Raketökning för kritiserat livsmedel

2024 09 27

Energidryckproducenten Celsius gör succé.

I början av september prisades företaget som årets leverantör på åtråvärda Conveniencegalan – en gala där de främsta aktörerna inom handeln uppmärksammas.

Enligt prismotiveringen har Celsius ” visat en svårslagen kombination av innovation, kvalitet och engagemang”.

– Genom att ständigt utmana branschstandarder har de skapat produkter som inte bara lockar med sin smak, utan också möter konsumenternas krav på funktionalitet och förväntan. Deras strategiska marknadsföring och starka kundfokus har resulterat i en imponerande tillväxt och en alltmer lojal kundbas, vilket gör dem till en förebild för andra i branschen, står det i motiveringen.

Ökar med 100 miljoner

Nu kommer nästa glädjebesked för Celsius. Omsättningen har ökat med nästan 100 miljoner kronor från 2022 till 2023, rapporterar sajten Dagligvarunytt.

För 2023 beräknas omsättningen till 317 miljoner kronor.

Alex Darvishnejad, säljdirektör för Celsius Sverige, uppger att företaget haft en ”otrolig tillväxt”.

Under 2023 stod Celsius för 37 procent av branschens totala tillväxt, uppger Darvishnejad.

Celsisus framgång speglar utvecklingen för hela energidryckbranshcen i Sverige.

– Energidryckskategorin har vuxit med 529 miljoner kronor under rullande 52 veckor. Samma period har Celsius vuxit med 195 miljoner, säger Alex Darvishnejadtill Dagligvarunytt.

Kritiserad dryck

Celcius energidrycker finns att köpa i nästan varje matbutik i Sverige.

Energidryck är i synnerhet populärt hos unga personer, vilket anses vara problematiskt.

Barn och tonåringar väger oftast mindre än vuxna och kan därför få obehagliga symptom av mindre mängder koffein.

En studie från Jyväskylä universitet i Finland visar på stora skillnader mellan ungdomar som använder energidryck, och ungdomar som inte gör det.

De tonåringar som dricker energidryck har överlag mer skadliga levnadsvanor och sämre upplevd hälsa än andra. De lider bland annat av sömnstörningar.

Exakt hur sambandet ser ut är dock oklart.

– Utifrån vår forskning går det inte att säga om energidrycker orsakar sömnstörningar eller om unga som redan lider av sömnstörningar dricker energidrycker. Det är nog både och, säger doktoranden Maija Puupponen i ett pressmeddelande.

Inget förbud

I Sverige är det inte förbjudet för unga personer att köpa dryckerna.

Däremot finns det en branschöverenskommelse mellan livsmedelsföretagen som innebär att energidrycker inte bör säljas till personer som är under 15 år.

Överenskommelsen är ingen lag, men de flesta säljare följer rekommendationen.

Foto: Jessica Gow ICA

Text: Redaktionen


24nov2025

Ökad trygghet för husägare – ny branschstandard för hantverkare lanseras

2025 11 24

En ny kompetensstandard för utvalda hantverkare lanseras.

Hus och hem kräver ständig tillsyn och upprustning.

Inom flera hantverksyrken finns olika kompetenskrav som måste följas.

Men inom glasbranschen har det inte funnits något liknande.

Lansering av kompetensstandard

Nu lanseras den första kompetensstandarden för glasbranschen.

Syftet är att renoveringar ska genomföras på ett korrekt sätt, vilket ska öka tryggheten för de som anlitar en glasfirma.

– Den nya kompetensstandarden för fönsterrenovering syftar till att säkerställa att yrkesutövare har de kunskaper och färdigheter som krävs för att utföra renoveringar på ett professionellt och hållbart sätt, uppger Glasbranschföreningen, i ett uttalande.

Stor brist

När det kommer till kompetensförsörjning i branschen väntar stora utmaningar.

Det är få som väljer att inrikta sig mot glas och fönster och pensionsavgångarna är många inom de närmaste åren.

– Vi ser att arbeten gällande fönsterrenovering ökar. Det finns idag ingen gymnasie- eller vuxenutbildning inom yrket, men med den här satsningen möjliggör vi för våra fönsterrenoverande medlemsföretag att anställa lärlingar, säger Glasbranschföreningens yrkesutbildningsansvarige Joakim Länder, i ett uttalande.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Standarden innehåller

Den nya kompetensstandarden kommer innehålla några olika obligatoriska delar.

- Bedömning av fönstrets skick och renoveringsbehov. 

- Demontering och märkning av fönster och komponenter. 

- Arbetsmiljörisker och säkerhetsrutiner. 

- Miljömedvetet arbete med fokus på avfallsminimering och optimerad återvinning. 

Glasbranschföreningen

- Glasbranschföreningen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för cirka 380 glasmästerier, bilglasmästerier, konstinramningsföretag och glas- och fasadentreprenörer i Sverige.

- Det finns även ett 60-tal företag som har associerat medlemskap, och det är branschens leverantörer.

- Föreningens främsta uppgift är att förse medlemsföretagen med de rätta kunskaperna och redskapen för att kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt.

Källa: Glasbranschföreningen

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Callum Hill

Text: Redaktionen


24nov2025

”Borde titta på Ica och Lidl” – flera matjättar kritiseras

2025 11 24

En satsning från matjättarna Ica och Lidl hyllas.

Den svenska livsmedelsproduktionen har det ofta kämpigt i konkurrensen med importerade alternativ, som vanligtvis är billigare.

Det gäller också de svenska äppelodlarna.

Av de äpplen som säljs i de svenska mataffärerna är bara 25 procent från svenska odlare.

– Det är jättetråkigt för vi har odlingsförutsättningarna att leverera mycket mer äpplen. Om efterfrågan ökar planterar existerande odlare fler träd samtidigt som antalet odlare säkerligen också ökar, säger äppelodlaren Jan Ehrensvärd på Österlen, till Dagligvarunytt.

Ica och Lidl lyfts fram

Anledningen bakom den relativt låga försäljningsgraden av svenska äpplen är inte given.

Men en anledning kan vara hur butikerna exponerar de svenska livsmedlen, menar producentorganisationen Sydgrönts vd Martin Löfstedt.

Han tycker att de svenska varorna ofta hamnar i skymundan och att de inte får samma plats som de i regel lite billigare importerade produkterna.

Han lyfter fram två matkedjor som har lyckats bättre med att lyfta fram de svenska äpplena, än de övriga butikerna.

– Ica och Lidl gör på samma sätt med både svenska och importerade äpplen. Fler borde titta på hur de gör för då får ju svensk frukt verkligen samma chans, säger han.

Svensk äppelproduktion

I Sverige finns goda förutsättningar för att odla äpplen, och det finns över 200 äppelsorter i landet.

Och möjligheten att lagra äpplena gör att man kan sälja svenskt året runt.

Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur, vilket får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar. Det gör att de svenska äpplena nu kan säljas hela året runt, uppger organisationen bakom märkningen ”Från Sverige”.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Från Sverige

”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning för svenska livsmedel.

– I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Märkningen ställer krav på att allt från odling och uppfödning, till förädling, packning och eventuella kontroller utförs inom Sveriges gränser.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Ica Sverige resp Willys resp Coop resp Lidl

Text: Redaktionen