Rekordsiffror för succébil – kan passera Tesla

2025 01 02

En utmanare till Tesla avslöjar nu att man sålt hela 4,25 miljoner bilar under 2024.

Under nyårsdagen står det klart att Tesla utmanas allt mer om titeln som världens populäraste elbil.

Ökat 41 procent

Det handlar om den kinesiska succébilen BYD som ökar allt mer i popularitet.

– BYD, som står för Build Your Dreams, har slagit nytt månadsrekord i december, uppger Bloomberg News.

Under månaden som nyss avslutades sålde företaget 509 440 elbilar och elhybridbilar.

– Den totala försäljningssiffran på årsbasis har ökat med 41 procent, enligt TV-kanalen.

18 miljoner invånare

Elbilsföretaget som startade 2003 har sitt högkvarter i kinesiska Shenzen som med sina 18 miljoner invånare är landets tredje största stad efter Shanghai och Beijing.

Med hjälp av statliga subventioner och lågpriskampanjer försöker BYD nu att gå förbi Tesla som världens mest sålda elbil.

BYD har ökat sin personbilsförsäljning kraftigt varje år 2020, 2021, 2022, 2023 och nu även 2024.

Av BYD:s 4,25 miljoner bilar är 1,76 miljoner rena elbilar. Det kan jämföras med Tesla som levererade 1,81 miljoner elbilar under 2023.

Strax bakom Tesla

Efter BYD:s kraftiga försäljningsslutspurt i oktober, november och december hoppas företaget nu på att slå Tesla som väntas komma med sina försäljningssiffror inom en vecka.

Elon Musks elbilsföretag måste uppnå 515 000 bilar för att klara sitt tillväxtmål men analytikerna tror att man kommer att uppnå 510 000.

Fram till och med september låg Tesla etta före BYD.

Tesla hade då sålt 1,28 miljoner rena elbilar jämfört med BYD:s 1,16 miljoner. 

Slavliknande villkor

BYD:s stora ökningar gör att man även har chans att passera världens största biltillverkare alla kategorier, det vill säga Ford och Honda, som även säjer fossilbilar.

Det kinesiska bilföretaget når för första gången upp till över 100 miljarder USA-dollar i intäkter.

BYD anklagas dock för att ta till förfärliga metoder för att pressa upp sina resultat.

– I Brasilien som är en av BYD:s största utlandsmarknader granskas BYD efter anklagelser om slavliknande förhållanden för arbetare vid en ny fabrik för elbilar, rapporterar Business Standard.

Foto: M. Förtsch

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen