Nytt besked – koranbränning i dag lördag

2023 10 21

I måndags sköts två svenskar till döds i Bryssel efter ett terrordåd utfört av en person som svurit lojalitet till IS.

De senaste månadernas koranbränningar i Sverige pekades av den belgiska justitieministern Vincent Van Quickenborne ut som det uppenbara motivet för dådet.

– Han gick specifikt på svenska supportrar, sade även premiärministern Alexander De Croo.

Brinner igen i dag

Trots terrordådet kommer en ny koranbränning att äga rum.

Det ska ske redan i dag lördag i Stockholm, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Personen bakom bränningen är Salwan Momika, samma person som vid upprepade tillfällen bränt koranen förr.

– Om terrorattacken hade något att göra med koranbränningen så är detta inte mitt ansvar, säger Salwan Momika till radiokanalen.

"Ökar terrorhotet"

Polisen är den myndighet som har gett tillstånd till aktionen.

Av den anledningen vill inte justitieminister Gunnar Strömmer (M) kommentera beslutet, men han konstaterar att det kan äventyra säkerheten.

– Det driver ett allvarligt säkerhetsläge och ett ökat terrorhot mot Sverige, säger ministern till SR Ekot.

Total tvärvändning

Beskedet från Salwan Momika är en total tvärvändning.

Så sent som för ett par veckor sedan meddelade han att det var slutbränt.

– Jag offrar mitt blod och min kropp för Sverige. Men nu går jag en annan väg, sade Salwan Momika i en intervju med Kvartal.

Kommer att fortsätta

Han tillade att beslutet inte är fattat med anledning av att han ser någon risk för sin egen säkerhet.

– Men jag kommer att ändra strategi, säger Salwan Momika.

Idag säger han istället  till Ekot att han “aldrig kommer att sluta” bränna koranen så länge han kan göra det inom ramen för Sveriges yttrandefrihet.

Momika säger också att han anser att terrordådet i måndags bevisar den poäng han vill göra genom att bränna islams heliga bok.

Tar avstånd: "Provokation"

Statsminister Ulf Kristersson (M) har vid flera tillfällen tagit avstånd från bränningarna.

– Jag uppfattar att det här är avsiktliga provokationer. Bara för att det är lagligt tycker inte jag att det är lämpligt, sade han i somras enligt Aftonbladet.

Foto: M. Sunnah

Text: Redaktionen


16 juni 2026

Orange varning – knivskarp uppmaning till svenska hushåll

2026 06 17

Stora delar av Sverige står inför ett allvarligt läge till sommaren.

Under våren har det larmats om grundvattennivåer under det normala eller mycket under det normala i nästan hela landet.

Nu börjar det på allvar bli kritiskt, rapporterar SR.

Så pass illa att Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp, NSVA, inför ett helt nytt orange varningsläge som omfattar omkring 270 000 invånare i södra Sverige. 

Det är sista steget innan den skarpaste åtgärden – bevattningsförbud.

– Får vi en varm sommar på oss nu finns det risk att vi får vidta tuffare åtgärder än vi har idag, säger Pär Gustavsson, avdelningschef på NSVA, till radion.

Miljoner uppmanas spara vatten   

Det är inte bara Skåne som är pressat. Så sent som förra veckan gick SMHI ut med en formell varning om risk för vattenbrist i större delen av Götaland efter en vår som avslutades med mindre nederbörd än normalt.

Hushåll uppmanas att både spara vatten och förbereda så att man har vatten hemma. Göteborgsregionen är ett av områdena där folk rekommenderas frysa in vatten om det blir skarpt läge.

– Både i sydligaste och nordligaste Sverige har det varit mycket mindre nederbörd än normalt under förra året och nu under våren. Det tar tid innan det återhämtar sig, så även om det har kommit en del regn nu i maj krävs en längre period innan grundvattnet är på normal nivå, säger Fanny Jeppsson Stahl, hydrolog på SMHI, till GP.

LÄS MER: Nya regler införs på flyg – gratis för alla passagerare  

Förbud nära   

Det är just vattenbristen som fått NSVA att utfärda orange varning i Skåne. Tidigare har oron framför allt bestått i att kapaciteten i ledningar och anläggningar inte skulle räcka till.  

Lyder nu inte hushållen de skarpa uppmaningarna är ett bevattningsförbud alltså bara ett steg bort.

– Det beror på hur vädret ser ut. Får vi en sommar som blir väldigt varm och solig och vi ser att vattenförbrukningen börjar öka, så finns en stor risk att vi behöver införa tuffare restriktioner, säger Pär Gustavsson.  

LÄS MER: Nio av tio säger nej till att slopa omstritt avdrag

Foto:  SGU resp Ybernardi

Text: Redaktionen


14 maj 26

Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

2026 06 16

En rad kommuner har gått ut med liknande varningar på sistone.

Liknande typer av bedrägeriförsök pågår just nu i flera kommuner.

I bland annat Göteborg, Gagnef, Surahammar och Huddinge försöker bedragare lura intet ont anande människor.

Därför har kommunerna gått ut med varningar – och det gäller att se upp för såväl telefonsamtal som dörrknackningar.

Liknande varningar

Gemensamt för kommunernas varningar är att de handlar om bedragare som erbjuder sig att genomföra någon typ av tjänst i hemmet.

Det kan handla om spolning och undersökning av avloppsrör, tjänster från hemtjänsten eller återvinning.

– De utger sig för att agera på uppdrag av Kretslopp och vatten, varnar Göteborgs stad.

– De kontaktar villaägare via telefon och erbjuder spolning och undersökning av avloppsrören. Allt detta är felaktigt. 

Lägg på direkt

Den som får den här typen av samtal bör lägga på luren direkt.

Kretslopp och vatten anlitar inte enligt Göteborgs stad företag som ringer upp privatpersoner för att sälja sådana tjänster. 

– Om vi behöver utföra arbeten i ett område informerar vi alltid berörda kunder genom andra kanaler såsom Kivra och brev. Våra medarbetare legitimerar sig alltid vid besök. 

Läs mer: Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

Utger sig komma från hemtjänsten

Surahammars kommun har fått information om att personer som utger sig för att vara från hemtjänsten har knackat på hos äldre personer i kommunen. 

De riktar tre tydliga uppmaningar till folk som känner sig osäkra:

- Be personen visa sin legitimation

- Kontakta en anhörig eller granne

- Ring hemtjänsten eller kommunen för att kontrollera uppgifterna

Se upp

Även Huddinge kommun har gått ut med en varning.

Där handlar det om bedragare som utger sig att komma från SRV återvinning.

– De påstår att de hittat felsorterat avfall på återvinningscentralen, med personuppgifter på. Aktören kräver därmed fullbetalning för en påstådd straffavgift. 

Läs mer: Ryskt bombplan har kraschat

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen