SD rasar mot Socialdemokraterna – “skamligt”

2025 04 25

Tidigare i april gick regeringen och Sverigedemokraterna fram med en ny proposition.

Förslaget togs fram efter att bland annat Konsumentverket kritiserat Socialdemokraternas lotteriverksamhet Kombilotteriet.

Myndighetens kritik gick ut på att det inte framgår tillräckligt tydligt om det gäller abonnemang eller engångsköp för kunden.

Propositionen avser att förtydliga att information om lottköpet kan innebära ekonomiskt stöd till en partipolitisk organisation, samt att att partipolitiska lotter inte längre ska vara undantagna från spelskatt, kreditförbud eller krav på bonusbegränsning.

De nya reglerna är till för att skydda konsumenterna. Många, särskilt äldre, har vilseletts av marknadsföring kring lottförsäljning, säger Malin Danielsson (L), vice ordförande i Kulturutskottet.

S-svaret: försöker inskränka finansieringen

Efter regeringens förslag har Socialdemokraterna svarat via en motion till riksdagen.

Där framgår det att förslagets “verkliga och enda syfte” är att “skada Socialdemokraterna” genom att “inskränka våra finansieringsmöjligheter”, skriver partiet.

Svaret får Sverigedemokraterna att se rött.

– Det Socialdemokraterna framför i sitt svar intygar om att de inte uppvisar någon som helst ånger eller självkritik kring deras skandalomsusade partilotteri, säger Alexander Christiansson, SD:s kulturpolitiska talesperson, i ett uttalande.

SD går till attack: "Skamligt"

SD kallar S-motionen för “skamlig” och anklagar partiet för vilseledande marknadsföring, rekrytering av gängkriminella och att man “lurar fattigpensionärer”.

– Att Socialdemokraterna, trots alla de oegentligheter som avslöjats i medierna, tycks vilja fortsätta med sin lurendrejeriverksamhet är allvarligt och under all kritik, säger Christiansson.

Konsumentverket nöjda

Socialdemokraterna å sin sida menar att regeringens och SD:s propositionsförslag “i praktiken innebär ett förbud mot partipolitiska lotter”.

– Ett verktyg som länge varit en viktig del av svensk civilsamhällestradition, skriver Lawen Redar (S) med flera i sin motion och tillägger: 

– I stället för att ta den öppna debatten om politikens innehåll, väljer regeringen och Sverigedemokraterna att angripa oppositionens grundläggande förutsättningar att verka. Det är en strategi som snarare för tankarna till auktoritära styren än till en livskraftig demokrati.

Vad gäller telefonförsäljningen av lotterierna är Konsumentverket tillfreds med de åtgärder och svar som Socialdemokraterna hittills har vidtagit efter kritiken.

Mot bakgrund av licenshavarens utfästelse om att all marknadsföring av lotter via telefonförsäljning upphört samt licenshavarens redogörelse för rutiner, kontroll och uppföljning av driften av Kombilotteriet, anser Konsumentverket att ytterligare åtgärder i nuläget inte är nödvändiga i denna del, framhåller myndigheten enligt SVT.

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen