Plötslig rusning – populär klädbutik öppnar

2024 10 26

Ett mycket populärt klädmärke har öppnat en pop-up butik i Stockholm.

Och intresset är enormt.

Det är Djerf Avenue - influreraren Matilda Djerfs skapelse - som leder till hysteri i centrala Stockholm.

Butiken har öppnat vid Norrmalmstorg och köerna sträcker sig långt utanför butiken.

Det rapporterar Expressen.

Många på plats

Många svenskar från olika håll i landet är på plats för att få en chans att köpa Djerfs produkter.

Det handlar om allt från hårvårdsprodukter till kläder där efterfrågan är stor.

– Jag gillar att de har olika modeller och man blir aldrig besviken när man får hem något, kvalitén är så fin och passformen är som man trott, säger en person som besöker pop up-butiken till Expressen.

Två veckor

Pop up-butiken kommer att hålla öppet i ungefär två veckor mellan den 26 oktober och 10 november.

– Läget känns väldigt roligt, då vi nu är mitt i stan, och vi ser fram emot att välkomna både vår community och nya kunder som ännu inte har tagit del av Djerf Avenue, säger Matilda Djerf till ELLE Sverige.

Svenskt märke

Djerf Avenue förklarar så här om märket:

– Vi är Djerf Avenue - ett svenskt, icke-säsongsbaserat, ready-to-wear-varumärke som vill leverera tidlösa och hållbara plagg. 

– Med en förkärlek till vintage och basplagg vill vi personifiera den självsäkra, eleganta och avslappnade personen på språng.

Besök av superkändis

Förra året öppnade Djerf Avenue en pop up-butik i New York City.

Då fick man bland annat besök av supermodellen Hailey Bieber.

– Kom för att se ängeln Matilda Djerfs pop i NYC, framhöll Bieber då enligt Aftonbladet.

Matilda Djerf är en mycket populär influerare med över tre miljoner följare på Instagram.

Så här säger hon om sin resa:

– När jag var liten rotade jag alltid igenom min mammas garderob, och övertalade henne sedan om att ett par stövlar med klack var absolut nödvändiga för min outfit.

– Stövlarna var bruna och klacken syntes knappt, men jag var besatt av dem. Jag tror att min dröm om att starta ett klädmärke började där någonstans, och sedan dess har det varit något som jag alltid har arbetat mot.

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen


4-åring har tvingats in i tvättmaskin

2025 12 05

En förälder har tvingat in sin son i en tvättmaskin.

En pappa i Timrå har stoppat in sin 4-årige son i en tvättmaskin.

Sonen berättar att han fick ”jätteont” – men pappan döms ändå inte för misshandel.

Vägrade tvätta händerna

Händelsen inträffade i Timrå i april 2023, men domen kom idag, rapporterar SVT.

Pappan ska ha tvingat in den 4-årige sonen i tvättmaskinen – efter att sonen hade vägrat tvätta händerna.

I förhör berättar sonen att han tvingades ligga i tvättmaskinen i ungefär en minut.

Pappan nekar till uppgifterna.

Ett vittne på 4-åringens förskola vittnar dock om att pojken hade blåmärken på benet efter händelsen.

Dessutom uppger pojkens bror att han hade ett sår på armen.

Pappan döms emellertid inte för misshandel.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Domen mot pappan

Pappan döms till böter för ofredande, uppger kanalen.

Men det finns inte tillräckliga bevis för att det rör sig om en misshandel, enligt tingsrätten.

De menar att uppgifterna om skador inte är tillräckligt tydliga.

Pappan har även anklagats för andra fall av misstänkt misshandel mot sina barn, vilket SR har rapporterat.

Han har bland annat misstänkts för att ha slagit barnen upprepade gånger med ett bälte, enligt radiokanalen.

Tingsrätten har dock frikänt pappan eftersom det inte gått att fastställa när och hur detta har hänt.

Även pojkens mamma har dömts för ofredande efter att ha nypt sonen.

Barnen har placerats i familjehem.

Grovt rån i Solna

Samtidigt har det under fredagskvällen skett andra polisnyheter runt om i landet.

Polisen har bland annat gripit två män i Huvudsta, Solna. Männen är misstänkta för grovt rån.

Enligt polisen misstänks de två männen ha hotat en restaurangägare och hans anställda då de lastade varor in i restaurangen. De misstänkta ska även ha viftat med kniv.

De fick med sig ett rånbyte bestående av varor från restaurangen, men kunde gripas efter att ett vittne kunnat peka ut deras flyktväg.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu - hela listan

Text: Redaktionen


5 december 2025

Power rear ut tusentals varor – för 329 kronor

2025 12 05

Power har gjort en blunder som nu gynnar kunderna.

– Vi har gjort ett misstag, skriver butikskedjan Power på Instagram.

Nu säljs tusentals produkter till priset av 329 kronor.

– I linje med vår affärsidé om låga priser kommer vi inte att justera detta, tillägger Power, som förnekar att det handlar om en PR-kupp.

”Gäller – oavsett tidigare pris”

Power uppger att tusentals produkter har felmärkts som ”NÄSTRIMMER 329 KR”.

Det handlar om en rad olika produkter som har felmärkts – alltifrån hörlurar och gamingutrustning till köksmaskiner, enligt kedjan.

Och Power tänker alltså inte rätta till misstaget.

– Nästrimmer-priset gäller därför på alla felmärkta produkter i våra varuhus. Oavsett tidigare pris, uppger kedjan i inlägget.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu – hela listan

Uppmaning till kunderna

Power uppmanar också kunder att kontrollera sitt kvitto om de har handlat på kedjan.

– Om du har köpt en produkt hos oss och kvittot felaktigt visar NÄSTRIMMER, behöver kvittot korrigeras så att rätt garanti och villkor gäller, förklarar Power.

Men priset förblir detsamma.

– Nästrimmer-priset påverkas inte utan förblir oförändrat, meddelar kedjan.

Man kan lätt få intryck av att det rör sig om en PR-kupp från Powers sida.

Även vissa i kommentarsfältet på Powers Instagramkonto tycks vara inne på den linjen.

– Varför skulle ni inte rätta till priserna för varor som är kvar i varuhuset? Och vilken medarbetare skulle inte reagera på att sälja en köksmaskin som ”nästrimmers”. Låter väldigt konstigt, skriver en följare på Instagram.

Förnekar PR-kupp

Men kedjan förnekar att det rör sig om en PR-kupp.

– Vi står för låga priser och i den perioden vi är just nu kände vi att vi ville göra det enkelt och generöst för våra kunder, säger Powers marknadschef Eddie Hernandez till Expressen.

Han medger dock att kedjan tror att de kommer att tjäna på felmärkningen.

– I det stora hela tror jag att vi kommer att vinna mer än vad det här kostar långsiktigt, säger han.

Totalt handlar det om runt 2 000 varor som har felmärkts, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Foto: Noel Edling Power

Text: Redaktionen