Skattebetalarna riskerar smäll – nota på 400 miljoner kronor

2025 05 08

Svenska skattebetalare riskerar att behöva betala hundratals miljoner kronor.

Idag avslutas rättegången i det som har kallats “Sveriges största miljöbrottsutredning”.

Ägarna till företaget NMT Think Pink anklagas för grovt miljöbrott och ekobrott på grund av misstankar om att ha struntat i att återvinna sopor och istället transporterat stora mängder byggavfall till minst sex sopstationer i olika svenska kommuner, bland annat Botkyrka och Västerås.

De två kommunerna har hittills lagt totalt 150 miljoner kronor på att frakta bort Think Pinks avfall, rapporterar Di.

Notan kan dessutom stiga till över 400 miljoner.

En summa som till stor del riskerar att landa i knät på Sveriges skattebetalare.

– I vissa fall räknar vi inte med att den aktuella markägaren kommer ha råd att ta bort massorna, utan istället tyvärr tvingas till personlig konkurs. I de fallen ligger det i riskzonen att kostnaden i slutändan landar på kommunen och skattebetalarna, säger Lars Lindberger, presschef på Norrtälje kommun där det också fortsatt ligger kvar stora mängder avfall, till tidningen.

Elva personer åtalas

Totalt står elva personer åtalade i avfallshärvan.

Själva bolaget NM Trading & Transport, NMT, grundades 1998 och bedrev initialt verksamhet för transporter, distribution och försäljning av livsmedel innan man 2010 styrde om till att hantera återvinningsmaterial.

Sedan dess har de rosa avfällssäckarna från Think Pink varit ett vanligt inslag framför allt i Stockholm city. År 2020 gick företaget i konkurs och det är då den misstänkta sopdumpningen ska ha börjat.

Dumpat på 21 platser

Enligt åtalet misstänks de anklagade ha dumpat farligt avfall på 21 platser i Sverige.

Kammaråklagare Anders Gustafsson yrkar på sex års fängelse för de huvudåtalade, enligt SVT. Maxstraffet för grovt miljöbrott är åtta år.

– Ett medvetet risktagande av allvarligt slag. Det rör sig om flera brott, grovt brott på varje plats som kunnat medföra skador i stor omfattning, säger han till tv-kanalen.

Samtliga misstänkta har nekat till brott under rättsförhandlingarna som pågått sedan september förra året.

– Vad jag minns har vi aldrig fått böter, kommunen har möjlighet att stänga verksamheten omedelbart. Under alla år jag har varit vd har vi jobbat under deras kontinuerliga tillsyn, sade Think Pinks grundare i höstas enligt SVT.

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen