Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Norwegian sätter in direktflyg – UD uppmanar: boka inte

2025 11 20

Norwegian fortsätter att satsa hårt på svenska resenärer.

Inför sommaren sätter lågprisflygbolaget in fyra nya direktlinjer från Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg.

De nya flygningarna kommer att gå till Montpellier, Basel, Riga och Libanons huvudstad Beirut.

Direktlinjen till Beirut lanseras, trots att UD avråder svenska resenärer från att resa till Libanon, inklusive huvudstaden Beirut.

UD avråder från icke nödvändiga resor till distrikten Batroun, Jbail, Kesroun, El Metn och centrala Beirut samt flygplatsen och motorväg 51 mellan flygplatsen och centrala Beirut.

Dessutom avråder UD från alla resor till övriga Libanon.

– Avrådan gäller tills vidare, skriver departementet på sin hemsida.

Spänt läge mellan Israel och Hisbollah

UD:s avrådan baseras på det spända säkerhetsläget i regionen – i synnerhet konflikten mellan Israel och den libanesiska terrorgruppen Hezbollah.

– Det råder sedan den 27 november 2024 vapenvila mellan Israel och Hezbollah men det förekommer återkommande incidenter, däribland bombningar, framför allt i södra och östra Libanon men även i Beirut, varför situationen alltjämt präglas av osäkerhet, skriver UD.

Vidare varnar departementet för att en uppblossad konflikt mellan Israel och Iran kan få stora konsekvenser för turister.

– Det kan bland annat innebära att luftrummet stängs och att flyg skjuts upp eller ställs in. De svenskar som då befinner sig i Libanon kan inte förvänta sig att få hjälp av staten att lämna landet utan måste själva ombesörja sin hemresa.

Tillgången till mat och vård kan begränsas

Den som reser till Libanon uppmanas att tänka igenom sin beredskapsplanering.

–  Det kan vid en allvarlig kris bli mycket svårt att få tillgång till exempelvis vård och livsmedel, betonar UD.

Vidare konstaterar departementet att avrådan från resor till Libanon kan ha konsekvenser för villkoren i reseförsäkringar.

– Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller, uppmanar utrikesdepartementet.

LÄS MER: Kundilska mot Norwegian – vägrar betala tillbaka

Kommenterar direktlinjerna

 Charlotte Ljunggren, direktör vid marknad och försäljning på Swedavia som äger Arlanda och Landvetter, har kommenterat Norwegians nya direktlinjer.

– Norwegians satsning på den svenska flygmarknaden är ett tydligt tecken på en fortsatt hög efterfrågan på internationella resor till och från Sverige. De nya direktlinjerna spelar en viktig roll för att stärka Sveriges tillgänglighet till väletablerade marknader i Europa och resten av världen, säger hon.

– Norwegian har trafikerat Swedavias flygplatser under många år och de spelar en viktig roll för att nå vårt mål om att möjliggöra för människor att mötas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner, fortsätter Ljunggren.

UD:s avrådan avser svenska medborgare, men man behöver inte vara svensk medborgare för att resa med Norwegian. 

LÄS OCKSÅ: Bunker busters har avfyrats – kan slå ut ryska skyddsrum 

Foto: T. Olsson

Text: Redaktionen 


20nov25

Handla med kontanter – uppmaning till hela Sverige nästa vecka

2025 11 20

Årets största shoppingvecka står för dörren. 

På måndag inleds reaperioden Black Week och den 28 november är det dags för årets största shoppingdag, Black Friday.

Men alla tänker inte hoppa på reatåget.

Organisationerna Kontantupproret, Hela Sverige Ska Leva, Småföretagarna och Positiva Pengar ut lanserar en alternativ kampanj: ”Lokala Veckan”.

Syftet är att få så många som möjligt att låta bli att nätshoppa under Black Week och i stället stödja den lokala handeln och den egna kommunen.

Dessutom uppmanas alla svenskar att handla med kontanter under ”Lokala Veckan”.

– Tillsammans med flera folkrörelser och organisationer lanserar vi Lokala Veckan. Det betyder att i stället för Black Week-shopping på nätet så vill vi att alla ska gå till sin lokala affär och handla med kontanter. Då får inte heller storbankerna ytterligare tillskott i sina vinstkassor och pengarna stannar i lokalsamhället, säger Björn Eriksson, ordförande Kontantupproret.

”Hållbart, lokalt och kontant”

Louise Kroon, ledamot i styrelsen för Småföretagarnas Riksförbund, välkomnar initiativet.

– Vi småföretagare står bakom kampanjen och uppmanar allmänheten att handla hållbart, lokalt och kontant, säger hon.

LÄS MER: Så många svenskar tänker handla under Black Week

”Den mest kraftfulla protest du kan göra”

Organisationerna påpekar att näthandelsjättarna och storbankerna gör rekordvinster under Black Week – samtidigt som lokala butiker går på knäna.

– Att handla kontant är faktiskt den mest kraftfulla protest du kan göra mot storbankernas övervinster. De kammar hem miljarder på kortavgifter, räntor, BankID och Swish. Kontanter är det enda statligt utgivna betalningsmedel vi konsumenter kan välja i dag, säger Samuel Färdow Kazen, kampanjledare Positiva Pengar.

– Ju mer kontanter vi använder, desto mindre bankvinster och mer vinst till statskassan och lokala företag, tillägger han.

Irene Oskarsson, ordförande för Hela Sverige Ska Leva, gör samma bedömning.

– Handlar vi kontant i riktiga butiker tänker vi efter noggrannare innan vi köper. Pengarna fortsätter cirkulera i närområdet och skapar jobb och skatteintäkter där vi bor, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben 

Foto: Danske Bank

Text: Redaktionen