JUST NU: Så vill Johan Pehrson (L) påverka SD

2022 08 10

Det är viktigt att inte ”diskriminera Sverigedemokraterna”.

Det framhäver Liberalernas partiledare Johan Pehrson i en intervju med DN.

Efter att L bytte sida – från januariavtalet till att verka för en borgerlig regering – har en stor del av debatten inom partiet kretsat kring relationen till SD.

Johan Pehrson har en bestämd åsikt.

Liberalerna ska ta debatten och dra SD mot den politiska mitten.

– När de kom in i riksdagen var det mycket diskussioner om att de inte skulle sitta i utskott och så. Jag hade förmånen att vara gruppledare för Liberalerna då och var tydlig med att jag tycker att man ska göra allt för att inte diskriminera det här partiet. Ta debatten, se till att man flyttar dem och andra partier mot den politiska mitten, säger han till DN.

Han tillägger:

– De hade kommit in för att vi i Sveriges riksdag hade misslyckats med några viktiga saker, till exempel en fungerande integrationspolitik och en tillräckligt kraftfull rättspolitik för att bekämpa grova brott. Det här partiet har vuxit sig starkt genom att sätta på sig en offerkofta, genom att säga att de är exkluderade. Det har många partier bidragit till.

En röd linje

Men Liberalernas röda linje kvarstår.

Sverigedemokraterna ska inte ingå i en borgerlig regering efter valet.

– Det är klart att vi också har röda linjer mot SD i olika sakfrågor. Det är saker som jämställdhet, rätt till abort, fri kultur, att public service är viktigt och att vi ska ha ett fritt och oberoende domstolsväsende. Men det är inget som är inskrivet, det är inget som partiet har tagit ställning till. Det är så självklart, säger Johan Pehrson till tidningen.

Oro från båda sidor

Relationen mellan Liberalerna och Sverigedemokraterna är, trots Johan Pehrsons linje, fortsatt rostig.

Företrädare för partierna har utryckt en misstro mot respektive sida.

–  Liberalerna är ett parti som fortsatt är extremt splittrat. Det vi är rädda för är att de kommer blockera en hel del av de nödvändiga reformer som måste göras. Och det är klart att det kommer krävas ett oerhört arbete före en statsministeromröstning om det är så att Liberalerna ska vara inblandade på något sätt, sa SD-ledaren Jimmie Åkesson till Expressen i slutet av juni.

I en intervju med GP utryckte Jimmie Åkesson en oro över att många L-politiker inte delar partiledningen och Johan Pehrsons linje när det kommer till invandringspolitik och rättsliga frågor.

– Jag är rädd för att delar av L är så pass starka att man kommer stå i vägen för i princip varje viktig reform. Det får inte bli så och det måste vi reda ut innan vi trycker på någon knapp i en statsministeromröstning, sa Åkesson till tidningen.

Utesluter budgetsamarbete

Anna Starbrink, toppkandidat för Liberalerna i riksdagsvalet, vill inte se ett budgetsamarbete med Sverigedemokraterna.

– Jag är inte alls orolig för samarbetet med de tidigare allianspartierna. Men vad stödet från Sverigedemokraterna kommer innebära och kosta, det är det som kommer bli den stora och svåra frågan och då vill jag vara med och forma det. Det är därför jag kandiderar till riksdagen, framhöll hon i en intervju med Expressen.

Foto: Liberalerna

Text: Redaktionen


Svenska turister på Cypern varnas – riskerar skyhög räkning

2024 06 28

Svenska folket älskar Cypern.

Önationen i Medelhavet toppar listan över de mest populära resmålen för barnfamiljer hos Apollo.

Även hos resebyråer som Ving och Ticket hittas Cypern bland de mest bokade resorna under sommaren 2024.

Men svenskar som åker till det turistvänliga EU-landet riskerar att gå i en dyr fälla.

Delar av Cypern kopplar nämligen din telefon till det turkiska mobilnätet, vilket många resenärer inte tycks ha koll på.

Och det riskerar att bli en mycket dyr historia i form av skyhöga mobilräkningar för den som ger sig ut på nätet, varnar konsumentsajten Mobil.se.

Befinner du dig nära en landsgräns och andra gränszoner är det viktigt att hålla extra koll på mobilen och vilket nät den är uppkopplad till. Det här gäller särskilt nära EU:s yttre gränser som på Cypern där grekiska delen av ön har surfpriser som hemma, medan turkiska delen inte har det, framhåller sajten.

Kan hamna på "fel sida"

Sedan ett par år tillbaka gäller samma roamingregler i hela EU. Det innebär att du kan använda telefonen i ett annat EU-land och betala lika mycket som du gör i Sverige.

Men trots det kan man växlas över till ett betydligt dyrare alternativ även om man befinner sig på rätt sida gränsen, och säkrast är därför att i inställningarna slå av mobilens automatiska val av nätverk.

– Ibland kan man också vara nära gränsen till EU utan att man tänker på det, till exempel nära Schweiz, Andorra, Monaco eller Gibraltar, påpekar konsumentsajten.

EU: Var försiktiga

Det är inte bara turister på land som behöver tänka på riskerna med att råka koppla upp sig på fel nätverk.

Folk som resor med färjor måste också se upp. Lämnar man mobiltäckningen helt är risken att man blir uppkopplad till färjans eget mobilnät. Det går via satellituppkoppling vilket kostar enorma summor för konsumenten.

Det här kan ske även på resor mellan två EU-länder – exempelvis på färjan mellan Trelleborg och tyska Sassnitz.

– Var försiktig, lyder uppmaningen från EU själva.

– När du reser med båt eller flyg i EU kan du använda mobilen utan extra kostnad så länge du är uppkopplad till ett markbundet mobilnät, t.ex. i hamnen, på en flod eller på flygplatsen. Om trafiken i stället går via satellitsystem gäller inte EU-reglerna utan du måste betala för roamingen (utan några pristak). För att slippa extra kostnader kan du stänga av roaming eller aktivera flygplansläget när du är ombord, skriver unionen på sin hemsida.

Foto: G. Lemon

Text: Redaktionen


Bilar länsas med nytt stöldknep – varning i hela landet

2024 06 28

Polisen varnar för en ny stöldtrend som slår mot bilister i Sverige.

Allting sker när du har ställt bilen på en parkeringsplats vid exempelvis en matbutik eller ett köpcentrum.

Och stölderna går på mindre än en minut.

– Ny utrustning gör att gärningspersonerna kan rubba fjärrnyckelns signal till bilen, men det handlar även om att man inte kontrollerar att bilen verkligen är låst.

Det säger polisens presstalesperson Mathias Rutegård till Upsala Nya Tidning.

Håller koll på vem som glömmer låsa

Stöldtrenden pågår i hela landet. 

Enligt polisen handlar det om en utländsk kriminell liga som turnerar runt i Sverige och rör sig från parkeringsplats till parkeringsplats. Därefter fortsätter de till andra länder, vilket försvårar möjligheten att spåra värdesakerna efteråt.

Men stöldtrenden handlar alltså inte enbart om ny teknik.

Gärningspersonerna håller koll på vem som slarvar med att låsa bilen. Och svårigheten med att bevisa om en bil var låst eller inte vid stöldtillfället blir problematiskt när försäkringsbolagen tar över ärendet.

Detta eftersom inget våld behöver användas som ger synliga skador.

– Därför rekommenderar vi alla att stå intill bilen, lyssna efter att bilen låser sig med ett klick och kanske till och med dra i dörrhandtaget en extra gång. Gå inte bara därifrån och lita på att dörren är låst, säger Mathias Rutegård.

Märker först senare

Polisen understryker uppmaningen även i ett pressutskick till allmänheten.

Brotten sker oftast vid större parkeringar utanför större köpcentrum och är svårt att upptäcka för allmänheten då inga synliga verktyg eller dylikt behöver användas för att öppna bildörren, framhåller myndigheten.

Man påtalar även att målsägare ofta märker först långt senare att stölden ägt rum, förstås beroende på vad som stulits från bilen.

– Du bör alltid från nära håll kontrollera när du låser bilen med fjärrnyckeln att bilen blir låst på riktigt. Gå inte bara därifrån och lita på att dörren är låst, tillägger polisen.

Har generellt minskat

Stöldturnén har etablerats samtidigt som trenden egentligen gått åt motsatt håll.

År 2023 anmäldes nämligen totalt 54 405 bilbrott, varav 50 396 rörde stölder ur och från motorfordon, enligt Brottsförebyggande rådet. 

En minskning med hela åtta procent.

Jämfört med 2014 har bägge brottstyperna minskat – bilstölderna med 45 procent och stölderna ur och från motorfordon med elva procent, framhåller Brå.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen