Region virusvarnar – sjukhus upp i stabsläge

2023 10 13

En kraftig ökning av virussmittade personer som behöver läggas in äger just nu rum i norra Sverige.

Larmet kommer från Region Västernorrland.

Ett mycket ansträngt läge har uppstått på sjukhuset i Sundsvall.

Samma sjukhus går nu upp i stabsläge för att få kontroll över situationen, meddelar regionen i ett pressmeddelande.

"Sjukhuset redan fullt"

Det är viruset covid-19 som på nytt har brutit ut bland allmänheten.

– Vid 16-tiden på torsdagen kom ett tiotal covidpatienter till ett redan ganska fullt sjukhus. Idag klockan 11 hade vi totalt 25 inneliggande patienter med covid, säger beredskapsorganisationens beslutsfattare Roger Westerlund i samma pressutskick.

Det är den organisationen som för närvarande leder sjukhuset.

Har inte vårdplatser: "Ansträngt"

Oavsett skäl till inläggning måste patienter med covid-19 vårdas isolerat.

Det kräver fler vårdplatser än vad sjukhuset just nu har tillgång till och ett intensivt arbete har inletts för att möjliggöra fler platser till helgen.

– Samarbetet mellan enheterna har fungerat mycket bra, säger Roger Westerlund.

– Men situationen är fortfarande ansträngd och jag bedömer att stabsläget kommer kvarstå över helgen.

Första krisläget av tre

Stabsläge är det första av tre beredskapslägen vid särskilda kriser eller insatser inom hälso- och sjukvården.

Det innebär att sjukvårdsledningen fattar beslut om nödvändiga åtgärder och följer händelseutvecklingen noga.

Under kritiska perioder av coronapandemin som slog mot Sverige och världen 2020 befann sig sjukvården i förstärkningsläge, vilket är den andra nivån.

Det tredje beredskapsläget är “katastrofläge” som innebär att aktuell sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av alla viktiga funktioner.

Uppmanar att vaccinera

Region Västernorrland och smittskyddsläkaren Maria Tempé trycker nu på att allmänheten bör följa Folkhälsomyndighetens uppmaning om att vaccinera sig.

– Den 23 oktober startar vaccinationerna mot covid-19 på särskilda boenden och inom hemsjukvården. Den 7 november börjar den breda vaccinationsinsatsen för personer över 65 år och i riskgrupper, informerar regionen.

Foto: H. Jade

Text: Redaktionen


16 juni 2026

Orange varning – knivskarp uppmaning till svenska hushåll

2026 06 17

Stora delar av Sverige står inför ett allvarligt läge till sommaren.

Under våren har det larmats om grundvattennivåer under det normala eller mycket under det normala i nästan hela landet.

Nu börjar det på allvar bli kritiskt, rapporterar SR.

Så pass illa att Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp, NSVA, inför ett helt nytt orange varningsläge som omfattar omkring 270 000 invånare i södra Sverige. 

Det är sista steget innan den skarpaste åtgärden – bevattningsförbud.

– Får vi en varm sommar på oss nu finns det risk att vi får vidta tuffare åtgärder än vi har idag, säger Pär Gustavsson, avdelningschef på NSVA, till radion.

Miljoner uppmanas spara vatten   

Det är inte bara Skåne som är pressat. Så sent som förra veckan gick SMHI ut med en formell varning om risk för vattenbrist i större delen av Götaland efter en vår som avslutades med mindre nederbörd än normalt.

Hushåll uppmanas att både spara vatten och förbereda så att man har vatten hemma. Göteborgsregionen är ett av områdena där folk rekommenderas frysa in vatten om det blir skarpt läge.

– Både i sydligaste och nordligaste Sverige har det varit mycket mindre nederbörd än normalt under förra året och nu under våren. Det tar tid innan det återhämtar sig, så även om det har kommit en del regn nu i maj krävs en längre period innan grundvattnet är på normal nivå, säger Fanny Jeppsson Stahl, hydrolog på SMHI, till GP.

LÄS MER: Nya regler införs på flyg – gratis för alla passagerare  

Förbud nära   

Det är just vattenbristen som fått NSVA att utfärda orange varning i Skåne. Tidigare har oron framför allt bestått i att kapaciteten i ledningar och anläggningar inte skulle räcka till.  

Lyder nu inte hushållen de skarpa uppmaningarna är ett bevattningsförbud alltså bara ett steg bort.

– Det beror på hur vädret ser ut. Får vi en sommar som blir väldigt varm och solig och vi ser att vattenförbrukningen börjar öka, så finns en stor risk att vi behöver införa tuffare restriktioner, säger Pär Gustavsson.  

LÄS MER: Nio av tio säger nej till att slopa omstritt avdrag

Foto:  SGU resp Ybernardi

Text: Redaktionen


14 maj 26

Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

2026 06 16

En rad kommuner har gått ut med liknande varningar på sistone.

Liknande typer av bedrägeriförsök pågår just nu i flera kommuner.

I bland annat Göteborg, Gagnef, Surahammar och Huddinge försöker bedragare lura intet ont anande människor.

Därför har kommunerna gått ut med varningar – och det gäller att se upp för såväl telefonsamtal som dörrknackningar.

Liknande varningar

Gemensamt för kommunernas varningar är att de handlar om bedragare som erbjuder sig att genomföra någon typ av tjänst i hemmet.

Det kan handla om spolning och undersökning av avloppsrör, tjänster från hemtjänsten eller återvinning.

– De utger sig för att agera på uppdrag av Kretslopp och vatten, varnar Göteborgs stad.

– De kontaktar villaägare via telefon och erbjuder spolning och undersökning av avloppsrören. Allt detta är felaktigt. 

Lägg på direkt

Den som får den här typen av samtal bör lägga på luren direkt.

Kretslopp och vatten anlitar inte enligt Göteborgs stad företag som ringer upp privatpersoner för att sälja sådana tjänster. 

– Om vi behöver utföra arbeten i ett område informerar vi alltid berörda kunder genom andra kanaler såsom Kivra och brev. Våra medarbetare legitimerar sig alltid vid besök. 

Läs mer: Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

Utger sig komma från hemtjänsten

Surahammars kommun har fått information om att personer som utger sig för att vara från hemtjänsten har knackat på hos äldre personer i kommunen. 

De riktar tre tydliga uppmaningar till folk som känner sig osäkra:

- Be personen visa sin legitimation

- Kontakta en anhörig eller granne

- Ring hemtjänsten eller kommunen för att kontrollera uppgifterna

Se upp

Även Huddinge kommun har gått ut med en varning.

Där handlar det om bedragare som utger sig att komma från SRV återvinning.

– De påstår att de hittat felsorterat avfall på återvinningscentralen, med personuppgifter på. Aktören kräver därmed fullbetalning för en påstådd straffavgift. 

Läs mer: Ryskt bombplan har kraschat

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen