Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

2025 01 01

Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

Anmälningar väller in

Stora delar av svenska folket är dock missnöjda med den nya avgiften.

Anmälningar väller in mot elnätsbolagen, rapporterar SR Ekot.

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktar kritik mot effektavgiften.

Enligt organisationen leder den till högre elräkningar för många hushåll som har svårt att få ihop livspusslet.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

Enligt branschorganisationen är det inte är rimligt att förvänta sig att svenska hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

– Människors vardag fungerar inte på det sättet, och det går inte att planera livet som i en nationalekonomisk lärobok.

Vidare pekar Villaägarna på att  effektavgiften saknar stöd i forskningen. Kunder bryr sig inte om avgiften eller känner ej till den, vilket innebär att de besparingar i kapacitetsinvesteringar som används som argument för införande av effektavgiften  inte kommer att realiseras. 

”Väldigt mycket samtal”

Under 2024 har Energimarknadsinspektionen mottagit mängder av klagomål om elbolag från missnöjda kunder. Antalet klagomål ligger kvar på samma höga nivå som under krisåren 2022 och 2023.

– Vi får väldigt mycket samtal och mejl från upprörda personer som vill ha svar. Det är svårt att vara elkund i dag, säger Madeleine Hermansson vid Energimarknadsinspektionen till Ekot.

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen


Matkedja inleder stor prissänkning – gäller hela Sverige

2025 04 26

Från och med idag sänker en av Sveriges stora matbutiker sina priser.

Så sent som för ett halvår sedan pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja.

Enligt en granskning från oberoende Matpriskollen hade butiken då landets dyraste matkasse för ett sammanboende par med två barn i fyra av sex regioner.

Nu lovar City Gross kraftigt sänkta priser från och med idag.

– Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, säger Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i ett uttalande på fredagen.

Gäller hela landet

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige.

Enligt City Gross har kedjan landat i beslutet till följd av “en omfattande prisöversyn”.

Färsk frukt, grönsaker, svenskt kött, ägg och kvarg nämns som några kategorier av produkter som nu får nytt och lägre ordinariepris.

Det ingen tillfällig kampanj, det är en långsiktig satsning på att våra kunder ska känna sig trygga med att de alltid kan handla prisvärt hos oss, säger Patrick Grabenbauer.

Hundratals kampanjer

City Gross framhåller att initiativet är “ett led i kedjans breda satsning” på att göra vardagsmat mer prisvärd.

Butikskedjan utlovar även “100-tals kampanjer varje vecka” utöver den aviserade prissänkningen.

– Genom att ta ett helhetsgrepp om matpriserna visar kedjan att det går att kombinera kvalitet och prisvärdhet, framhåller City Gross.

LÄS MER: Amerikanska jättekedjan bojkottas – “Chock”

Kritiserat förvärv

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader. Kedjan uppmärksammades stort förra året när den köptes upp av Axfood, som sedan tidigare äger bland annat Willys och Hemköp.

Köpet kritiserades då från politiskt håll, bland annat av förre finansministern Mikael Damberg, numera ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna.

Det är väl ingen som tror att minskad konkurrens i matsektorn kommer att leda till lägre priser. Redan idag har vi problem med konkurrensen, sade Damberg till Aftonbladet i somras.

Affären granskades av Konkurrensverket som sade ja till uppköpet.

– Enligt vår utredning kommer förvärvet inte att innebära någon större förändring av marknadens funktionssätt, säger enhetschef Maria Ulfvensjö Baltatzis i en kommentar från myndigheten.

LÄS MER: City Gross näst sist – matjätten har Sveriges "sämsta" kundklubb

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Smitta sprids på Finlandsfärjor

2025 04 26

Ett flertal personer har insjuknat på flera olika Finlandsfärjor.

Flera personer har drabbats av sjukdom på Finlandsfärjor den senaste tiden.

Både passagerare och personal uppges ha drabbats.

Smittan har spridits på fartyg från såväl Viking Line som Tallink Silja.

Flera har insjuknat

Passagerare har drabbats dels på Viking Lines fartyg Viking Grace, rapporterar Svenska Yle.

Dels har passagerare på Tallink Siljas fartyg Baltic Princess drabbats.

Passagerarna har insjuknat i magsjuka, enligt kanalen, och även personal som jobbar på båtarna har blivit sjuka.

Viking Line bekräftar att det har förekommit fall av magsjuka på Viking Grace den senaste tiden. Fartyget kör mellan Åbo och Stockholm.

– En grupp har tagit kontakt med oss och så vet jag att det varit några enstaka andra fall också, säger Johanna Boijer–Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, till kanalen.

Men Viking Grace är alltså inte den enda Finlandsfärjan som har drabbats av magsjukesmitta.

Vidtar åtgärder

Även på fartyget Baltic Princess, som tillhör Tallink Silja och trafikerar rutten Åbo-Åland-Stockholm, har vissa passagerare drabbats av magsjuka.

– Vi har fått rapport om fem magsjukefall bland kunderna, lite fler i besättningen. Sammanlagt är det färre än 20 som insjuknat, säger Marika Nöjd, kommunikationschef vid Tallink Silja, till kanalen.

Problemen med att magsjuka sprider sig har noterats under de senaste två veckorna.

Nu vidtar man åtgärder på de drabbade fartygen, eftersom magsjuka kan sprida sig snabbt. Exempelvis kommer man att vara extra noggrann med hygienen samt rengöra handtag oftare. Även i samband med matserveringen vidtas försiktighetsåtgärder.

Myndigheter har också informerats.

Passagerare uppmanas nu att vara extra noggranna med handhygienen.

Rapporterna om magsjukeutbrott på Finlandsfärjorna kommer för övrigt en dryg månad efter att över 90 personer insjuknat i magsjuka i Finlands riksdag.

Foto: JIP, Wikipedia

Text: Redaktionen