Ny rapport om virusets ursprung

2022 10 28

Coronapandemin uppstod snarare från en laboratorieincident än från en djurmarknad.

Det hävdar flera republikaner i den amerikanska senatens hälsoutskott i en ny rapport, rapporterar New York Times.

I rapportens slutsats skriver författarna att pandemin med största sannolikhet orsakades av en laboratorieincident i Kina.

Rapporten pekar ut två punkter som anses stärka denna slutsats.

För det första har man efter nästan tre år fortfarande inte lyckats identifiera vilket djur som ursprungligen bar på viruset.

För det andra har det kommit rapporter om bristande säkerhetsrutiner vid laboratorier i Wuhan, den kinesiska staden där de första fallen av covid-19 rapporterades.  

”Återvändsgränd”

Bristen på nya bevis har dock fått många experter att ifrågasätta slutsatsen i rapporten.

– Rapporten innehåller få nya bevis och har ifrågasatts av många forskare vars forskning tyder på att virusutbrottet uppstod på en marknad i kinesiska Wuhan, framhåller New York Times.

Richard Ebright, molekylärbiolog vid Rutgers University, USA, är besviken. 

– Man kan bara dra slutsatsen att de hamnat i en återvändsgränd, säger han till New York Times.

Forskaren stödjer argument som pekar på att viruset uppstod från en laboratorieincident, men anser att den nya bevisföringen i rapporten inte har stärkt denna tes.

– Det finns ingen information i rapporten som inte har presenterats tidigare och diskuterats i media, säger han till tidningen.

Annorlunda slutsats

Två forskningsstudier i tidskriften Science har tidigare kommit fram till en annorlunda slutsats.

I studierna fastslår flera forskare att Huanan Seafood Market i Wuhan med största sannolikhet var epicentrum för coronaviruset och att viruset överfördes från djur till människa.

– Djuren levde tätt intill varandra och kan lätt ha smittat varandra, framhöll forskarna och pekade på att smittan sedan överfördes till leverantörer som sålde djuren och till människor som handlade på marknaden.

Forskningsstudierna kunde inte identifiera vilka djur som överförde smittan, men fem stånd som sålde levande och slaktade djur pekades ut som drivande.

– Samtliga åtta fall av covid-19 som upptäcktes före den 20 december var från den västra sidan av marknaden, där däggdjursarter såldes, står det i den ena studien.

LÄS MER: FORSKARE ÖVERENS OM CORONAVIRUSETS URSPRUNG

Foto: M. Sanchez

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 17

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa 71,0

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen


16 november 2025

FÖRSLAG: Stor ändring av Systembolagets öppettider

2025 11 17

Frågan om Systembolagets öppettider är återigen aktuell.

Det gäller både i Sverige och i grannlandet Finland.

I den svenska riksdagen finns nu en motion om att utöka öppettiderna för det statliga bolaget.

Det är den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Erik Hellsborn som ligger bakom förslaget.

– Den svenska modellen med ett statligt alkoholmonopol i form av Systembolaget har många goda sidor, uppger ledamoten i motionen.

 – En dålig sida av Systembolaget är dock att det håller stängt på söndagar, vilket innebär att det är omöjligt i Sverige att på laglig väg köpa drycker starkare än 3,5 procent, minst en dag varje vecka. Det kan inte anses rimligt att försvåra vanligt folks livspussel på detta vis.

Lyfts också i Finland

I Finland finns också ett förslag om att utöka öppettiderna hos Finlands motsvarighet till Systembolaget, Alko.

Det är den finska riksdagens ekonomiutskott som står bakom förslaget.

– För att stärka Alkos uppgift och förutsättningar anser utskottet att Alkos öppettider bör utvidgas för att möjliggöra öppet på söndagar, samt att de särskilda begränsningarna för Alkos leveranser bör slopas, uppger utskottet, rapporterar Svenska Yle.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Fått kritik

I Finland står alla regeringspartier förutom Kristdemokraterna bakom förslaget att liberalisera alkoholförsäljningen.

Men förslaget har också mötts av kritik.

Det finska Institutet för hälsa och välfärd uppmanar de styrande politikerna att tänka om.

– Vi hoppas att man nu skulle ta sitt förnuft till fånga och backa lite, så att tillgängligheten på alkohol inte ökar på det sätt som det har föreslagits, säger institutets forskarprofessor Pia Mäkelä, rapporterar Svenska Yle.

Motargumentet sågas

Den svenske riksdagsledamoten Erik Hellsborn tror inte att ökade öppettider för det svenska Systembolaget skulle leda till en högre alkoholkonsumtion hos befolkningen.

– Motargumentet att söndagsstängt minskar alkoholkonsumtion och främjar folkhälsan får ses som svagt. Lika troligt att någon avstår alkohol på söndagar för att Systembolaget är stängt, är att folk köper på sig större mängder tidigare i veckan än vad man annars skulle gjort, framhåller han.

LÄS OCKSÅ: Klassiska fotbollsklubben i kris

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen