”Orimliga uppgifter” om fjärrvärme – slår mot alla kunder

2025 01 16

– Många fjärrvärmekunder betalar en orimligt hög taxa.

Det fastslår Anders G Johansson, näringspolitiskt ansvarig på branschorganisationen Fastighetsägarna.

Johansson hänvisar till en ny rapport från Fastighetsägarna som visar att många fjärrvärmebolag fortfarande har orimligt hög lönsamhet, trots att produktionskostnaderna ökat kraftigt de senaste åren.

I rapporten redovisas den genomsnittliga avkastningen på totalt kapital för samtliga fjärrvärmebolag under perioden 2019 till 2023. 

Flera bolag har avkastningsnivåer över 15 procent – nivåer som många bolag på en fri marknad har mycket svårt att uppnå.  

De höga avkastningsnivåerna är ett stort bekymmer, enligt Fastighetsägarna.

– Vi har absolut ingenting emot att företag gör vinst, oavsett om de har privata eller offentliga ägare. Fjärrvärmebolag verkar dock på en monopolmarknad, och det gör att de måste bedömas på ett annorlunda sätt än konkurrensutsatta företag, säger Anders G Johansson och tillägger:

– Monopolföretag bör inte ha hög avkastning över en längre period. I praktiken innebär det att många fjärrvärmekunder betalar en orimligt hög taxa.

Vill ändra lagen

Fastighetsägarna har granskat fjärrvärmebranschen i många år.

De senast åren har organisationen upplevt att det blivit svårare att genomföra granskningar.

– Allt fler fjärrvärmebolag ägs av stora privata koncerner, vilket minskar transparensen och försvårar granskning av branschen, berättar Anders G Johansson som anser att politikerna måste agera. 

– Vi föreslår lagstiftning som kräver att bolag redovisar vinster för varje enskilt fjärrvärmenät, vilket skulle stärka kundernas möjligheter att jämföra leverantörer och återbygga förtroendet för branschen. 

Fjärrvärmebolagen med högst avkastning 2019–2023

Rank

Bolagsnamn

Genomsnittlig avkastning 2019 – 2023

 

1

Adven Hofors AB (Hofors)

25,0%

 

2

Södertörns Fjärrvärme AB (Salem, Botkyrka, Huddinge)

15,0%

 

3

Tidaholms Energi AB (Tidaholm)

14,9%

 

4

Agrovärme Enköping AB (Enköping)

14,3%

 

5

Eskilstuna Energi och Miljö AB (Eskilstuna)

13,4 %

 

Källa: Fastighetsägarna 

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen