”Orimliga uppgifter” om fjärrvärme – slår mot alla kunder

2025 01 16

– Många fjärrvärmekunder betalar en orimligt hög taxa.

Det fastslår Anders G Johansson, näringspolitiskt ansvarig på branschorganisationen Fastighetsägarna.

Johansson hänvisar till en ny rapport från Fastighetsägarna som visar att många fjärrvärmebolag fortfarande har orimligt hög lönsamhet, trots att produktionskostnaderna ökat kraftigt de senaste åren.

I rapporten redovisas den genomsnittliga avkastningen på totalt kapital för samtliga fjärrvärmebolag under perioden 2019 till 2023. 

Flera bolag har avkastningsnivåer över 15 procent – nivåer som många bolag på en fri marknad har mycket svårt att uppnå.  

De höga avkastningsnivåerna är ett stort bekymmer, enligt Fastighetsägarna.

– Vi har absolut ingenting emot att företag gör vinst, oavsett om de har privata eller offentliga ägare. Fjärrvärmebolag verkar dock på en monopolmarknad, och det gör att de måste bedömas på ett annorlunda sätt än konkurrensutsatta företag, säger Anders G Johansson och tillägger:

– Monopolföretag bör inte ha hög avkastning över en längre period. I praktiken innebär det att många fjärrvärmekunder betalar en orimligt hög taxa.

Vill ändra lagen

Fastighetsägarna har granskat fjärrvärmebranschen i många år.

De senast åren har organisationen upplevt att det blivit svårare att genomföra granskningar.

– Allt fler fjärrvärmebolag ägs av stora privata koncerner, vilket minskar transparensen och försvårar granskning av branschen, berättar Anders G Johansson som anser att politikerna måste agera. 

– Vi föreslår lagstiftning som kräver att bolag redovisar vinster för varje enskilt fjärrvärmenät, vilket skulle stärka kundernas möjligheter att jämföra leverantörer och återbygga förtroendet för branschen. 

Fjärrvärmebolagen med högst avkastning 2019–2023

Rank

Bolagsnamn

Genomsnittlig avkastning 2019 – 2023

 

1

Adven Hofors AB (Hofors)

25,0%

 

2

Södertörns Fjärrvärme AB (Salem, Botkyrka, Huddinge)

15,0%

 

3

Tidaholms Energi AB (Tidaholm)

14,9%

 

4

Agrovärme Enköping AB (Enköping)

14,3%

 

5

Eskilstuna Energi och Miljö AB (Eskilstuna)

13,4 %

 

Källa: Fastighetsägarna 

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


EXPERTER: Ladda aldrig din mobil så här

2025 11 15

Experter varnar för att ladda sin mobil på fel sätt.

Att ladda mobilen är en regelbunden vana som vi kanske inte tänker så mycket på.

Men om man laddar telefonen på fel sätt så riskerar man att kraftigt förkorta batteriets livslängd och öka risken för överhettning.

Varnar för vanligt misstag

Det finns flera vanliga misstag som folk begår när de laddar mobilen.

Ett av de vanligaste misstagen, som kan leda till stora problem, är att ladda mobilen med skalet på, rapporterar Teksiden.

Många lämnar skalet på under laddning för att skydda sin telefon, enligt sajten.

Men det är ett stort misstag. Det kan leda till överhettning.

– Överhettning kan sakta ner laddningen och kan också minska batteriets livslängd avsevärt, rapporterar sajten.

Risken är extra stor om man använder trådlös laddning.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Skapar flera problem

Att ladda trådlöst med skalet på är alltså extra riskabelt.

Det har till exempel visat sig att Samsung Galaxy S10e blir väldigt varm när den laddas på det sättet.

Även Apple har varnat iPhone-användare för att ladda trådlöst med skalet på, enligt sajten.

Att ha skalet på vid laddning medför även andra problem.

Om man har skalet på när man laddar så kan till exempel kontakten mellan laddkabeln och laddningsporten förhindras, så att mobilen inte laddas.

Då riskerar man alltså att upptäcka att batteriet är tomt när man tror att man har laddat det.

Mellan 20 och 80 procent

Många experter menar också att man över huvud taget bör undvika att ladda mobilen över natten.

Det kan leda till överladdning och överhettning, enligt sajten.

Experter har ofta varnat för långladdning, och även för att låta mobilen ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent, säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen