JUST NU: Positiva signaler för de värst drabbade

2022 10 21

Svenska Kraftnät kommer att införa ett kostnadstak på det som kallas för energiavgiften från och med nästa år.

Någonting som kommer att få direkt effekt för de hushåll som drabbats allra värst av de höga elpriserna, rapporterar Sveriges Radio.

Det innebär nämligen att elnätsavgiften inte kommer att höjas så mycket som annars fruktades.

– Hushåll i södra Sverige som värmer med el är de som påverkats mest av höga elpriser, och de är också de som kommer att påverkas mest av det som syftar till att lindra effekten av de höga elpriserna, säger Jakob Eliasson på Vattenfall till kanalen.

Ytterligare stöd

I samband med att el transporteras i ledningar försvinner också en del av elen i form av värme. 

Något förenklat blir följden att elnätsbolagen behöver stå för kostnaden för den el som försvinner.

På grund av de höga elpriserna har den avgiften varit mycket högre än brukligt, och därför upprättar alltså statliga Svenska Kraftnät ytterligare ett stöd utöver den rabatt man redan gett för nästa år.

– Det vi har gjort för att minska konsekvenserna av de höga elpriserna. Det vi gör nu när vi sätter ett tak är att vi gör det tydligare för våra nätkunder exakt vad de max kommer att behöva betala under 2023, säger Malin Stridh, avdelningschef på Svenska Kraftnät, till SR.

"Lägre höjningar"

Beskedet hyllas av Mats Tullgren, chef för regionnätsverksamheteten inom Eon.

– Vår bedömning är att det kommer innebära betydligt lägre höjningar av elnätsavgiften inför nästa år, jämfört med vad vi, och andra elnätsägare hade behövt göra annars, säger han till radion.

Lovar högkostnadsskydd

Regeringspartierna Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna gick tillsammans med Sverigedemokraterna till val med löften om ett högkostnadsskydd som ska skydda hushåll mot för höga elpriser.

Enligt löftet skulle det vara plats 1 november.

Men det kan dröja.

– Vi kommer inte att ge besked om exakt modell idag. Det kommer vi att återkomma till i en samlad ordning när vi har allt det underlag som vi behöver ha, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) till SVT tidigare i veckan.

Jobbar hårt

Enligt Svenska Kraftnät jobbar myndigheten så snabbt man bara kan med att färdigställa arbetet med högkostnadsskyddet.

– Vi har inte sett det som att vi måste vänta till den 15 november, och utifrån att vi har lagt full fokus på det här så kan jag inte riktigt se vad vi skulle kunna göra mer. Vår ambition har varit att göra det så snabbt som möjligt, säger Malin Stridh till Dagens Nyheter.

Foto: T. Despeyroux

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen