Nya och potentiellt farligare virusvarianten redan i Europa

2021 12 04

Den nya virusvarianten som oroar forskare runt om i världen har redan kommit till EU – en ovaccinerad person i Belgien har smittats.

Det uppger Belgiens regering som meddelat den dåliga nyheten på en presskonferens.

Nya reseförbud

– Vi har ett fall som nu har bekräftats vara den nya varianten, säger Belgiens sjukvårdsminister Frank Vandenbroucke till AFP.

Storbritannien, Österrike, Tjeckien, Tyskland, Italien och Nederländerna hör till de länder som infört nya reseförbud.

Sju länder berörs

Syftet är att bromsa spridningen av den nya varianten som befaras vara extra smittsam och kanske inte kan hanteras lika bra av vaccinen.

De länder som berörs av inreseförbuden är Sydafrika, Botswana, Esawtini (Swaziland), Lesotho, Namibia, Zambia och Zimbabwe.

Brittiska regeringen orolig

Storbritanniens hälsominister Sajid Javid uppger att forskare är djupt oroade rörande den nya varianten som har ett stort antal mutationer.

– Kanske dubbelt så många som vi har sett i deltavarianten, säger sjukvårdsministern till BBC News.

Kan vara smittsammare

Det kan i sin tur innebära stora bekymmer.

– Det kan innebära att den kan vara mer smittsam och de nuvarande vaccinen som vi har kan vara mindre effektiva, säger Storbritanniens hälsominister.

Tegnell försiktig

Anders Tegnell framhåller att mycket fortfarande är okänt angående den nya virusvarianten.

– Den har spridits mer i en del av Sydafrika så här långt och också i några andra länder. Den har en rad mutationer, som även många andra tidigare varianter haft. Men vad det betyder i praktiken vet vi inte, vi måste luta oss mot WHO och andra organisationer som har mer kunskap än vi, säger statsepidemiologen till DN.

Vaccinens motståndskraft den stora oron

Internationella forskare har framhållit att det framförallt finns en risk för att vaccinen biter sämre på den nya varianten och det är något Anders Tegnell också berör.

– Det är mutationer som möjligtvis skulle kunna påverka hur bra immuniteten är i befolkningen i Europa. Vi kanske skulle behöva ändra vaccinet eller göra något liknande för att få ett bra skydd, tillägger han.

Foto: Region Uppsala


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen