Regeringen helvänder – lovar pengar till många bilägare

2023 09 06

Regeringen tar ett nytt initiativ för att belöna dem som byter bil.

Det beskedet gav klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) på en presskonferens under onsdagseftermiddagen.

Ekonomiskt löfte

Initiativet är en del av en större satsning när regeringen nu går ut med sin nya klimatpolitik.

Och man vänder sig direkt till folk som kör bensin- och dieseldrivna bilar med ett ekonomiskt löfte – på ett villkor.

En premie ska nämligen införas för den som skrotar en äldre bil i avsikt att införskaffa sig ett mer klimatvänligt alternativ.

Det är inte klart exakt hur mycket som bilägarna kommer kunna få om man skrotar sin bil.

Helomvändning

Premien har funnits tidigare, men avskaffades kort efter att nuvarande regering tillträdde.

– Det här leder inte bara till att vi förstör klimatet utan att vi också förstör för industrin som vill ställa om, kritiserade bland annat Miljöpartiets ena språkrör Per Bolund enligt SVT.

Dagens besked är därmed en helomvändning i frågan, även om den presenterade varianten skiljer sig något från den som togs bort.

250 miljoner

Totalt omfattar satsningen 250 miljoner kronor under de närmaste två åren.

Den aktuella premien ska gälla under ett års tid och inkluderar alla äldre bilar med förbränningsmotor.

Oavsett om man därefter köper en eller leasar en elbil ska man kunna ta del av premien.

"Klimatklivet"

Samtidigt presenterade även regeringen flera andra satsningar inom klimatfrågan.

Bland annat ingår vad man kallar “Klimatklivet”, ett investeringsstöd för företag som vill ställa om och satsa på exempelvis ellastbilar och andra tunga elfordon.

Stödet är värt 800 miljoner kronor.

– Klimatklivet är regeringens bredaste investeringsstöd för att minska koldioxidutsläppen, det är också ett av de viktigaste stöden för att bygga ut laddinfrastrukturen, säger Romina Pourmokhtari på presskonferensen.

– Elektrifieringen är centralt för att nå Sveriges klimatmål.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


24nov2025

Oväntad varning för Coca Cola Zero – ”stor riskfaktor”

2025 11 24

Många väljer lightläsk med förhoppningen att det är ett nyttigare alternativ.

Men de sockerfria dryckerna är inte en garanti för att hälsan in ska påverkas negativt.

Regelbundet intag av Coca Cola Zero och andra lightprodukter kopplas till en rad oväntade hälsoproblem, trots att de är sockerfria.

– Även om lightläsk minskar kalorier och socker, är det inte direkt ett frikort för din hälsa. Att dricka det för ofta har kopplats till problem som diabetes, högt blodtryck och tandskador, uppger hälsosajten Verywell Health.

Dåligt för tänderna

Att vanlig läsk är dåligt för tänderna är allmänt känt.

Men faktum är att också lightläsk kan vara skadligt för tandhälsan, speciellt om man dricker ofta.

Även om lightläsk inte innehåller socker är de ändå mycket sura, vilket försvagar tandemaljen över tid. Emaljerosion gör tänderna mer känsliga, missfärgade och ökar risken för karies, framhåller hälsosajten.

Diabetesrisken ökar

Ett annat skäl till att undvika sockrade drycker kan vara oron för att utveckla diabetes.

Men inte heller här elimineras risken för att man väljer ett sockerfritt läskalternativ.

– Forskning visar att personer som konsumerar näringsfattiga sötningsmedel kan uppleva förändringar i ämnesomsättningen som försämrar insulinkänsligheten och blodsockerkontrollen. Forskning kopplade att bara en lightläsk i veckan gav 67 procent högre risk att utveckla typ 2-diabetes.

Njurar och blodtryck

Lightläsk innebär också en belastning på njurarna.

Sötningsmedel och fosforsyra, som ofta finns i de sockerfria varianterna, belastar njurarna och öka risken för skador.

– Att dricka mer än två portioner om dagen har kopplats till en märkbar nedgång i njurfunktionen. Överdrivet intag av lightläsk är också kopplat till högt blodtryck och diabetes – två stora riskfaktorer för njursjukdom.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Oregelbunden hjärtrytm

Ett högt intag av lightläsk innebär också en ökad risk för oregelbunden hjärtrytm.

Och det krävs inga jättestora volymer.

– Forskning visar att personer som konsumerar mer än två liter lightläsk per vecka kan ha 20 procent högre risk att utveckla förmaksflimmer, uppger hälsosajten.

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: T. Barbhuiya resp M. Aminrad

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Fyll tanken idag – priset vid pump på väg mot toppnivå

2025 11 24

En plötslig prisökning vid pump kan vara nära förestående.

Den europeiska dieselmarknaden är på helspänn.

Anledningen är att de amerikanska sanktionerna mot Rysslands två största oljebolag trädde i kraft i fredags, vilket väntas orsaka en prishöjning på diesel i Europa redan den här veckan.

Det sker dessutom samtidigt som flera raffinaderier både i Mellanöstern och Europa har stängt på grund av underhåll.

Då kan dieselpriset tillfälligt nå nya toppnivåer för året, spår Alan Vaht, styrelseledamot i estniska Terminal AS.

– Vi når helt klart nya toppar, och om fredagens sanktioner från USA genomförs och nästa års europeiska sanktioner också genomförs, då är oron faktiskt ganska stor. Vart priserna kan ta vägen, särskilt för dieselbränsle, är oförutsägbart, säger han till den estniska nyhetskanalen ERR.

"Finns ingenting att göra"

På måndagen ligger dieselpriset i Sverige över 17 kronor litern vid pump på flera bensinstationer. Toppen noteras i Rönninge med 17,69 kronor, enligt Bensinpriser.nu. Företagspriset ligger på över 18 kronor litern, visar siffror från OKQ8.

Enligt ekonomiexperten Raivo Vare finns det inget att göra mot prisökningen om rysk råolja försvinner från marknaden.

– Om rysk råolja, som är betydligt billigare, inte används utan istället används, så blir även deras logistiska kostnader för att importera olja betydande, och detta ökar automatiskt det totala självkostnadspriset genom en ökning av insatspriserna. Det finns en rädsla för att dessa priser kan öka i någon form i Europa. Det finns ingenting att göra, säger han till samma kanal.

Påverkar även Sverige

Circle K understryker att världspolitiken kan ha stor inverkan på råoljepriset, och i förlängningen även priset vid pump här i Sverige. När efterfrågan blir större än tillgången stiger priserna.

– Priset på raffinerad bensin och diesel påverkas av faktorer som efterfrågan i förhållande till raffinaderikapacitet samt lagervolymer i Europa och USA. Det finns ett starkt samband mellan priset på raffinerad bensin och diesel och råoljeprisets utveckling. 

LÄS MER: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Försvagad rysk krigskassa

Den ryska oljan bedöms som avgörande för Rysslands finansiering av kriget i Ukraina. Tidigare i november uppgavs finanserna ha bromsat in rejält efter att flera tidigare trogna kunder, däribland Kina och Turkiet, kraftigt minskat sina inköp.

I EU finns en plan på att fasa ut rysk olja och gas med målet att stoppa all import till 2027.

Och enligt Swedbank kommer prisökningen vid pump i Europa bara att vara tillfällig.

I prognosen för nästa år har vi antagit att priset på råolja kommer att ligga kvar på nuvarande nivå eller till och med vara något billigare än nuvarande nivå, säger Liis Elmik, seniorekonom på Swedbank, till ERR.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Circle K

Text: Redaktionen