Nya regler för A-traktorer – det här gäller

2025 03 25

I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla.

Flera nya krav infördes:

- Passagerare måste sitta på en plats som är avsedd för passagerare.

- Det får endast sitta en person på respektive plats.

- Den som färdas i en A-traktor måste använda bälte.

- En A-traktor får endast köra i högst 30 kilometer i timmen.

Ändras igen

Nu ändras återigen direktiven för det motordrivna fordonet, som främst används som ett transportmedel av ungdomar.

Detta med anledning av EU:s nya körkortsdirektiv.

Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.

Riksförbundet M – Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter – välkomnar beskedet.

–  Ur trafiksäkerhetssynpunkt är A-traktorn vida överlägsen mopedbilen, som också får köras från 15 år och då i 45 km/tim, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

– Även A-traktorn bör få köras i 45 km/tim för att minska skillnaden i hastighet till annan trafik, och minska intresset av att manipulera fordonen, tillägger han.

Sverige undantas

Enligt EU-direktivet fastslås åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.

Men höjningen kommer inte att påverka svenska ungdomar.

Sverige undantas från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.

– En kombination av bibehållen åldersgräns, höjd hastighetsbegränsning och förbättrad utbildning kommer att leda till en säkrare och mer effektiv användning av A-traktorer på våra vägar, säger Jacob Sidenvall.

Foto: H Nilsson

Text: Redaktionen


USA tvärvänder – bryter löfte till Ukraina

2025 06 09

Trumpregeringen river upp ett större amerikanskt löfte till Ukraina.

Omkring 20 000 drönarmissiler var avsedda att levereras till den ukrainska militären.

Det var under Joe Bidens tid i Vita huset som Ukraina kommit överens med dåvarande försvarsminister Lloyd Austin om förstärkningen.

Nu bryter USA löftet, rapporterar Kyiv Independent med hänvisning till en intervju med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i ABC News.

Zelenskyj: hårt slag

Istället för att skickas till Ukraina kommer drönarmissilerna att omdirigeras till amerikanska styrkor i Mellanöstern.

Volodymyr Zelenskyj beskriver beskedet som ett hårt slag för Ukraina.

Robotarna hade behövts för att stå emot kraftiga ryska drönarattacker, inte minst av de iransktillverkade Shahedtyperna. För en dryg vecka sedan avfyrade Ryssland 472 drönare mot Ukraina under en och samma natt, vilket då var den största drönarattacken sedan invasionen inleddes.

– Vi har stora problem med shahederna… Vi kommer att hitta alla verktyg för att förstöra dem, säger Zelenskyj.

– Vi räknade med det här projektet, 20 000 missiler, anti-shahediska missiler. Det var inte dyrt, men det är en speciell teknologi.

Uppgifter: Hegseth fattade beslutet

USA har inte kommenterat Zelenskyjs uppgifter.

Tidigare i veckan uppgav Wall Street Journal att Trumpregeringen hade omdirigerat ammunition avsedd för Ukraina till amerikanska styrkor i Mellanöstern.

Det bedömdes då av nuvarande försvarsminister Pete Hegseth som en “brådskande fråga”, enligt tidningen som hänvisar till ett hemligstämplat meddelande från Pentagon till kongressen.

Samtidigt uppger Kyiv Independent att den ukrainska militära underrättelsetjänst, HUR, varnar för att Ryssland förbereder sig för att attackera med över 500 långdistandsdrönare per natt i framtida anfall.

Pete Hegseth deltog inte på det senaste mötet i den Ukrainagrupp som bildades efter invasionen för att koordinera militärt bistånd till Ukraina.

Det var första gången som en amerikansk försvarsminister uteblev från ett möte i gruppen.

LÄS MER: USA:s försvarsminister ger nobben – aldrig tidigare hänt

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Vanligt föremål förbjuds i resväskan – gäller i hela Europa

2025 06 09

EU sätter ned foten gällande säkerheten ombord på flygplan.

Och det med besked.

I en ny skarp rekommendation utfärdad av EU:s flygsäkerhetsmyndighet EASA uppmanas samtliga flygbolag i Europa att skärpa säkerheten för passagerarna.

Framför allt pekas ett vanligt föremål ut som särskilt riskabelt: den så kallade powerbanken.

Framöver ska den typen av laddare därför enbart få medföras i handbagage. Dessutom ska powerbanks inte ens få användas under flygning på grund av brandrisken i litiumbatteriet.

– E-cigaretter och powerbanks ses som särskilt farliga. De är båda förbjudna i incheckat bagage, precis som reservbatterier. Att ladda e-cigaretter är strängt förbjudet. På grund av den risk de utgör bör powerbanks inte heller laddas eller användas för att ladda andra föremål under flygningen, framhåller EASA i ett uttalande.

"Tvekar inte"

EASA:s besked kommer efter att flera incidenter med litiumbatterier ägt rum på kommersiella flygplan.

I början av året blev det sydkoreanska flygbolaget Air Busan dessutom först i världen med att förbjuda powerbanks även i handbagage efter att ett av deras flygplan drabbats av en våldsam brand strax före avgång.

Lågprisbolagen Ryanair och EasyJet har också övervägt ett sådant förbud.

– Säkerheten för våra passagerare och besättning är vår högsta prioritet. Vi övervakar situationen noga och kommer inte tveka att införa ett förbud om det behövs, säger en talesperson för Ryanair enligt Dagbladet.

LÄS MER: Skarp kritik mot regel hos Ryanair – Experten: “Värsta jag hört”

Konfiskerade 20 000 stycken

Såväl Dagbladet som spanska Murcia beskriver EU:s senaste besked, som alltså gäller powerbanks i det bagage som checkas in på flygplatsen, som ett nytt förbud.

– En av de mest betydande förändringarna är det fullständiga förbudet mot att placera portabla batterier, ofta kallade powerbanks, i incheckat bagage, skriver den spanska tidningen.

Många flygbolag har redan ett liknande förbud. Till exempel konfiskerade Norwegian 20 000 powerbanks år 2023 för att folk inte har koll på reglerna.

Generellt ska powerbanks utifrån brandsäkerheten ombord alltid packas i handbagaget då det kan finnas risk för överhettning. Föremål som anses vara en fara för flygsäkerheten kan också beslagtas vid genomgången på flygplatsen, sade Peter Douglas Wärring från Swedavia till TV4 Nyheterna förra året.

Foto: Jeshoots.com

Text: Redaktionen