JUST NU: Region anmäler sig själva – allvarlig upptäckt efter operation

2022 12 01

Region Blekinge lex Maria-anmäler sig själva efter att en operationsduk upptäckts i en patients bukhåla efter en operation.

Efter en avslutade bukkirurgi upptäckte sjukhuspersonalen att en operationsduk saknades.

En stund senare gjordes en allvarlig upptäckt.

–  Efter en röntgen visade sig operationsduken vara kvar i patientens bukhåla, rapporterar SVT Nyheter.

Behövdes sövas ner igen

Efter upptäckten behövde patienten återigen sövas ner och en ny operation inleddes. Operationsduken kunde sedermera tas bort från patientens bukhåla.

Den nya operationen krävde att patienten återigen fick narkos och buken öppnades igen.

Narkosbehandlingen och det upprepade ingreppet beräknas öka risken för infektion och andra komplikationer. Det ökar även risken för allvarlig vårdskada.

– Region Blekinge anmäler därför händelsen enligt lex Maria, framhåller SVT.

Tre kriterier

Enligt föreskrifter från Socialstyrelsen respektive IVO innebär en allvarlig vårdskada att patienten fått bestående skada, att skadan har lett till ett väsentligt ökat vårdbehov eller att patienten har avlidit.

– Med vårdskada avses enligt patientsäkerhetslagen lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården, uppger sjukvårdsaktörerna.

Fakta lex Maria

- En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat där en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller allvarlig sjukdom enligt patientsäkerhetslagen.

- Anmälan ska vara IVO tillhanda snarast efter inträffad händelse.

- Hälso- och sjukvårdspersonal ska rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren.

- Om vårdskadan är allvarlig har vårdgivaren en skyldighet att snarast utreda och anmäla den till IVO.

- Utredningen av en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada ska ha en omfattning som anpassas efter händelsens karaktär.

Källa: Vårdhandboken

Arkivoto: R. Catabay

Text: Redaktionen


17 nove 2025

Globalt jätteföretag förutspås gå under – “inte en chans de överlever”

2025 11 17

Oron ökar för att en ny bubbla växer i finansvärlden.

Varningarna har börjat dugga tätt under de senaste veckorna.

I slutet av oktober uppgav exempelvis entreprenören Jerry Kaplan att en AI-bubbla håller på att blåsa upp sig – och att den kommer att spricka.

– Det kommer att dra ned resten av ekonomin, sade professorn och AI-experten till BBC vid tillfället.

Nu fortsätter fler experter att hissa illröd varningsflagg.

Bland annat jämfört investeraren Paul Kedrosky situationen med det som föregick finanskrisen 2007.

Harris Kupperman, även han investerare, tar till skarpa ord för att beskriva allvaret.

– Alla vet att AI-hajpen är vansinnig. Det finns inte en chans att Open AI överlever, säger han i en intervju med SvD.

Värt 500 miljarder dollar

Open AI är ett branschledande teknikföretag som utvecklar avancerad artificiell intelligens. Företaget värderades nyligen till 500 miljarder dollar, enligt Bloomberg.

Det är ett av de största privata företagen i värde, men kan alltså komma att kollapsa den dag AI-bubblan eventuellt spricker, enligt experterna.

Enligt Harris Kupperman kommer det att bli en utmaning att tajma undergången.

– När det är slut på idioter för att finansiera galenskapen kollapsar det. Då blir det ett hårt slag för världsekonomin, säger han till tidningen.

LÄS MER: Snart smäller det – Wall Street-ikon förutspår jättekrasch

"Självklart orolig"

Under 2024 investerades den närmast astronomiska summan på sex tusen miljarder kronor i AI över hela världen.

Det är samtidigt den största förklaringen till tillväxt i USA, vilket gjort den amerikanska ekonomin helt beroende av att artificiell intelligens fortsätter sin framgångsresa.

Just det beroendet har bland annat fått Internationella valutafonden, IMF och JP Morgan, världens största bank, att varna för att en AI-bubbla blåser upp sig.

– Självklart är jag orolig. Det är tydligt när man tittar på den mycket stora ökningen som har varit i AI-aktier. De utgör en mycket stor del av den totala aktiemarknaden i USA, sade Jesper Rangvig, professor i finans vid CBS och som ledde expertkommittén som utredde finanskrisen 2008, till TV2 i oktober.

Analytikern tror dock inte att en sprucken bubbla skulle leda till samma globala kris som för 17 år sedan.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Foto: J. Zerdzicki

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 17

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa 71,0

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen