SD:s besked om stora vallöftet

2022 11 03

Regeringen har tillsammans med Sverigedemokraterna beslutat att tillfälligt sänka energiskatten på bensin och diesel med 80 öre per liter under tre år.

Skattesänkningen inklusive 20 öre lägre moms innebär att priset på bensin och diesel vid pump sänks med en krona per liter, uppger regeringen. Förslaget ska träda i kraft nästa år.

Men i realiteten handlar det om en sänkning  med 14 öre litern för bensin och 41 öre för diesel  om man tar hänseende till indexeringen som skruvar upp skatten på bensin och diesel.

– Sveriges bilister röstade för sänkta bränslepriser så besvikelsen är förstås stor idag när vi ser att man väljer att inte leverera. Förväntningarna var höga på tuffa tag mot rekordpriserna på bensin och diesel. Åtgärderna som man presenterat är inte i närheten av de löften man gav inför valet, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

”Går inte”

Under valrörelsen var Sverigedemokraterna det parti som lovade att sänka bränslepriserna till de lägsta nivåerna.

SD lovade att sänka priset vid pump med 10 kronor per liter diesel och 6,50 kronor per liter bensin.

Tillsammans med regeringen har SD utöver nuvarande skattesänkning även kommit överens om att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå från och med 2024.

Det skulle ge en effekt på 3-4 kronor lägre literpris om man inkluderar den aviserade skattesänkningen.

Långt ifrån SD:s ursprungliga förslag. Och det blir med största sannolikhet inga ytterligare sänkningar. Det konstaterar partiets ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt i en intervju med DN.

– I den bästa av världar så hade vi gjort mycket, mycket mer när det kommer till bränsleskatten, men det går inte. Å ena sidan måste man leverera på det man har sagt, å andra sidan så har vi tvåsiffrig inflation. Ingen är betjänt av att den blir högre, säger han till tidningen.

”Verkligheten spökar”

Om SD:s vision någonsin blir verklighet kan inte Oscar Sjöstedt svara på.

– Det återstår att se. Vi kan styra lite över skattebiten och över reduktionsplikten men inte över världsmarknadspriset. Även om vi är ett stort parti så har SD inte egen majoritet. Så vi kommer inte kunna leverera på hundra procent av vårt partiprogram, säger han till DN och tillägger:

– Jag hade velat göra det tidigare – men funkar det inte så funkar det inte. Ibland är verkligheten och spökar.

Foto: Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


16 september 2025

Volvo återkallar bilmodeller – stor skaderisk

2025 09 16

Flera Volvobilar kallas tillbaka på grund av ett problem.

Volvo har upptäckt att en komponent i säkerhetsbältets uppdragningsmekanism kan vara felaktigt monterad.

Detta innebär att föraren eller passageraren inte hålls ordentligt på plats vid en krock, vilket ökar risken för skador, rapporterar ViBilägare.

Åtgärdas kostnadsfritt
Alla berörda bilar kommer att åtgärdas utan kostnad på verkstad.

Volvo uppger att bilägare kommer kontaktas direkt för att boka tid.

Totalt berörs 3 446 bilar globalt, varav 302 finns i Sverige.

– Knappt hälften av dessa har redan levererats till kund, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Car Sverige, till ViBilägare.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo

Modeller som berörs

I Sverige finns det över 1,3 miljoner registrerade Volvobilar. Det gör Volvo till det mest populära bilmärket bland svenskar,

Det motsvarar ungefär 21 % av alla personbilar i trafik i Sverige, vilket innebär att var femte bil på svenska vägar är en Volvo, enligt siffror från Zmarta.

De modeller som kan vara drabbade av felet är XC40, EX40, EC40, V60, V60 Cross Country, XC60, S90L, V90, V90 Cross Country och XC90 från modellår 2026.

Andra liknande fall

Det är inte första gången Volvo har återkallat bilar i år.

Under våren återkallade Volvo Cars 73 000 laddhybrider globalt, varav cirka 8 000 i Sverige, efter att man upptäckt en risk att batterierna kan kortsluta och börja brinna.

De drabbade modellerna då var S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 från årsmodellerna 2020 till 2022.

– Vi kommer att kontakta alla kunder med potentiellt berörda bilar och be dem boka tid hos sin återförsäljare utan dröjsmål för att få sina bilar besiktigade och uppdaterade på lämpligt sätt, sade Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars, till Börskollen.

Felet upptäcktes efter att en Volvoägare larmat om en så kallad termisk rusning, vilket ledde till en omfattande utredning som nu har avslutats.

För att minimera riskerna uppmanades ägare då att inte ladda sina fordon förrän bilen har kontrollerats.

LÄS MER:  Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

Foto: I Kazlouskij

Text: Redaktionen