”Rea” på Systembolaget

2023 09 01

Sänkta priser på Systembolaget hör inte till vanligheterna.

Redan vid årsskiftet inför 2023 meddelades det om en höjning av alkoholskatten.

Under året har priserna fortsatt att stiga – och idag 1 september sker en generell rekordhöjning av priset på vin med tre procent i snitt.

Men det är inte alla produkter som blir dyrare.

Tvärtom sänks priset på en del viner – tack vare något så ovanligt som särskilda kampanjer, rapporterar Svenska Dagbladet.

– I samband med satsningen på den svenska marknaden prissänks vinet från 209 till 149 kronor, lyder exempelvis en annons för ett fem år lagrat vin på Systembolaget, enligt tidningen.

Leverantörer erbjuder rabatt

Kampanjer om prissänkta varor kan låta ovanligt när det gäller Systembolaget, som aktivt avstår från marknadsföring av alkohol.

Uppdraget är som bekant inte att maximera försäljningen.

Det är inte heller Systembolaget som initierat realisationen – utan leverantörerna.

Och just september är en månad där sådana tillfälliga rabatter eller kampanjer är mer förekommande än andra månader.

Två huvudsakliga skäl

Det finns flera anledningar till att leverantörerna väljer att kapa en del av priset på sina viner.

Bland annat på grund av konkurrensskäl, men en annan anledning kan vara att det rekommenderade bäst före-datumet närmar sig.

Enligt Martin Wall, ägare av Vinonista som importerar italienska viner, blir många enkla viner dåliga på något år.

– Ett vin som är på nedgång i sin livscykel, och passerat sin topp får ofta ett lägre pris, säger han till SvD.

Flaggar för högre priser

Erbjudandena är som bekant tillfälliga och ur det längre perspektivet väntar alltså högre priser i allmänhet på Systembolaget, inklusive vin.

Den uttalade sänkningen på tre procent kan dessutom bli ännu högre.

– Ska vi ta ut full marginal så kommer prishöjningen bli större än så, sade vinimportören Lars Stålbalk vid Principium Dryck till Dagens Nyheter tidigare i år.

Han hänvisade till kronans svaga ställning mot euron.

Justeras två gånger om året

Septembers prisökning är den andra höjningen av priserna på kort tid för Systembolaget.

Priserna på företagets produkter förändras två gånger om året. Den senaste höjningen skedde i mars.

Då beräknades snittet  för den sammanlagda prisökningen till 2,6 procent.

Systembolagets sortimentchef Ulf Sjödin beskrev prishöjningen i mars som ovanligt stor.

– Jag kan inte säga om det är den största prishöjningen någonsin. Men det är den största jag varit med om under de tolv år som jag jobbat här, kommenterade han.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen