Rusning till två köpsajter – men många ångrar sig

2025 04 30

De kinesiska e-handelsplattformarna Temu och Shein har kritiserats för att bryta mot konsumentskyddande lagar i flera avseenden.

– Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten, har Konsumentverket framhållit i en granskning av Temu.

Sajterna har också kritiserats för skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor. 

Men trots kritiken så väljer många svenskar att shoppa loss hos de kinesiska lågprisjättarna. Nästan hälften av svenskarna (47 procent) har handlat från Temu eller Shein, enligt en undersökning från jämförelsesajten Prisjakt.

Samtidigt visar undersökningen att två av tre kunder blivit missnöjda med sitt köp minst en gång.

– De låga priserna är attraktiva för konsumenterna, men medvetenheten är stor kring möjliga problem med att handla från Temu och Shein. Det här visar på att många brottas med en inre konflikt, men viljan att komma billigt undan tycks ofta trumfa värderingar som hållbarhet och säkerhet, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Fler slutsater från undersökning

Prisjakts undersökning visar även att:

 - En av fyra (23 procent) svenskar får dåligt samvete av att handla från Temu och Shein

- En av tre (34 procent) i åldern 18-39 år är oroliga att shopping från Temu och Shein leder till överkonsumtion

- Kvinnor oroar sig av fler anledningar än män

Temu svarar

Ett av flera regelverk som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken via sin svenska pr-byrå Agera.

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

Shoppingplattformen har också kommenterat anklagelserna i ett mejl till Sveriges Radio.

– Vi kommer att samarbeta fullt ut med denna utredning, inte minst eftersom en sådan granskning på lång sikt gynnar våra kunder, framhåller Temu.  

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: D. Gillis

Text: Redaktionen


22 november 2025

Populär smartphone överhettas – användare varnar

2025 11 22

En nyhet inom Android-familjen får stark kritik av användare.

Flera ägare av mobilen OnePlus 15 rapporterar att telefonen snabbt blir glödhet vid tung användning, vilket har lett till att funktioner stängts av automatiskt, rapporterar Android Police.

Extrem värme vid test

Problemet har uppmärksammats efter att teknikkanalen Max Tech utsatt modellen för stresstestet 3DMark Wild Life Extreme.

Temperaturen steg över 50 grader, och appen stoppade testet efter meddelandet på mobilen “Device too hot.”

– Ficklampan och möjligheten att dela internet via hotspot stängdes av tills enheten svalnat, uppger Android Police.

En ökande mängd användare rapporterar att deras smartphone hettar upp så mycket vid hög belastning att vissa funktioner slutar fungera, och ibland kraschar telefonen helt.

LÄS MER: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Processorn i fokus

Kärnan i problemet sägs vara den kraftfulla Snapdragon 8 Elite Gen 5-processorn, där OnePlus 15 är den enda mobilen på marknaden som har den.

Enligt tillverkaren ska kylsystemet hålla temperaturen under kontroll.

– Under vardagligt användande oavsett vid multitasking eller tungt spelande – ligger enheterna inom normala temperaturgränser. Vi har inte fått några rapporter om överdriven värme, säger OnePlus till Android Police.

Samtidigt påpekar de att processorn kan nå sin maximala temperaturgräns vid extrem belastning.

Blandade testresultat

Flera tester som gjorts på mobilen har visat olika resultat.

– Jag lyckades få OnePlus 15 att överhettas, men det var under mycket specifika omständigheter efter flera tester och en uppdatering. Detta är inte representativt för alla telefoner, säger en testare från Android Police.

I andra tester, där telefonen dessutom laddades under stresstestet, blev enheten varm men hanterbar.

– OnePlus 15 blir obehagligt varm vid extrema stresstester, men jag har inte upplevt något ovanligt, som att appar kraschar eller att enheten stängs av, säger en annan användare.

Problemen med överhettning är inte enbart obekväma.

Överhettning kan påverka prestanda, batteriets livslängd och säkerheten.

LÄS MER: Bensinkedja kollapsar – förbereder nedläggning

Foto: DuoNguyen

Text: Redaktionen


JUST NU: Putin ger riskzoner grönt ljus

2025 11 22

Säkerhetbedömningen för flygtrafiken i Ryssland är på väg att förändras.

Ryska myndigheter förbereder återöppning av ett dussin flygplatser som varit stängda på grund av säkerhetsrisker i landet, rapporterar Moscow Times.

Flygplatser redo

Enligt Rosaviatsia, den ryska civila luftfartsmyndigheten, stängdes ett flertal flygplatser i februari 2022 efter invasionen av Ukraina på grund av säkerhetsrisker i landet.

Nu sägs Ryssland vara redo att återuppta verksamheten i riskzonerna så fort Försvarsministeriet ger sitt slutgiltiga godkännande.

Totalt stängdes elva flygplatser i södra och centrala Ryssland, men tre har redan återöppnats.

– Vi är alltid i dialog med Försvarsministeriet. De återstående åtta flygplatserna är redo att öppna så snart vi får klartecken, säger Dmitry Yadrov, chef för Rosaviatsia.

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin har tappat tålamodet – slår till mot anhängare

Förberedelser trots osäkerhet

Transportminister Andrei Nikitin sade tidigare i veckan att myndigheterna redan förbereder flygplatserna för återstart så fort federala säkerhetsbyråer utfärdar de nödvändiga tillstånd som krävs.

Rosaviatsia uppger att personalstyrkan vid tio av södra flygplatserna har hållits på ungefär 90 procent av nivåerna före 2022, och att Rosaviatsia förra året fick 11 miljarder rubel, cirka 139 miljoner dollar för att kompensera för förlusterna från stängningarna.

Flygstopp under invasionen

Flygstoppet infördes som en direkt följd av säkerhetsrisker när Vladimir Putin startade sin invasion med trupper in i Ukraina.

De stängda flygplatserna omfattar bland annat Belgorod, Bryansk, Kursk samt den ockuperade regionen Krym.

Än så länge har inte Försvarsministeriet kommenterat när de åtta resterande flygplatserna kan öppnas igen.

Internationella reaktioner

Det internationella läget förblir spänt, och flera länder följer noga utvecklingen i Ryssland och Ukraina.

Medan de ryska myndigheterna förbereder att återöppna flygplatser, uttrycker det internationella samfundet fortsatt oro över situationen i Ukraina och de potentiella konsekvenserna av att återuppta flygtrafik mitt under en pågående konflikt, uppger den italienska nyhetsbyrån Notizie.

LÄS MER: Putins besked till omvärlden – ”Vår främsta uppgift”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen