Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 24

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


23 december 2025

Rysslands livsnerv attackerat – se videon som sprids

2025 12 23

Ett ledande ryskt petrokemiskt raffinaderi är under attack.

Ukrainas militära drönare har genomfört en nattlig attack mot det stora petro­kemiska företaget Stavrolen i Budyonnovsk i södra Ryssland.

Detta rapporterar rysk media med hänvisning till sociala medier och lokala myndigheter, uppger Kyiv Independent.

Kraftig eld och explosioner

Enligt ryska Telegram-kanaler har lokalbor delat bilder och videor som sägs föreställa stora flammor och en brand vid Stavrolen-anläggningen efter drönarangreppet.

– Man ser lågor resa sig över fabriksområdet, det är klart att något stort har inträffat, säger en lokalbo till ryska medier.

Stavrolen är ett av Rysslands ledande petrokemiska företag och tillhör den stora olje- och kemi­producenten Lukoil och ett av landets viktigaste industriella anläggningar.

Länk till videon finns längst ner i texten.

LÄS MER: Bekräftat: Bästa bilmärket att äga 2026

 ”Livsnerv” nära fronten

Fabriken ligger på ryskt territorium, ungefär 500 kilometer från Ukrainas östra gräns, och producerar petrokemiska produkter som används i flera delar av industrin och fungerar som en ”livsnerv” till flera olika ryska sektorer.

– Anläggningen tillverkar även komponenter som används i ryskt militärt material, inklusive delar till obemannade drönare och kompositmaterial för militärt bruk, ska Ukrainas generalstab tidigare ha sagt, enligt tidningen.

Ukrainas strategi och rysk respons

Varken Ukrainas militär eller de ryska myndigheterna har hittills officiellt bekräftat attacken, och omfattningen av skadorna är fortfarande oklar.

Kyiv Independent uppger att de självständigt inte kunnat verifiera rapporterna.

Operationen ligger dock i linje med tidigare drönaranfall mot ryska militära och industriella mål.

Ryska myndigheter i Stavropol ska ha varit förberedda på risken.

Stavropol Krais guvernör Vladimir Vladimirovvhar tidigare varnat för en drönarhotbild i regionen innan explosioner och brand rapporterats.

Analytiker bedömer att dessa operationer syftar till att ”sakta ner den ryska militära industrins produktionskapacitet” genom att träffa logistiska och tillverkningsmål långt från frontlinjerna.

Klicka här för att se videon på attacken.

LÄS MER: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen