VAL 2022: Skissar på ny plan – så kan S ta tillbaka makten

2022 09 14

Allt tyder på att Socialdemokraterna förlorar valet och att Ulf Kristersson (M) får uppdraget att bilda regering.

Med färre än 100 distrikt kvar att räkna har S och MP till och med backat med 0,1 procentenheter var.

Det har dock inte påverkat mandatfördelningen, som fortsatt består av 175 stycken för Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna jämfört med 174 stycken för Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet.

Två spår

Socialdemokraterna skissar redan på planer för hur de ska ta tillbaka den makt som de av allt att döma förlorar, rapporterar Dagens Nyheter.

Ulf Bjereld, statsvetare vid Göteborgs universitet och uttalad socialdemokrat, ser två huvudsakliga vägval.

– Det ena är att ladda för att gå i stenhård opposition och lyfta fram Magdalena Andersson som den givna, starka oppositionsledaren. Det andra spåret är att framställa sig själv här och nu som ett regeringsalternativ och söka samråd med Centern, där Annie Lööf och Magdalena Andersson tillsammans skulle kunna sondera med Liberalerna.

Kan locka över L

Enligt Ulf Bjereld skulle det kunna vara möjligt att locka över Liberalerna om det börjar kärva i förhandlingarna mellan högerpartierna.

– Det kan ta tid för Kristersson att få ihop detta. Ju längre tid det tar, desto skakigare blir regeringsbygget och desto skakigare blir det inom L, säger han till DN.

“Lämnade walkover”

Åtta procent av partiets väljare bytte i valet 2022 till Sverigedemokraterna, enligt SVT:s vallokalsundersökning.

S-profilen och debattören Daniel Suhonen anser att S “lämnade walkover om arbetarklassen” och att Socialdemokraterna framöver måste förändra sin strategi gentemot SD.

A-kassa nyckelfråga

Istället för att fokusera på “rädda” väljare måste man enligt Suhonen “besegra” Jimmie Åkesson (SD) med argument.

Vilket skulle kunna bli svårt om M ger vika för flera uttalade SD-krav.

– Om det inte blir slakt av a-kassa och slakt av sjukförsäkring, då blir det tuffare att argumentera hem det här, säger han till DN.

Uppges förhandla om elpriser

Källor till Aftonbladet uppgav under gårdagen att M och KD redan samtalat om ministerposter, vilket senare avfärdades av Moderaternas presschef Niklas Gillström i SVT.

Idag uppger källor till Expressen att M KD, SD och L redan har satt sig ned för att förhandla om energipolitiken med syfte att stoppa de höga elpriserna.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen