Nytt besked om bilförbud i Sverige – då kan det införas

2024 12 06

Nu kommer nya besked om planer på bilförbud i svenska städer.

Bilismen inne i städerna är en starkt omdebatterad fråga. Många vill begränsa biltrafiken kraftigt, medan andra ser rätten att köra bil som en frihetsfråga.

Nu kommer ett nytt besked om ett planerat bilförbud inne i Stockholms innerstad, och detsamma kan bli aktuellt i flera svenska städer.

Då kan miljözonen införas

I Stockholms stad har man beslutat att införa en ny miljözon klass 3 i en del av innerstan. Länsstyrelsen har dock pausat införandet av miljözonen, eftersom den har överklagats av fem bolag som är verksamma i området. Enligt Länsstyrelsen måste man invänta rättslig prövning.

Stockholms stad har dock överklagat Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som har möjlighet att ändra det, uppger Miljöpartiet.

Nu hoppas man på att miljözonen ska kunna införas så snart som möjligt.

– Så fort det finns rättsliga förutsättningar att öppna miljözonen kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Ambitionen är att kunna införa miljözon klass 3 redan under våren, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Stort område i city

Den planerade miljözonen blir den första i världen av sitt slag, enligt partiet, som har beslutat om den tillsammans med S och V.

Den planeras i ett stort område i city som ligger innanför de fyra stora gatorna Kungsgatan, Sveavägen, Hamngatan och Birger Jarlsgatan (dessa gator omfattas dock inte av miljözonen).

Miljözon klass 3 innebär att det ställs höga krav på vilka fordon som får färdas i zonen. Bara elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köra där.

De bolag som har överklagat miljözonen anser att processen har gått för fort.

”Många är frustrerade”

Många företag, liksom majoriteten av Stockholms invånare, ser dock positivt på miljözonens införande, framhåller Miljöpartiet.

– Väldigt många är frustrerade över att starten för miljözonen försenas. De som bor och verkar i miljözonen har ställt in sig på att vara redo den 31 december, säger Lars Strömgren.

Och Stockholm är inte den enda staden i Sverige som kan komma att begränsa biltrafiken allt mer framöver.

Statsministern vill begränsa biltrafiken

Statsminister Ulf Kristersson (M) har tidigare framhållit att biltrafiken i stora svenska städer kan komma att begränsas.

– Elektrifiering kommer att lösa en del problem. Men det löser inte det faktum att staden är för mycket gjord för bilar, säger han till Expressen förra sommaren.

Statsministern sade att han respekterar att många har vuxit upp med bilen som en frihetssymbol.

– Men att kunna strosa fritt i en stad är ju en minst lika stor frihetsupplevelse. I den mån man fixerar sig vid bilen som en frihetssymbol, bara för att den är det om man bor i orter med väldigt stora avstånd, då kan man inte alls ha samma tänkande när man bor mitt inne i en större stad, sade Kristersson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Statsministerns besked: Kommer att begränsa biltrafiken

Foto: Alex Dudar

Text: Redaktionen


Jättesmäll i Sverige – hundratusentals jobb i fara

2025 12 26

Elprisklyftorna fortsätter att öka.

Under årets första elva månader har de genomsnittliga spottpriserna i södra Sverige varit fyra gånger så höga som i norra delen av landet, rapporterar SVT. 

I det sydligaste elområdet E4 ligger snittspotpriset på 67,43 öre per kilowattimme. Det kan jämföras med 17,25 respektive 17,02 öre per kilowattimme i de norra elområdena E1 och E2.

Prisskillnaderna har ökat kraftigt under 2025.

– De senaste åren har vi haft ungefär dubbelt så höga priser i södra Sverige som i norra och det är det vi ser framför oss också. Men i år ser det ut att bli ännu större skillnader, säger Christian Holtz, elmarknadsanalytikern vid analysfirman Merlin & Metis, till tv-kanalen.

Larmet: Hundratusentals jobb i fara

Johan Eklund, vd för Sydsvenska handelskammaren, varnar för att de höga elpriserna kan få ödesdigra konsekvenser för företag i södra Sverige.

I ett värsta scenario kan hundratusentals jobb gå förlorade, varnar Eklund.

– Om vi inte löser situationen så kommer vi att tappa, i värsta fall, 200 000 sysselsättningstillfällen i elprisområde 3 och 4 på grund av höga och volatila elpriser, säger han till SVT.

"Väldigt skadligt"

Redan i dag syns konsekvenserna av de stora elprisskillnaderna. Många företag i södra Sverige väljer att flytta investeringar norrut, där elpriserna är lägre.

– Det är effekter av att man flyttar produktion och anställning över gränserna för att utnyttja prisskillnaderna. Det är väldigt skadligt och innebär samhällsekonomiska förluster, har Johan Eklund berättat för Affärsvärlden.  

Roger Bergström, vd på pappersbruket Hylte Papers, påpekar att en stor del av Sveriges industri finns i de södra elområdena SE3 och SE4. Dessutom slår de höga elpriserna också mot svenska företag på den internationella marknaden, enligt Bergström. 

– Elpriset slår hårt mot hela industrin. Både mot de som är små, och de som är stora, har han sagt till Affärsvärlden.

LÄS MER: Här är tre skatteförändringar som sker 2026

FAKTA: Elprisskillnaderna i Sverige

- Sverige består av fyra elområden:

  • Elområde Luleå SE 1
  • Elområde Sundsvall SE 2
  • Elområde Stockholm SE 3
  • Elområde Malmö SE 4

- Syftet med indelningen i olika elområden är att tydliggöra var i Sverige det finns behov av att förstärka elnätet och var det finns behov av ökad elproduktion.

- Elkunder i södra Sverige får tidvis betala ett högre pris jämfört med elkunder i norra Sverige. Orsaken till prisskillnaderna är att det normalt sett finns mer och billigare el att tillgå i norra Sverige. Hur mycket och hur ofta priserna kommer att skilja mellan norr och söder är svårt att förutsäga

Källa: Energimarknadsinspektionen

LÄS OCKSÅ: Clas Ohlson slår rekord – dyraste enskilda produkten någonsin 

Foto: Arniii

Text: Redaktionen


God jul ”avskum” – Trump ser rött på juldagen

2025 12 25

USA:s president Donald Trump går ut med en arg julhälsning.

I ett inlägg på sin sociala medieplattform Truth social önskar presidenten god jul till alla amerikanska medborgare. Samtidigt passar han på att kalla vänsterväljare för ”avskum”.

– God jul till alla, inklusive avskummen i den radikala vänstern som gör allt för att förstöra vårt land, skriver Trump.

Presidenten fortsätter inlägget med att räkna upp saker som hans administration har åstadkommit under 2025.

– Vi har inte längre öppna gränser, män i damidrott, transsexualitet för alla och en svag brottsbekämpning. I stället har vi en rekordstor aktiemarknad och den lägsta brottslighet på årtionden. Vi har ingen inflation och en BNP på 4,3 procentenheter, två procentenheter bättre än väntat.

Faktakollen

USA:s BNP ökade mer än väntat under det tredje kvartalet. Tillväxten med 4,3 procent i årstakt. Siffran var betydligt högre än förhandsprognoserna, men inte två procentenheter bättre än väntat som Trump antyder. Förhandsprognoserna låg på 3,3 procent, rapporterar Reuters.

Inflationstakten sjönk till 2,7 procent i november i USA. En större minskning än väntat. Samtidigt ligger inflationen fortfarande över den amerikanska centralbankens mål på 2 procent.

Brottsligheten i USA har sjunkit i vissa avseenden under Trumpstyret. Bland annat har antalet massmord minskat till den lägsta nivån sedan 2006, uppger Axios.

Samtidigt tampas USA med flera stora problem. Arbetslösheten har stigit till den högsta nivån på flera år och reallöneökningarna har avtagit.

LÄS MER: Ukrainska stridsflyg har genomfört attack

Tullfiasko

Dessutom väntas Trumps handelstullar dra in mindre intäkter än väntat. I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Men en färsk sammanställning från Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser – fastslår att tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, det vill säga 100 miljarder dollar mindre än Vita husets prognos.

LÄS OCKSÅ: Clas Ohlson slår rekord – dyraste enskilda produkten någonsin

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen