18 oktober 2025

Republikaner tvärvänder i kärnfrågan – trendbrott efter fyra år

2025 07 12

Republikaner tvärvänder i en av partiets absoluta kärnfrågor.

President Donald Trump vann valet 2024 bland annat för att många väljare var djupt oroade över invandring och migration.

Men nu ser många amerikaner ut att ha tvärvänt i frågan.

Även bland republikaner syns ett tydligt trendbrott, enligt en ny undersökning.

Vänder en fyraårig trend

En ny undersökning från Gallup visar en stor minskning i andelen republikaner som vill att invandringen till USA ska minska, rapporterar Newsweek.

Det rör sig om en stor förändring – från 88 procent 2024 till 49 procent i juni 2025.

Samtidigt ökar också andelen republikaner som anser att invandringen medför positiva effekter för USA.

Enligt opinionsinstitutet rör det sig om ett betydande trendbrott.

– Dessa förändringar vänder en fyraårig trend av ökande oro kring invandring som började 2021 och återspeglar förändringar bland alla större partigrupper, kommenterar Gallups Lydia Saad, enligt tidningen.

Heta känslor 2024

Förändringen syns inte bara bland republikaner, utan även bland amerikaner i stort. 2024 vill 55 procent av amerikanerna att invandringen skulle minska. Nu har den siffran sjunkit till 30 procent.

Den stora förändringen kan bero på att 2024 var ett valår som rörde upp starka känslor och åsikter om bland annat invandring, och det fanns en stor frustration avseende Joe Bidens sätt att hantera frågan.

Redan under 2024 hade invandringen dock börjat minska, vilket den har fortsatt att göra under Trumps tid i Vita huset.

Bland republikaner är stödet för Donald Trumps politik fortfarande starkt, även i invandringsfrågan, vilket också bekräftas i Gallups undersökning.

Oron har minskat

Ändå visar undersökningen alltså att många republikaner har blivit mindre skeptiska till invandring den senaste tiden. Det kan bero på att den allmänna oron över frågan har minskat.

– Ökningen av illegala gränsövergångar under Biden-administrationen utlöste ökad allmän oro över invandring och ökat krav på strängare tillämpning. Trump-administrationens snabba och synliga reaktion verkar ha avvärjt den oron, särskilt bland republikaner, säger Gallups Lydia Saad, enligt tidningen.

– Som ett resultat har amerikanernas attityder till invandring i stort sett återgått till hur de var före den senaste ökningen vid gränsen, tillägger hon.

Foto: Dyana Wing So

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen