Populära varor minskar i storlek – här är hela listan
2025 05 30
Förpackningarna fortsätter att minska i svenska matbutiker. Samtidigt sänks inte priset.
Det framhåller Ulf Mazur, vd på jämförelsesajten Matpriskollen.
I en intervju med TV4 listar han fem produkter vars förpackningar har minskat samtidigt som priset inte följt med ner.
Det rör sig om följande varor:
- Riven mozzarellaost – från 250g/förpackning till 200g/förpackning
- Smörgåsskinka – från 120g/förpackning till 105g/förpackning
- Svart tångcaviar – från 80g/förpackning till 70g/förpackning
- Tandtråd – från 40st/förpackning till 32st/förpackning
- Tuggummin – från 25st/förpackning till 21st/förpackning
”Syftet är att kunden inte ska märka”
Fenomenet kallas för ”krympflation” – en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.
De senaste åren har flera välkända märken anklagats för att använda bluffmetoden – exempelvis har många kaffemärken dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.
– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller konsumentorganisationen Äkta vara i ett uttalande.
LÄS MER: Ica slår larm – “500 butiker utsätts varje vecka” | Ekonomibladet
Uppmaningen: Håll själv koll
Krympflation kan vara svårt att upptäcka.
Enligt Matpriskollen är det nästan alltid upp till kunden att hålla koll på hur stor förpackningen är nu jämfört med tidigare.
– Det är givetvis svårt så därför gäller det att kolla jämförpriser löpande och se på eventuella alternativ med lägre jämförpris. Detta gäller även kedjornas egna varumärken som faktiskt kan upplevas som billigare än vad de egentligen är, då mängd och vikt kan variera, har Ulf Mazur tidigare fastslagit.
LÄS MER: Snabbmatsjätte storsatsar i Sverige – öppnar mängder av restauranger | Ekonomibladet
Foto: Coop
Text: Redaktionen