Regeringen anmäls

2023 10 25

Miljöpartiet har anmält regeringen och EU:s ministerråd till EU-domstolen

Detta efter gårdagens besked om att strömming och sill ska få fiskas i centrala Östersjön nästa år. 

Kvoterna ska minska ordentligt, men fisket kommer att fortsätta, trots att EU-kommissionen föreslagit att det riktade fisket skulle stängas.

Beslutet får Miljöpartiet att se rött.

– Att Östersjön är på stadig kurs mot kollaps är ett monumentalt politiskt misslyckande. Vid det här laget är det glasklart att ministerrådet inte klarar uppgiften att förvalta Östersjön så att fisken kan finnas kvar och ekosystemet inte dör, skriver Miljöpartiets Per Bolund, Rebecka Le Moine och Emma Nohrén i DN.

Miljöpartiet anmäler nu EU:s minnisterråd och den svenska regeringen till EU-domstolen för att ”ha beslutat om fiskekvoter som strider mot EU:s fiske- och miljölagstiftning”. 

– EU-domstolen måste ges möjlighet att pröva om beslutet är förenligt med gällande lag, skriver MP-politikerna.

”Ett missat tillfälle”

Världsnaturfonden WWF har även reagerat på beslutet om att sill och strömming ska få fiskas i Östersjön.

– Till WWFs och Östersjöns stora besvikelse så kommer dagens beslut från fiskeministrarna att ytterligare försämra läget för sill-och strömmingsbestånden i Bottniska viken och egentliga Östersjön. Beslutet strider direkt mot EUs fiskerilagstiftning och äventyrar ett redan stressat ekosystem och ett framtida fiske, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF.

Inger Melander, expert vid fiske och marknad på WWF, instämmer med sin kollega.

–  Ett fiskeuttag på den här nivån leder till en ökad försämring av det känsliga ekosystemet och dess fiskbestånd. Det är ett missat tillfälle att ge Östersjön möjlighet till återhämtning.

Fiskare har varit kritiska

Strömmingsfiskare i Sverige har utryckt en oro över ett potentiellt fiskestopp i Östersjön.

Enligt surströmmingsfiskaren Björn Lundgren skulle ett sådant förbud få stora konsekvenser för branschen.

– Det känns inte riktigt bra. Att man går från att nästan utfiska till ett noll-läge. Det kommer slå undan fötterna för oss, sa han till SR Ekot i veckan.

Regeringen: Följer den svenska linjen

Det nya EU-beslutet innebär att sill- och strömmingsfångsten kommer att uppgå till 55 ton i hela Östersjöområdet under nästa år.

Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) är nöjd med den nya kvoten.

–  Även om det är en kompromiss mellan Östersjöländerna och kommissionen ligger vi nära den svenska ståndpunkten i intentionen och ingången i de här förhandlingarna, säger han till SVT.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


16 juni 2026

Orange varning – knivskarp uppmaning till svenska hushåll

2026 06 17

Stora delar av Sverige står inför ett allvarligt läge till sommaren.

Under våren har det larmats om grundvattennivåer under det normala eller mycket under det normala i nästan hela landet.

Nu börjar det på allvar bli kritiskt, rapporterar SR.

Så pass illa att Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp, NSVA, inför ett helt nytt orange varningsläge som omfattar omkring 270 000 invånare i södra Sverige. 

Det är sista steget innan den skarpaste åtgärden – bevattningsförbud.

– Får vi en varm sommar på oss nu finns det risk att vi får vidta tuffare åtgärder än vi har idag, säger Pär Gustavsson, avdelningschef på NSVA, till radion.

Miljoner uppmanas spara vatten   

Det är inte bara Skåne som är pressat. Så sent som förra veckan gick SMHI ut med en formell varning om risk för vattenbrist i större delen av Götaland efter en vår som avslutades med mindre nederbörd än normalt.

Hushåll uppmanas att både spara vatten och förbereda så att man har vatten hemma. Göteborgsregionen är ett av områdena där folk rekommenderas frysa in vatten om det blir skarpt läge.

– Både i sydligaste och nordligaste Sverige har det varit mycket mindre nederbörd än normalt under förra året och nu under våren. Det tar tid innan det återhämtar sig, så även om det har kommit en del regn nu i maj krävs en längre period innan grundvattnet är på normal nivå, säger Fanny Jeppsson Stahl, hydrolog på SMHI, till GP.

LÄS MER: Nya regler införs på flyg – gratis för alla passagerare  

Förbud nära   

Det är just vattenbristen som fått NSVA att utfärda orange varning i Skåne. Tidigare har oron framför allt bestått i att kapaciteten i ledningar och anläggningar inte skulle räcka till.  

Lyder nu inte hushållen de skarpa uppmaningarna är ett bevattningsförbud alltså bara ett steg bort.

– Det beror på hur vädret ser ut. Får vi en sommar som blir väldigt varm och solig och vi ser att vattenförbrukningen börjar öka, så finns en stor risk att vi behöver införa tuffare restriktioner, säger Pär Gustavsson.  

LÄS MER: Nio av tio säger nej till att slopa omstritt avdrag

Foto:  SGU resp Ybernardi

Text: Redaktionen


14 maj 26

Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

2026 06 16

En rad kommuner har gått ut med liknande varningar på sistone.

Liknande typer av bedrägeriförsök pågår just nu i flera kommuner.

I bland annat Göteborg, Gagnef, Surahammar och Huddinge försöker bedragare lura intet ont anande människor.

Därför har kommunerna gått ut med varningar – och det gäller att se upp för såväl telefonsamtal som dörrknackningar.

Liknande varningar

Gemensamt för kommunernas varningar är att de handlar om bedragare som erbjuder sig att genomföra någon typ av tjänst i hemmet.

Det kan handla om spolning och undersökning av avloppsrör, tjänster från hemtjänsten eller återvinning.

– De utger sig för att agera på uppdrag av Kretslopp och vatten, varnar Göteborgs stad.

– De kontaktar villaägare via telefon och erbjuder spolning och undersökning av avloppsrören. Allt detta är felaktigt. 

Lägg på direkt

Den som får den här typen av samtal bör lägga på luren direkt.

Kretslopp och vatten anlitar inte enligt Göteborgs stad företag som ringer upp privatpersoner för att sälja sådana tjänster. 

– Om vi behöver utföra arbeten i ett område informerar vi alltid berörda kunder genom andra kanaler såsom Kivra och brev. Våra medarbetare legitimerar sig alltid vid besök. 

Läs mer: Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

Utger sig komma från hemtjänsten

Surahammars kommun har fått information om att personer som utger sig för att vara från hemtjänsten har knackat på hos äldre personer i kommunen. 

De riktar tre tydliga uppmaningar till folk som känner sig osäkra:

- Be personen visa sin legitimation

- Kontakta en anhörig eller granne

- Ring hemtjänsten eller kommunen för att kontrollera uppgifterna

Se upp

Även Huddinge kommun har gått ut med en varning.

Där handlar det om bedragare som utger sig att komma från SRV återvinning.

– De påstår att de hittat felsorterat avfall på återvinningscentralen, med personuppgifter på. Aktören kräver därmed fullbetalning för en påstådd straffavgift. 

Läs mer: Ryskt bombplan har kraschat

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen