Rysk låt sprids som en löpeld – varning utfärdas

2025 01 30

Den ryska poplåten "Sigma Boy" har blivit en stor succé på sociala medier och samlat miljontals visningar världen över. Men samtidigt har låten väckt kritik, både i Europa och i Ryssland.

Låten släpptes i oktober 2024 och framförs av 11-åriga Svetlana "Betsy" Chertishcheva och 12-åriga Maria Yankovskaya.

Den har blivit en hit på Tiktok, nått 66 miljoner visningar på Youtube och placerat sig på Billboards topplista för popmusik.

Begreppet "sigma boy" används på nätet för att beskriva en självständig och framgångsrik kille som går sin egen väg.

Europaparlamentariker: "Propaganda"

Den tyska politikern Nela Riehl menar att låten är ett exempel på rysk påverkan via sociala medier.

Hon hävdar att Ryssland försöker påverka unga ukrainare och sprida en pro-rysk världsbild.

– Ryssland har förstått hur man kan förändra berättelsen om Ukraina genom att nå unga via deras telefoner, säger hon i Europaparlamentet enligt The Moscow Times.

Rysk reaktion: "Väst är rädda för ryska barn"

Ryska politiker avfärdar kritiken. Leonid Slutsky, ordförande i det ryska utrikesutskottet, menar att västvärlden försöker förbjuda allt ryskt.

– Nu är europeiska politiker rädda för ryska barn, säger han.

Även den ryska ungdomsmyndigheten Rosmolodezh reagerar och ifrågasätter varför europeiska ledare försöker stoppa rysk popkultur.

Rysk-ortodox kritik: "Olämpligt innehåll"

Men låten har också mött motstånd i Ryssland. Den ultrakonservativa rysk-ortodoxa gruppen Sorok Sorokov kräver att åklagarmyndigheten granskar låten.

De menar att texten har romantiskt innehåll som inte är lämpligt för barn. Låtens skapare, Mikhail Chertishchev, avfärdar kritiken och menar att det är kritikerna själva som ser något olämpligt i låten.

– Om de tolkar det så, är det de som borde granskas, säger han i Europaparlamentet.

Trots kritiken fortsätter "Sigma Boy" att växa i popularitet och har redan blivit en av Rysslands största musikexporter på senare år.

Foto: M. Laskoski

Text: Redaktionen


Jätteinsats av F16-plan i Ukraina

2025 12 23

F16-plan har arbetat hårt under natten till tisdagen.

Flera europeiska länder har som bekant skickat stridsflygplan av typen F-16 till Ukrainas flygvapen.

Dessa används för att bland annat attackera ryska mål och skjuta ner ryska drönare och missiler som är på väg mot ukrainsk mark.

Nu kommer besked om att ukrainska F16-plan skjutit ner nästan alla missiler som Ryssland avfyrade under natten till tisdagen, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nästan alla

Varje natt försöker Ukraina skjuta ner så många missiler som möjligt – men många ryska missiler tar sig igenom ändå.

Men under natten till tisdagen har det ukrainska flygvapnet lyckats med en unik bedrift.

– Man kan se den extremt höga effektiviteten i luftförsvarsoperationerna, då Kinzhal-robotarna – trots att de inte sköts ner av Patriot-system – inte nådde sina mål, säger överste Yurii Ihnat, kommunikationschef för Ukrainas flygvapen.

– Av 35 kryssningsrobotar sköts 34 ner, främst av F-16-plan som bekämpade dessa robotar, vilket vi tackar våra modiga piloter för.

Behöver mer

Trots framgången önskar ukrainarna mer för att skydda sina skyar.

– Ukrainas president har i synnerhet betonat för våra partners behovet av att stärka luftförsvaret, både med själva systemen och med robotar. Detta eftersom vissa system står overksamma på grund av total brist på robotar, fortsätter Ihnat.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Nya uppgifter

Under gårdagen kom besked om att generalen Fanil Sarvarov – som bland annat har arbetat med att träna ryska väpnade styrkor – dog i en bilexplosion i Moskva.

Nu kommer konkreta uppgifter om att det var Ukraina som stod bakom smällen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Sannolikt”

ISW förklarar.

– Ukrainsk underrättelsetjänst ligger sannolikt bakom lönnmordet på generallöjtnant Fanil Sarvarov, chef för den operativa utbildningsavdelningen vid den ryska generalstaben.

Läs mer: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Arkivfoto: Ryuno

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 24

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen