Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

2025 01 01

Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

Anmälningar väller in

Stora delar av svenska folket är dock missnöjda med den nya avgiften.

Anmälningar väller in mot elnätsbolagen, rapporterar SR Ekot.

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktar kritik mot effektavgiften.

Enligt organisationen leder den till högre elräkningar för många hushåll som har svårt att få ihop livspusslet.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

Enligt branschorganisationen är det inte är rimligt att förvänta sig att svenska hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

– Människors vardag fungerar inte på det sättet, och det går inte att planera livet som i en nationalekonomisk lärobok.

Vidare pekar Villaägarna på att  effektavgiften saknar stöd i forskningen. Kunder bryr sig inte om avgiften eller känner ej till den, vilket innebär att de besparingar i kapacitetsinvesteringar som används som argument för införande av effektavgiften  inte kommer att realiseras. 

”Väldigt mycket samtal”

Under 2024 har Energimarknadsinspektionen mottagit mängder av klagomål om elbolag från missnöjda kunder. Antalet klagomål ligger kvar på samma höga nivå som under krisåren 2022 och 2023.

– Vi får väldigt mycket samtal och mejl från upprörda personer som vill ha svar. Det är svårt att vara elkund i dag, säger Madeleine Hermansson vid Energimarknadsinspektionen till Ekot.

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen


24nov2025

Ökad trygghet för husägare – ny branschstandard för hantverkare lanseras

2025 11 24

En ny kompetensstandard för utvalda hantverkare lanseras.

Hus och hem kräver ständig tillsyn och upprustning.

Inom flera hantverksyrken finns olika kompetenskrav som måste följas.

Men inom glasbranschen har det inte funnits något liknande.

Lansering av kompetensstandard

Nu lanseras den första kompetensstandarden för glasbranschen.

Syftet är att renoveringar ska genomföras på ett korrekt sätt, vilket ska öka tryggheten för de som anlitar en glasfirma.

– Den nya kompetensstandarden för fönsterrenovering syftar till att säkerställa att yrkesutövare har de kunskaper och färdigheter som krävs för att utföra renoveringar på ett professionellt och hållbart sätt, uppger Glasbranschföreningen, i ett uttalande.

Stor brist

När det kommer till kompetensförsörjning i branschen väntar stora utmaningar.

Det är få som väljer att inrikta sig mot glas och fönster och pensionsavgångarna är många inom de närmaste åren.

– Vi ser att arbeten gällande fönsterrenovering ökar. Det finns idag ingen gymnasie- eller vuxenutbildning inom yrket, men med den här satsningen möjliggör vi för våra fönsterrenoverande medlemsföretag att anställa lärlingar, säger Glasbranschföreningens yrkesutbildningsansvarige Joakim Länder, i ett uttalande.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Standarden innehåller

Den nya kompetensstandarden kommer innehålla några olika obligatoriska delar.

- Bedömning av fönstrets skick och renoveringsbehov. 

- Demontering och märkning av fönster och komponenter. 

- Arbetsmiljörisker och säkerhetsrutiner. 

- Miljömedvetet arbete med fokus på avfallsminimering och optimerad återvinning. 

Glasbranschföreningen

- Glasbranschföreningen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för cirka 380 glasmästerier, bilglasmästerier, konstinramningsföretag och glas- och fasadentreprenörer i Sverige.

- Det finns även ett 60-tal företag som har associerat medlemskap, och det är branschens leverantörer.

- Föreningens främsta uppgift är att förse medlemsföretagen med de rätta kunskaperna och redskapen för att kunna bedriva en så bra verksamhet som möjligt.

Källa: Glasbranschföreningen

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Callum Hill

Text: Redaktionen


24nov2025

”Borde titta på Ica och Lidl” – flera matjättar kritiseras

2025 11 24

En satsning från matjättarna Ica och Lidl hyllas.

Den svenska livsmedelsproduktionen har det ofta kämpigt i konkurrensen med importerade alternativ, som vanligtvis är billigare.

Det gäller också de svenska äppelodlarna.

Av de äpplen som säljs i de svenska mataffärerna är bara 25 procent från svenska odlare.

– Det är jättetråkigt för vi har odlingsförutsättningarna att leverera mycket mer äpplen. Om efterfrågan ökar planterar existerande odlare fler träd samtidigt som antalet odlare säkerligen också ökar, säger äppelodlaren Jan Ehrensvärd på Österlen, till Dagligvarunytt.

Ica och Lidl lyfts fram

Anledningen bakom den relativt låga försäljningsgraden av svenska äpplen är inte given.

Men en anledning kan vara hur butikerna exponerar de svenska livsmedlen, menar producentorganisationen Sydgrönts vd Martin Löfstedt.

Han tycker att de svenska varorna ofta hamnar i skymundan och att de inte får samma plats som de i regel lite billigare importerade produkterna.

Han lyfter fram två matkedjor som har lyckats bättre med att lyfta fram de svenska äpplena, än de övriga butikerna.

– Ica och Lidl gör på samma sätt med både svenska och importerade äpplen. Fler borde titta på hur de gör för då får ju svensk frukt verkligen samma chans, säger han.

Svensk äppelproduktion

I Sverige finns goda förutsättningar för att odla äpplen, och det finns över 200 äppelsorter i landet.

Och möjligheten att lagra äpplena gör att man kan sälja svenskt året runt.

Äpplena läggs i svala rum med kontrollerad luftkvalitet och temperatur, vilket får äpplena att fortsätta andas samtidigt som mognadsprocessen avstannar. Det gör att de svenska äpplena nu kan säljas hela året runt, uppger organisationen bakom märkningen ”Från Sverige”.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Från Sverige

”Från Sverige” är en frivillig ursprungsmärkning för svenska livsmedel.

– I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Märkningen ställer krav på att allt från odling och uppfödning, till förädling, packning och eventuella kontroller utförs inom Sveriges gränser.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Ica Sverige resp Willys resp Coop resp Lidl

Text: Redaktionen