Pubägare hyllas stort – Alla ovaccinerade får vända i dörren

2021 10 07

Krögaren Joachim Rundqvist i Karlshamn får nu mycket beröm och stöd efter att han vidtagit åtgärder för att skydda alla vaccinerade genom att hejda ovaccinerade gäster i dörren.

– Om man kan vaccinera sig tycker jag det är oansvarigt att inte göra det, säger han till Sydöstran som rapporterar att han nu får motta stort stöd i sociala medier.

Vill säkra upp för andra gäster

– Jag ställde en fråga till mina gäster och frågade dem om de var vaccinerade. Och om de inte var vaccinerade ville jag inte att de ska komma hit till min pub. För jag vill säkra upp för alla andra gäster, säger pubägaren till SVT.

Ovaccinerade har mycket större risk att sprida det fruktade coronaviruset än vaccinerade och Joachim vill skydda alla som har vaccinerat sig.

Självklart ska vi vaccinera oss

Han är noga med att genomföra allting på ett vänligt och lugnt sätt.

– Då sa jag vänligt att tyvärr kan ni inte komma in på puben för ni får vänta till den här pandemin är över. Cirka ett 20-tal avvisade vi. Jag tycker det är en självklarhet att vi har fått chansen att vaccinera oss. Klart att vi ska vaccinera oss. Det borde alla tycka, säger han till SVT.

Har fått mycket cred

– Jag har fått mycket cred för att jag gjorde såhär. Jag visar ställning och tycker det är en självklarhet att man ska vaccinera sig.

ANALYS

Enligt Folkhälsomyndigheten och forskarvärlden råder det inga tvivel om att det är stora risker med att strunta i att vaccinera sig. Ovaccinerade sprider den farliga smittan i mycket större utsträckning än vad vaccinerade gör och det är extra viktigt för alla äldre, pensionärer, riskgrupper att undvika smitta och även viktigt för alla andra.

Får stöd av Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten understryker att ovaccinerade även fortsättningsvis ska undvika folksamlingar och då skall man inte besöka till exempel pubar där trängsel kan uppstå.

Foto: F. Moon

[yop_poll id="724"]

Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen