Ovaccinerade pekas ut som risk för Sverige i nya scenarier

2021 10 23

De som trots rekommendationer och vädjanden fortfarande inte har vaccinerat sig pekas ut som en risk framöver i de nya scenarierna för Sverige.

Detta framgår i Folkhälsomyndighetens nya scenarier för pandemin som presenteras idag.

Fortsatt smittspridning

Alla myndighetens tre nya scenarier pekar på att det blir en fortsatt smittspridning i Sverige och det finns tre olika scenarier som kallas för 0,1 och 2.

▪Scenario 0: Liten ökning av kontaktintensiteten som ger fortsatt smittspridning.

▪Scenario 1: Måttlig ökning av kontaktintensiteten som ger viss ökad smittspridning och cirka 2 500 rapporterade fall om dagen december – januari. Fler kommer då att behöva sjukhusvård men klart färre än i fjol.

▪Scenario 2:  Stor ökning av kontaktintensiteten som ger betydande ökning av smittspridningen och knappt 5 000 rapporterade fall om dagen under december – januari.

Ovaccinerade tydlig riskfaktor

Folkhälsomyndigheten betonar att det finns en oro för att en del fortfarande inte gått och vaccinerat sig.  De ovaccinerade driver smittspridningen vidare i Sverige varför det är väldigt viktigt att alla vaccinerar sig. Följande olika riskfaktorer som avgör Sveriges pandemiframtid pekas ut:

🔺 Ovaccinerade utgör en tydlig risk

🔺 Den höga smittsamheten hos deltavarianten

🔺 Smittan sprids lättare när det är kallt väder

Statsepidemiolog Tegnell vädjar

Anders Tegnell vädjar till alla ovaccinerade.

– Var och ens agerande är avgörande för hur stor ökningen blir, och hur väl vi lyckas hålla sjukligheten nere. Viktigast nu är att så många som möjligt vaccinerar sig, att alla som känner sig sjuka stannar hemma och att ovaccinerade personer följer de särskilda rekommendationer som gäller för dem, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Folkhälsomyndighetens nya scenarier utgör dess 6:e delrapport till regeringen och avser perioden 20 oktober 2021 till 20 januari 2022.

Vaccinbevis kan bli aktuellt

Om de ovaccinerade och andra riskfaktorer leder till att läget i Sverige försämras kraftigt – vilket skett i flera andra länder i Europa – så är Sverige redo att skärpa upp åtgärderna igen.
– Skulle smittspridningen öka dramatiskt och belastningen på sjukvården stiga kraftigt, är vi självklart beredda att vidta åtgärder som att återinföra den nationella rekommendationen om hemarbete och att hålla avstånd. Det finns ju också möjlighet att införa vaccinationsbevis. Vilka åtgärder som blir aktuella beror på var och i vilken grupp smittspridningen sker, säger Anders Tegnell.

ANALYS

Pandemin är inte över – så enkelt är det. Myndigheterna och sjukvården upprepar om och om igen att det är väldigt centralt att alla vaccinerar sig. Det är så mänskligheten kan hejda pandemin som skördat nära 15 000 dödsoffer i Sverige.

Folkhälsomyndigheten har underskattat coronavirusets risker förut då det har blivit värre än vad man befarat. Nu tror myndigheten inte att det blir scenario 2 som är det värsta av de tre scenarierna. Hoppas verkligen att de har rätt.

Foto: Folkhälsomyndigheten video

[yop_poll id="790"]

24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen