JUST NU: Region anmäler sig själva – allvarlig upptäckt efter operation

2022 12 01

Region Blekinge lex Maria-anmäler sig själva efter att en operationsduk upptäckts i en patients bukhåla efter en operation.

Efter en avslutade bukkirurgi upptäckte sjukhuspersonalen att en operationsduk saknades.

En stund senare gjordes en allvarlig upptäckt.

–  Efter en röntgen visade sig operationsduken vara kvar i patientens bukhåla, rapporterar SVT Nyheter.

Behövdes sövas ner igen

Efter upptäckten behövde patienten återigen sövas ner och en ny operation inleddes. Operationsduken kunde sedermera tas bort från patientens bukhåla.

Den nya operationen krävde att patienten återigen fick narkos och buken öppnades igen.

Narkosbehandlingen och det upprepade ingreppet beräknas öka risken för infektion och andra komplikationer. Det ökar även risken för allvarlig vårdskada.

– Region Blekinge anmäler därför händelsen enligt lex Maria, framhåller SVT.

Tre kriterier

Enligt föreskrifter från Socialstyrelsen respektive IVO innebär en allvarlig vårdskada att patienten fått bestående skada, att skadan har lett till ett väsentligt ökat vårdbehov eller att patienten har avlidit.

– Med vårdskada avses enligt patientsäkerhetslagen lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården, uppger sjukvårdsaktörerna.

Fakta lex Maria

- En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat där en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller allvarlig sjukdom enligt patientsäkerhetslagen.

- Anmälan ska vara IVO tillhanda snarast efter inträffad händelse.

- Hälso- och sjukvårdspersonal ska rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren.

- Om vårdskadan är allvarlig har vårdgivaren en skyldighet att snarast utreda och anmäla den till IVO.

- Utredningen av en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada ska ha en omfattning som anpassas efter händelsens karaktär.

Källa: Vårdhandboken

Arkivoto: R. Catabay

Text: Redaktionen


13nov25

Varningstriangeln kan skrotas – nytt krav på gång inom EU

2025 11 13

Den klassiska varningstriangeln förbjuds nu i ett land inom EU.

Istället krävs en ny obligatorisk utrustning som ska användas vid olyckor eller liknande, för att varna andra trafikanter.

– Redan från och med den 1 januari 2026 kommer Spanien att förbjuda den klassiska varningstriangeln på motorvägar och motortrafikleder, uppger den tyska bilorganisationen ADAC.

– I stället förlitar sig den spanska trafikmyndigheten på ett batteridrivet alternativ, ett speciellt blinkande ljus.

På mindre vägar i Spanien får varningstriangeln fortsatt användas.

Många fördelar

I Spanien ser man flera fördelar med att ersätta den klassiska varningstriangeln med den nya blinkande lampan.

Och ADAC håller med

– Fördelarna med ett blinkande ljus är uppenbara. Bilister slipper lämna sina fordon för att ställa upp varningstriangeln på tillräckligt avstånd, vilket är en risk som de nya blinkande lamporna eliminerar, uppger organisationen.

De blinkande lamporna ska kunna upptäckas på upp till en kilometer och vara lätta att känna igen även vid dåliga siktförhållanden som dimma, regn eller mörker.

– En annan stor fördel med det nya blinkande ljuset är att det har anslutning till mobilnätet. Så snart det tänds kan det sända fordonets position till räddningstjänsten vilket kan vara till hjälp i en nödsituation, uppger ADAC.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Utländska turister

Om man reser till Spanien med egen bil så gäller inte kravet på den blinkande varningslampan.

Anledningen är att de nya reglerna endast gäller fordon som är registrerade i Spanien.

– De nya reglerna påverkar endast fordon som är registrerade i Spanien. Semesterfirare som reser i Spanien med hyrbil påverkas däremot av det nya kravet på det blinkande ljuset, uppger ADAC.

Det kan då också vara bra att be uthyraren att visa hur de fungerar.

Övriga EU

I nuläget finns inga planer hos vare sig Tyskland eller Sverige att följa i Spaniens fotspår.

Transportmyndigheter i flera olika EU-länder uppger att det i dagsläget saknas bevis för att det blinkande ljuset är säkrare än den klassiska triangeln.

Men på sikt kan det bli aktuellt för fler länder inom EU att följa i Spaniens fotspår.

LÄS OCKSÅ: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad 

Foto: Besikta

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt stridsflygplan har kraschat

2025 11 13

Ett ryskt stridsflyg har kraschat och samtliga i besättningen är döda.

Uppgifterna kommer på torsdagskvällen.

Det ska röra sig om ett ryskt stridsflygplan av typen Su-30 som har kraschat.

Kraschen ska ha inträffat i Karelska Republiken i de västra delarna av landet, rapporterar Ukrainska Pravda.

Su-30 har kraschat

Enligt det ryska försvarsministeriet kraschade flygplanet cirka klockan 19:00 Moskva-tid – runt klockan 17:00 svensk tid.

Det finns i nuläget inga uppgifter om någon förklaring till kraschen.

Flygplanet var ute på ett träningsuppdrag när det av oklar anledning störtade, det framgår inte vad för slags uppdrag det var.

Samtliga medlemmar ur besättningen dog.

Bekräftar

Rysslands försvarsministerium bekräftar under torsdagskvällen händelsen.

– I dag, runt klockan 19:00 i Republiken Karelen, kraschade ett Su-30-flygplan under en planerad övningsflygning, lyder meddelandet.

– Planet gick ner i ett obebott område. Flygningen genomfördes utan ammunition. Besättningen omkom.

Läs mer: USA inför sanktioner – mot två ukrainska företag

Inga kommentarer

Karelens guvernör Artur Parfenchikov sade att händelsen inträffade i Prionezhsky-distriktet.

Han ska själv ha åkt dit efter kraschen men inte gett några ytterligare kommentarer.

Det är Su-30

Su-30 är ett tvåsitsigt, multirollstridsflygplan som utvecklats från Su-27-plattformen. 

Det har två motorer och är konstruerat för luftherravälde, eskortuppdrag, attacker mot mark- och sjömål, samt radarövervakning, rapporterar RBC Ukraine.

Olika modifikationer av Su-30, inklusive exportversioner och specialiserade modeller som Su-30MKI, Su-30MKK och Su-30SM, skiljer sig åt i utrustning, från radar till vingar och motorer, vilket påverkar manövrerbarhet, räckvidd och vapenlast. 

Vissa versioner bär luft-till-luft och luft-till-yta styrda vapen, med nyttolaster som når flera tusen kilogram.

Läs mer: Sjukdom från första världskriget upptäckt i Ukraina

Foto: Av Toshi Aoki - JP Spotters - Gallery page

Text: Redaktionen