JUST NU: Redo att driva SAS i konkurs

2022 07 01

Hundratals SAS-piloter kan gå ut i strejk.

Enligt flygbolaget kan en pilotstrejk krossa SAS ekonomiskt.

Det norska SAS-pilotförbundet konstaterar att man är beredda på att en strejk kommer att kosta.

Så pass mycket att SAS kan få gå i konkurs.

– Vi är upptryckta i ett hörn med ryggen mot väggen och har inga andra alternativ nu, säger Roger Klokset, ledare för det norska SAS-pilotförbundet, till VG.

Semesterplaner i fara

Om förhandlingarna mellan SAS och pilotfacket inte når en överenskommelse innan midnatt på fredag kan 900  piloter gå ut i strejk.

SAS har tidigare uppgett att en omfattande pilotstrejk kan påverka drygt 30 000 resenärer dagligen.

Roger Klokset framhäver att pilotfacket vill undvika ett sådant scenario, men konstaterar att piloterna inte har något val.

– Som SAS-piloter lägger vi vår yrkesstolthet i att få människor säkert och väl dit de ska. Det här är raka motsatsen, och det gör mycket ont. Om vi hade haft ett annat val skulle vi aldrig gjort detta.

”Fullständigt förödande”

SAS vd Anko van der Werff kallar en potentiell strejk för ”fullständigt förödande”, rapporterar VG.

Enligt SAS-chefen skulle det kort och gott innebära att flygbolaget går i konkurs.

En utveckling som pilotfacket är redo för.

– Ja, utan tvekan. Om företaget misslyckas med att förhålla sig till den skandinaviska modellen anser vi att det är en aktör som inte har rätt till att fortsätta, säger Roger Klokset till VG.

 Bakgrund

Istället för att ta in de 560 piloter som blev uppsagda under pandemin har SAS använt sig av piloter från två nya dotterbolag: SAS Link och SAS Connect.

Dessa har sämre villkor än piloterna i SAS, enligt pilotfacket, eftersom bolagen inte är bundna av samma kollektivavtal som SAS.

– Vi anser att det är ett skamlöst brott mot den skandinaviska modellen. Det står vi för. Och det är det som gör att vi är villiga att betala ett dyrt pris, konstaterar Roger Klokset.

Foto: SAS Group

Text: Redaktionen


20nov25

JUST NU: Ryssarna i ”chock” – inte hänt på åtta år

2025 11 20

Det ryska folket kan drabbas av ännu en ”chock”.

Den ryska ekonomin har drabbats hårt av kriget i Ukraina och de hårda sanktionerna från väst.

Industrin i landet kämpar för att hålla igång produktionen och exporten.

Kreml kämpar med att finansiera sitt krig i Ukraina och situationen för det ryska folket blir alltmer ansträngd.

Och värre verkar det bli.

– Ryska konsumenter förbereder sig för en ny våg av accelererande prisökningar på grund av skattehöjningar, som kommer att börja 2026, uppger The Moscow Times.

”Inflationschock”

Samtidigt ökar rädslan för den ökande inflationen bland den ryska befolkningen.

– Det finns förväntningar om en framtida inflationschock, uppger en analytiker från Gazprombank, rapporterar tidningen.

Samtidigt finns det flera tecken på att ryssarna får det allt svårare ekonomiskt.

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas 

Lägsta på åtta år

Andelen ryska invånare som har besparingar i någon omfattning har också minskat kraftigt den senaste tiden, visar en färsk undersökning från Public Opinion Foundation.

Enligt undersökningen saknar över två tredjedelar av ryssarna ekonomiska besparingar.

Det är den lägsta siffran på åtta år.

– Detta resultat är ett av de sämsta i historien och den lägsta noterade siffran sedan december 2017, uppger The Moscow Times.

Fredsförslag tar form

Den tuffa rapporten om den ryska ekonomin kommer samtidigt som USA återigen driver på för en överenskommelse om vapenvila och fred i Ukraina.

Vad det nya förslaget innehåller är inte offentligt, men har kritiserats från ukrainskt håll.

– Planen speglar Moskvas maximalistiska krav, uppger en ukrainsk tjänsteman, rapporterar Kyiv Independent.

Förslaget ska enligt uppgifter innehålla krav på att Ukraina ska ge upp territorium, minska sin militär och begränsa sina allianser.

– Ukraina har bekräftat att president Volodymyr Zelensky officiellt har mottagit förslaget. Presidenten kommer nu att föra diskussioner med Trump om de olika diplomatiska alternativen, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: USA har skickat bombplan 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sämsta” bilmärket enligt svenska folket

2025 11 20

Nu framgår vilket bilmärke svenskarna är mest – och minst – nöjda med.

Att välja bil är inte det lättaste uppdraget.

Den som funderar behöver överväga en rad olika faktorer, däribland kostnad, storlek, funktion och komfort.

Nu visar en ny sammanställning vilket bilmärke svenska folket är mest – och minst nöjda med.

“Sämsta” bilmärket

Det är Kvdbil som har genomfört undersökningen.

Där framgår att 81 procent av svenska bilägare generellt är nöjda med sin bil.

Men annat är det när det kommer till Citroen – där bara 54 procent av ägarna är nöjda.

Strax över Citroen finns märken som Opel med 63 procent nöjda ägare och Dacia med 65 procent, rapporterar Teknikens värld.

Mest nöjda

År 2025 är det Audi-ägarna som är mest nöjda med sina bilar – där nöjdhetssiffran ligger på hela 93 procent.

– Det är bara att gratulera Audi. Årets resultat visar att förtroendet är starkare än någonsin, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Även märken som Mercedes, Subaru och Hyundai får bra betyg.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Senaste siffrorna

Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

“Inte ett trendbrott”

I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. 

Samtidigt har nyregistreringarna hittills i år ökat med 4 procent, främst drivet av en förbättrad privatmarknad.

– Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken, framhåller branschorganisationen.

– Förhandlingarna mellan USA och Kina har mynnat ut i ett tillfälligt avtal som ser ut att gynna även Europa. Kina står för majoriteten av den globala produktionen av sällsynta jordartsmetaller, batterier och vissa halvledare.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: E. Witsoe

Text: Redaktionen