JUST NU: Ryssland använder laservapen

2022 05 19

Ryssland hävdar att de använder laservapen i Ukraina.

Den 1 mars 2018 avtäckte Rysslands diktator Vladimir Putin en interkontinental ballistisk robot, undervatten-drönare utrustade med kärnvapen, ett överljudsvapen och ett laservapen.

Laservapnet uppges nu användas i Ukraina, rapporterar Sky News.

Vladimir Putin har själv namngett Rysslands nya skrytvapen. Han kallar det för Peresvet efter en medeltida ortodox krigarmunk som dödades i strid.

Bekräftar uppgifterna

Rysslands vice premiärminister Yury Borisov bekräftade uppgifterna på en presskonferens. Enligt Borisov serietillverkar Ryssland laservapensystemet. 

Ministern hävdar att laservapnet kan ”förblinda” satelliter som befinner sig 1 500 kilometer över jorden, rapporterar Sky News med hänvisning till nyhetsbyrån Interfax.

Borisov pratade även skrytsamt om att ett test på tisdagen visat att den nya generationens laservapen kan bränna upp drönare – som befinner sig flera kilometer bort – på endast fem sekunder.

Nya generationen

Borisov hävdar att Ryssland redan har använt laservapen i Ukraina. Men de vapnen som är utplacerade i grannlandet tillhör den gamla prototypen ”Zadira”.

– Den nya generationen av laservapen leder till en fysisk förstörelse av målet. Vid en träff brinner målet upp, säger ministern, enligt Sky News.

Zelensky kommenterar

I sitt nattliga tal kommenterade Ukrainas president Volodymyr Zelensky Rysslands nya "supervapen".

Han jämför uppgifterna från Ryssland med Nazitysklands ”wunderwaffe”.

– Ju tydligare det blev att de inte hade någon chans i kriget, så ökade propagandan om vapnen som var underverk, som skulle vara så kraftiga att de kunde vända kriget. Och här ser vi i det fullskaliga krigets tredje månad att Ryssland försöka hitta sitt ”wunderwaffe”, säger Zelensky.

Fakta Peresvet

  • Ett av de sex nya ryska strategiska vapnen som avtäcktes av Vladimir Putin den 1 mars 2018.
  • Kan användas för att bekämpa drönare.
  • Laserstrålen kan störas av dåligt väder, så som dimma, regn och snö. I klart väder bedöms lasern fungera perfekt.
  • I framtiden bedöms laservapnet kunna skydda militärbaser och stora territorier från drönarattacker.

Källa: Hi-Tech Mail RU

Video på Rysslands nya laservapen här

Foto: D.L Pelusi

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen