Ny varningsskylt införs på svenska vägar
2025 09 25
Svenska bilister kommer att behöva bekanta sig med en ny typ av varningsskylt.
Skylten har visserligen redan testats lokalt i Sverige sedan tidigare.
Men nu ska den ut på bred front.
Det handlar om ett nytt och automatiskt varningssystem för vilt som rör sig i närheten av vägen, rapporterar Vi Bilägare.
Skylten är av elektronisk karaktär och lyser upp av sig själv så fort ett djur riskerar att bli påkört.
– Vi använder en särskild “detektionszon”, och när djuren går in i den zonen tänds det en varning för bilisterna, säger Johan Rydlöv från Trafikverket till bilmagasinet.
Ska ut på "betydligt fler" ställen
Idag finns varningssystemet enbart på cirka fem platser i Sverige. Nu ska det ut på ytterligare 10-15 stycken. Och inom de närmaste fem åren ska det finnas “betydligt fler”, konstaterar Johan Rydlöv.
Förra året sattes skylten upp på E16 mellan Falun och Hofors.
– När kamerorna känner av ett djur så triggas skyltarna på vägen som tänds för att varna trafikanterna om att vilt finns i passagen, förklarar Johan Rydlöv för SVT.
LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU
Så här ser skylten ut
Varningssystemet bedöms vara mer effektivt än viltstängsel. Dessutom är det billigare än så kallade faunaporter, det vill säga tunnlar under vägen där älgar, rådjur och annat vilt kan passera riskfritt.
– Det är en betydligt dyrare åtgärd och därför är den inte lämplig överallt, berättar Johan Rydlöv.
Tekniken är relativt ny för svensk del. I andra europeiska länder har den använts desto mer.
Men den fungerar inte felfritt.
Det förekommer klagomål om falsklarm, det vill säga att skyltarna lyser upp trots att inga djur upptäcks i detekionszonen.
Johan Rydlöv bekräftar problematiken.
– Det är något vi jobbar med hela tiden med de här systemen. Men vi ser också när vi följer upp detta att det ofta står djur i zonen som föraren inte alltid ser, säger han till Vi Bilägare.
Se en bild på skylten genom att klicka här (länk till Vi Bilägare)
LÄS OCKSÅ: Biljätte stoppar produktion i flera fabriker
Foto: K. Hörnfeldt
Text: Redaktionen