I NATT: Nya uppgifter om Prigozjins flygkrasch

2023 08 24

Nya uppgifter om Wagnerledarens dödskrasch har framkommit.

Det var vid 19-tiden igår kväll som de första rapporterna om en flygkrasch utanför Moskva trillade in.

Kort därefter gick Ryssland själva ut med att den ökände Wagnerledaren Jevgenij Prigozjin fanns på passagerarlistan, och senare under kvällen bekräftades han också vara en av de omkomna.

Spekulationerna om vad som orsakade flygkraschen har samtidigt tagit fart såväl bland experter och forskare som privatpersoner på sociala medier.

Och nu kommer nya uppgifter om händelseförloppet, rapporterar Reuters.

Något hände sista minuten

Det plan som Prigozjin flög med ska ha fungerat helt felfritt fram till drygt 30 sekunder innan kraschen.

Nyhetsbyrån hänvisar till data från flygspårningssajten FlightRadar24.

Enligt dessa uppgifter avvek planet från ett normalt beteendemönster omkring sista minuten innan flyget på en halv minut störtar rakt ned mot marken.

– Vad som än hände, hände snabbt, säger Ian Petchenik på FlighRadar24 enligt Reuters.

Föll 2 400 meter

Inom 30 sekundersperioden föll planet 2 400 meter från sin tidigare höjd på 8 500 meter.

– Före den dramatiska nedgången fanns ingen indikation på att något var fel med det här flygplanet, säger Ian Petchenik.

En video som påstås visa flygkraschen fick under gårdagskvällen spridning på sociala medier. I klippet syns planet falla nedåt i en rät vinkel med en plym av rök eller ånga bakom sig.

Ryssland: "En olycka"

Ryska medier beskriver händelsen som “en olycka” och en förundersökning har tillsatts för att fastställa vad som skett.

Andra uppgifter, bland annat Wagners egna kanaler, hävdar att planet blivit nedskjutet.

– Några icke namngivna källor har uppgett för ryska medier att de trodde att planet hade blivit nedskjutet av en eller flera luftvärnsrobotar, skriver Reuters.

Uppgifterna är obekräftade.

"Troligen medvetet utfört"

Flera oberoende experter misstänker att planet mycket väl kan ha skjutits ned.

En av dem är överstelöjtnant Peter Lidén.

– Jag har inte begripit om det är beskjutning utifrån eller om det är en explosion som inträffat inuti flygplanet. Oavsett så är det troligen en medvetet utförd insats – och högst troligt är det ryska regimen som ligger bakom, säger han till TV4 Nyheterna.

Många menar också att Prigozjins död är till fördel för Rysslands diktator Vladimir Putin.

– Det spelar ingen roll om Putin ligger direkt bakom denna flygkrasch, men han kommer att tolka det så här, sade den ryska före detta diplomaten Boris Bondarev till Sky News igår kväll.

LÄS MER: Video påstås visa Prigozjins flygkrasch – se klippet här

Arkivfoto: J. Kingma resp Telegram

Text: Redaktionen 


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen


2 december 2025

Prislappen på hemelektronik chockhöjs

2025 12 02

Elektronikskatten kommer höjas till rekordnivå under 2026.

Från 1 januari nästa år blir det dyrare att köpa tv, diskmaskin, spelkonsol eller annan hemelektronik på grund av en höjd elektronikskatt.

Detta innebär att konsumenter i värsta fall kan komma att få betala upp till nästan 700 kronor mer.

Ny rekordnivå 

Elektronikskatten, formellt kallad skatt för kemikalier i viss elektronik, har sedan 2017 höjts nästan varje år och har totalt ökat med 73 procent.

Den 1 januari 2026 höjs skatten med ytterligare 0,7 procent, vilket innebär att den går upp till 12,42 kronor per kilo för vitvaror och 180,71 kronor per kilo för övrig hemelektronik.

Samtidigt höjs maxbeloppet per vara från 548,21 kronor till 552,27 kronor.

För större produkter, som tv-apparater och tvättmaskiner, kan detta innebära att priset inklusive moms stiger rejält.

– Från årsskiftet får svenska konsumenter betala upp till 690 kronor mer på grund av elektronikskatten när de köper exempelvis en tv, spelkonsol, tvättmaskin eller monitor, uppger branschorganisationen ElektronikBranschen.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden

”Skatten måste tas bort”

Branschorganisationen ElektronikBranschen har länge kritiserat skatten, bland annat i rapporten ”Den ohållbara elektronikskatten”, som lyfter fram negativa konsekvenser för både miljö och svensk konkurrenskraft.

– Hushåll och företag är pressade och ändå lägger staten en extra skatt på vardagens teknik. Elektronikskatten snedvrider konkurrensen, är administrativt betungande och saknar positiva miljöeffekter. Den måste tas bort – inte höjas, säger Pernilla Enebrink, vd för ElektronikBranschen.

Enligt Enebrink innebär varje förändring av skatten även stora kostnader för företagen, som måste uppdatera sina system och administration, resurser som enligt henne kunde användas till verkligt miljöarbete.

– Varje gång elektronikskatten ändras innebär det stora kostnader för företagen som behöver ändra i sina system. Det är resurser som skulle kunna användas till riktigt miljöarbete, säger Pernilla Enebrink.

Så påverkas konsumenter

Skatten omfattar både vitvaror som kyl, frys och diskmaskin samt hemelektronik som tv-apparater, datorskärmar och spelkonsoler.

Formellt betalas skatten av tillverkare, importörer eller grossister, men i praktiken går kostnaden vidare till konsumenterna.

Syftet med skatten är att minska farliga ämnen i elektronikprodukter, främst flamskyddsmedel, men branschen menar att den höjda kostnaden har begränsad miljönytta och slår hårt mot både svenska jobb och investeringar.

LÄS MER: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Foto: Mohammadreza-alidoost

Text: Redaktionen