Ryskt jättehot mot Sverige

2025 04 29

Rysslands tidigare president Dmitrij Medvedev säger att Natos nyare medlemmar har blivit måltavlor för ryska attacker.

De länder som nyligen anslutit till Nato har automatiskt blivit måltavlor för de ryska väpnade styrkorna, hävdar Medvedev enligt den ryska nyhetsbyrån Tass.

Enligt ex-presidenten kan Ryssland svara med ”vedergällningsattacker”, som ”till och med” kan involvera kärnvapen.

"Mål för våra väpnade styrkor"

Tass rapporterar att Medvedev syftar på Natos senaste medlemmar – Sverige och Finland.

– Den alliansfria statusen gav dem (Sverige och Finland, reds. anm.) internationella förmåner, med tanke på deras geopolitiska position och många andra faktorer, säger Medvedev, som numera är vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd.

Ex-presidenten utfärdar sedan ett direkt militärt hot mot både Sverige och Finland.

– Nu är de del av ett block som är fientligt mot oss, vilket innebär att de automatiskt blivit ett mål för våra väpnade styrkor. Det kan handla om potentiella vedergällningsattacker, till och med inslag av kärnvapenkomponenter, eller förebyggande åtgärder inom ramen för vår militärdoktrin, säger Medvedev.

Den svenska regeringen har inte kommenterat det ryska hotet.

Danmark har varnat

Det danska försvarets underrättelsetjänst, FE, har tidigare varnat för att Ryssland kan komma att hota Sverige och Finland med kärnvapen.

– Ryssland kommer försöka avskräcka Sverige och Finland från att låta Nato etablera militär infrastruktur som till exempel materialdepåer, långdistansvapen och kärnvapen i de två länderna, framhöll FE i februari.  

– Ryssland kommer främst att försöka uppnå detta med skarp retorik mot Sverige och Finland, som också kan innehålla hot om att använda kärnvapen mot dem.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


19nov2025

JUST NU: Ryssland tvingas till akut åtgärd – erbjuder 40 procent

2025 11 19

Ryssland rear ut sina naturtillgångar till Kina.

Ryssland har stora utmaningar med att dra in pengar till landets krigskassa.

Stora företag i landet tvingas minska eller helt pausa sin verksamhet då efterfrågan stagnerat, mycket på grund av de hårda sanktionerna från väst.

För några veckor sedan kom rapporter om att Ryssland reade ut sin olja för ett få den exporterad.

Nu rear man också ut sin naturgas.

– Det ryska företaget Novatek erbjuder stora rabatter till kinesiska köpare av energiråvaror för att exportera sin gas, rapporterar Reuters, med hänvisning till anonyma källor.

Jätterea

Köpare i Kina importerar alltså nu den ryska gasen med stora rabatter.

– Enligt dessa källor har det ryska företaget sänkt priserna med mellan 30 och 40 procent sedan augusti. Innan rabatterna hade de inte sålt något alls, rapporterar Reuters.

Både EU och USA har infört sanktioner mot det ryska bolaget.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Nära partnerskap

Bandet mellan Kina och Ryssland har många gånger verkat gränslöst.

Men i förra månaden kom rapporter om att Kina har börjat begränsa sin import från grannen i norr.

– Kina har begränsat tillgången på högteknologisk utrustning, även om detta sällan diskuteras offentligt, uppgav Ildar Nuriev, ägare av det ryska maskinverktygsföretaget Tatpromstan, rapporterade Newsweek.

Framgång för sanktionerna

Kinas begränsning kan ses som en framgång för västerländska sanktioner med syftet att försvaga den ryska krigskassan.

Exporten till Kina har de senaste åren hjälpt Ryssland att hålla igång sin ekonomi.

– Ändå har många kinesiska företag visat att de inte är immuna mot västerländska påtryckningar som syftar till att urholka Rysslands krigföringsförmåga, framhåller Newsweek.

– Ryska importörer har rapporterat växande svårigheter att göra transaktioner med kinesiska banker sedan förra året, och exporten av varor med både civila och militära funktioner till Kinas grannländer har också i allt större utsträckning stött på problem.

LÄS OCKSÅ: Rysk vara väller in i Europa – och det är varken gas eller olja

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


19nov2025

Elbilar kör för snabbt – begränsning föreslås

2025 11 19

Elbilarna har en helt annan acceleration än många bensin- och dieseldrivna bilar.

Nu kommer ett förslag om att accelerationen behöver begränsas.

Det är storproducenten Kina som driver den nya begräsningen och bakgrunden är att öka säkerheten i trafiken, rapporterar Vi Bilägare.

Förslaget innebär bland annat att nya elbilar ska ha en spärr som begränsar bilens acceleration.

– Kinas har utarbetat nya nationella säkerhetsstandarder för motorfordon som inkluderar betydande begränsningar av accelerationsförmåga och förbättrade säkerhetsåtgärder för elfordon, rapporterar nyhetssajten Car News China.

Fem sekunder

Enligt förslaget ska nya bilar, både rena elbilar och hybrider, ha en spärr som gör att accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen ska ta minst 5 sekunder.

– Denna åtgärd syftar till att minska säkerhetsriskerna kopplade till överdriven acceleration, framhåller nyhetssajten.

Många elbilar, också vanliga familjebilar som exempelvis Volvo EX30 och Tesla Model Y, har idag snabbare acceleration än vad som kan komma att tillåtas hos kinesiska tillverkare framöver, uppger Vi Bilägare.

Andra krav

I det kinesiska förslaget finns också andra krav för framtidens elbilproduktion.

Till exempel ska motorns strömförsörjning strypas direkt om hastigheten sjunker väldigt snabbt.

Alla dörrar på bilen ska också ha ett handtag med mekanisk funktion, så att det går att öppna även om bilen skulle sakna ström.

Förslaget ligger just nu i en utredningsprocess, och inget beslut har fattats ännu.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Elbilar i Sverige

I oktober minskade försäljningen av nya personbilar i Sverige jämfört med föregående år.

– I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman, i ett uttalande.

Men när det gäller eldrivna bilar är försäljningen kvar på fjolårets nivå.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, uppger Mobility Sweden.

– Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

LÄS OCKSÅ: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: My Energy

Text: Redaktionen