Läkare berättar om symtomen för nya virusvarianten

2022 01 30

Symtomen från den nya, fruktade virusvarianten som sprids över världen är ovanliga.

Doktor Angelique Coetzee upptäckte hur i övrigt friska personer uppvisade ovanliga symtom och hon blev orolig över hur den nya virusvarianten, kallad omikron, skulle kunna drabba de äldre.

Udda symtom

Doktor Coetze berättar för The Telegraph hur hon blev medveten om den nya varianten i samband med att det kom patienter till hennes välbesökta klinik i Sydafrikas huvudstad Pretoria tidigare i november med covid-19-symtom som inte gick ihop med tidigare symtom.

Annorlunda

Det handlade om unga personer med varierande bakgrund som var extremt trötta och en sexåring med mycket hög puls. Ingen av dem led av lukt- eller smakbortfall.

– Deras symtom var så annorlunda och milda jämfört med de jag hade behandlat tidigare, säger doktor Angelique Coetzee som även leder Sydafrikas Medical Association.

Extrem trötthet

När fyra familjemedlemmar alla testade positivt för covid-19 med extrem trötthet slog hon larm till Sydafrikas rådgivningskommitté för vaccin.

Hon framhöll att det var totalt 25-talet personer som testat positivt för den nya virusvarianten och att de flesta av dem var män som uppgav att de kände sig väldigt trötta. Omkring hälften av dem var ovaccinerade.

Hög puls

– Vi hade ett mycket intressant fall, ett barn som var sex år med feber och mycket hög puls. Jag undrade om jag skulle lägga in henne. Men jag följde upp henne två dagar senare och då var hon mycket bättre, säger doktor Coetze till Daily Telegraph.

Orolig för äldre

Hon understryker att hon framförallt är orolig över att äldre personer kan komma att reagera mycket allvarligare på den nya virusvarianten.

– Det vi bör oroa oss för äldre personer som inte har vaccinerats. När de blir smittade med de nya varianten så kan vi få se många människor som blir allvarligt drabbade, menar doktor Coetze.

Större risk i Europa

Sydafrikas befolkning är mycket yngre jämfört med Europas befolkning och riskerna är totalt sett därför större i Europa framhåller Daily Telegraph.

Oro för vaccinet

Den nya virusvarianten, omicron, identifierades först i Botswana 11 november och sprids nu snabbt över världen. Det är den mest muterade varianten så här långt och forskare är oroliga över att befintliga vaccinsorter kan bita sämre på den och att den ska spridas snabbt.

Explosion av smitta

Från Sydafrika rapporteras att omicron orsakat en explosion av smitta från 550 fall per dag i Gautengprovinsen där Johannesburg och Pretoria ligger, till 4 000 fall per dag.

Foto: W. Otto


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen