Problem för många att betala

2024 01 31

Driftstörningar påverkar just nu möjligheten att genomföra betalningar. 

– För frågor om betalningar, var vänlig kontakta din bank.

Det uppger Swish via sin hemsida.

Driftstörning

Klockan 16:13 gick Swish ut med ett meddelande via sin hemsida.

– Just nu förekommer en driftstörning hos Nordea som kan påverka Swish-betalningar till och från denna bank, uppger Swish.

Driftstörningen berör många då Swish-betalningar är väldigt vanligt i dag.

Inte första gången

Det är inte första gången driftstörningar påverkar betalningar med Swish.

I november hade Swish särskilt många problem.

– För andra gången i dag är det problem hos betaltjänsten Swish, uppgav Aftonbladet vid tillfället.

Lösa problemet

Swish uppger att Nordea är i full gång med att försöka åtgärda problemet.

– Nordea arbetar för fullt med att lösa problemet och vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats.

Men när driftsötningen är åtgärdad finns det i nuläget ingen information om.

Stackars medborgare i norra Europa

Swish är en så kallad mobiltelefon-applikation som möjliggör omedelbara överföringar av pengar mellan bankkonton inom Sverige genom att kontonummer kopplats till mobiltelefonnummer.

– En gång i tiden, fast inte för så länge sedan, fanns det ett land högt upp i norra Europa där människorna turades om att betala för sin del av den gemensamma middagen. Det var omständigt för de stackars medborgarna som egentligen ville leva lite mer spontant och sydländskt – där någon kunde ta hela notan utan att ställa till med en scen. Där och då föddes idén som kom att bli en naturlig del av snart 8 miljoner svenskars vardag; Swish, berättar Swish på sin webbsida

Startade utvecklingen 2012

Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. Tillsammans äger Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB.

Idag har flera banker anslutit sig till Swish. Varje bank ansvarar själva för att utforma erbjudanden, villkor och eventuella avgifter för tjänsten till sina kunder, uppger Swish vidare på sin webbsida.

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


JUST NU: “Extremt virus” på kryssningsfartyg – folk får inte lämna hytten

2025 07 10

Ett “extremt smittsamt virus” har brutit ut på ett kryssningsfartyg i Norden.

Omkring 1 200 passagerare befinner sig ombord på fartyget.

Samtliga med symtom isoleras nu, rapporterar Dagbladet.

Det som har hänt är att ett norovirus, som den norska tidningen beskriver som “extremt smittsamt", har brutit ut.

– Det stämmer att det finns en infektion ombord. Det handlar om noroviruset, som är ett smittsamt mag-tarmvirus, bekräftar Remi Solberg från ArcticGuide Service Lofoten, enligt samma tidning.

"Smittbomb"

Fartyget beskrivs som en “en flytande smittbomb”.

Det befinner sig just nu på tur i norra Norge och är planerat att anlända till Alta på lördag.

Exakt hur många som smittats är oklart, men faran ligger i att norovirus kan överleva länge på ytor och är resistent mot många typer av desinfektionsmedel.

Kommunchefsäkaren i Alta, Ingun Heggheim, följer situationen.

Hittills har kommunens hjälp dock inte kallats in.

– I grund och botten hanterar fartyg sådana situationer själva genom att isolera de sjuka, och med hälso- och sjukvårdspersonal ombord. Skulle sjukhusvistelse bli nödvändig kan det vara lämpligt att kommunen bistår, säger hon till Dagbladet.

Får inte gå i land

Enligt chefsläkaren kan det bli en utmaning att hantera smittan.

Trånga utrymmen och nära kontakt mellan passagerare är faktorer som ökar risken för att folk ska dra på sig sjukdomen.

Enligt Remi Solberg var 50 personer sjuka i tisdags när fartyget lämnade Brønnøysund.

Hur många fler som har smittats är alltså hittills oklart, men alla med symtom har isolerats.

Ingen av dem har fått gå i land när fartyget stannat till i Leknes i norra Norge.

Arkivfoto: J Weiss

Text: Redaktionen


JUST NU: Lidl stoppar populärt kött – allt plockas bort

2025 07 10

Lidl stoppar en populär köttfärs från försäljning.

Beskedet kommer från butikskedjan på vid lunchtid på torsdagen.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, framhåller företaget i ett uttalande.

Allt plockas bort

Varan det handlar om är nötfärs av varumärket Butcher’s.

Skälet till det plötsliga stoppet är att det har upptäckts att det finns risk för tunna plastbitar i förpackningen.

Alla paket har nu stoppats.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik, försäkrar Lidl.

Inlett utredning

Lidl tar den uppkomna situationen på största allvar.

– Vi utreder ärendet tillsammans med leverantören, understryker butikskedjan.

– För att säkerställa att något liknande inte sker igen.

Alla som hittills har köpt köttfärsen uppmanas att lämna tillbaka produkten till butik.

Det går bra att göra antingen där den inhandlades eller i någon annan av Lidl-butik.

– Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Gäller följande

Återkallandet gäller specifikt följande produkt:

  • Artikel: Nötfärs med fetthalt lägre än 10%
  • Förpackningsstorlek:1000g
  • Märke: Butcher’s
  • Sista förbrukningsdag:12-07-2025
  • Ident.Nr: 023406527364

Genomför regelbundna kontroller

Lidl understryker att man gör regelbundna oanmälda kontroller hos leverantörer. Dessa görs på plats och av ackrediterade institut.

 Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar dessutom alla produkter i externa ackrediterade laboratorier för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet, förklarar Lidl.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen