SMHI varnar för snö

2023 11 15

SMHI har utfärdat en gul varning för snöfall under onsdagen.

– Nordliga eller nordostliga vindar över Bottniska viken för in fuktig luft, vilket ger ihållande snöfall. Lokalt kan upp till 20 centimeter snö väntas fram till onsdag kväll, framhåller väderinstitutet.

Två län löper störst risk

Den gula varningen har utfärdats för södra Gäveborg och norra delen av Uppsala län.

Enligt SMHI väntas snöfallet bland annat ge störningar i trafiken.

Invånare i områdena kan påverkas på följande vis:

- Trafiken går långsammare på grund av halka, snömodd, dålig sikt och snörök.

- Begränsad framkomlighet på vägar som till exempel inte hunnit snöröjas eller på grund av trafikolyckor.

- Risk för förseningar inom buss- och tågtrafiken samt inställda avgångar.

- Områden med luftburna elledningar kan påverkas och vid en temperatur nära noll grader ge störningar i el- och teleförsörjningen.

Kylig onsdag

Under onsdagen ser det ut att bli någon plusgrad i Götaland och sydligaste Svealand.

–  Annars ser temperaturen ut att sjunka under nollan. Även delar av Götaland kan få minusgrader dagtid, då främst trakterna kring Vättern, uppger SMHI:s meteorolog Emma Rosengren.

Då kommer snön till södra Sverige 

I morgon, torsdag, kan även södra Sverige få uppleva snöfall.

Ett mindre lågtryck beräknas dra in över Götaland, vilket kan resultera i blötsnö över södra Sverige.

I övrigt väntas varierad molnighet och låga temperaturer med minusgrader på de flesta platser.

– Främst i de östra landskapen kan byar av regn eller snö driva in från havet.

– På fredag kan det bli en del novembersol på många håll även i söder, men fortsatt kallt för årstiden, berättar Emma Rosengren.

Foto: F. Bunkens

Text: Redaktionen


11 jun 26

Midsommarmaten hotad – kan saknas på mångas bord

2026 06 11

En midsommarfavorit kan saknas vid den uppdukade lunchen.

Midsommar är högtiden där maten står i centrum, där traditionella rätter och klassiska smaker spelar en avgörande roll för firandet.

Men nu är en av de viktigaste råvarorna hotad, rapporterar DN.

Midsommarmat hotad

Det finns några stapelvaror som nästan är självklara inslag och som många betraktar som ett måste för ett lyckat midsommarbord.

Nu kan dock en av de viktigaste råvarorna till midsommarbordet vara på väg att bli svår att få tag på.

Det är färskpotatisen som pekas ut.

Potatisen har i år nått butikerna något senare än förra säsongen.

Enligt Roger Nolsa, ordförande i Potatisodlarna, är tillgången dessutom något mer begränsad än vanligt, då skördarna är förhållandevis låga jämfört med hur prisbilden ser ut just nu.

Han förklarar att den tidigaste potatisen odlas under väv för att bevara värmen i marken, medan den som normalt äts till midsommar odlas utan skydd.

– Det gör att det uppstår ett glapp i leveranserna. Förra veckan fanns det relativt gott om färskpotatis, men nu har tillgången blivit mer begränsad, säger han, till DN.

LÄS MER: Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

Risk för brist

Han förklarar även att väderförhållanden kan slå direkt mot möjligheten att skörda.

Om det blir kraftigt regn de kommande dagarna kan stora delar av den potatis som skulle ha nått midsommarborden i stället bli kvar i jorden.

– Det går inte att plocka potatis när det regnar, och kommer det mycket regn fastnar maskinerna, säger Roger Nolsa.

Han menar att även om vädret skulle förbättras i efterhand så är det svårt att ta igen tappet i tid.

Svårt för jordgubbar

Även svenska jordgubbar får det svårt i år.

Kalla nätter under april och maj har försenat utvecklingen i odlingarna, samtidigt som midsommar infaller tidigare än vanligt i kalendern.

Jordgubbsodlaren Herman Hagberg, som driver odling utanför Karlstad, har försökt skydda skörden genom att använda tunnlar och väv för att hålla värmen.

– Vi får bär till midsommar, men den totala marknaden kommer att vara en lägre skörd än normalt, sade han nyligen till SR.

LÄS MER: Flamingo-missiler har slagit ner

Foto: Mammela

Text: Redaktionen


11 juni 2026

Trump säger nej – inte hänt sedan 1938

2026 06 11

Tack, men nej tack.

Så lyder beskedet från president Donald Trump när fotbolls-VM idag går av stapeln i USA, Mexiko och Kanada.

När USA går in i turneringen på lördag blir det nämligen utan presidenten på läktaren, rapporterar New York Times.

Det är ett högst ovanligt besked.

Aldrig förr har statschefen i ett arrangörsland avböjt att närvara på sitt lands öppningsmatch i ett herr-VM.

Enda undantaget är VM i Frankrike 1938. Men då förekom ingen officiell invigningsmatch eftersom lagen gick direkt till åttondelsfinal, skriver norska Dagbladet. I finalen mellan Italien och Ungern fanns president Albert Lebrun på läktaren.

För långt att åka

Enligt Vita huset beror Trumps frånvaro på att matchen ska spelas i Los Angeles, vilket anses vara för långt att resa. Istället kommer utrikesminister Marco Rubio att finnas på plats när USA tar emot Paraguay i den första matchen.

Det kan dock bli så att ytterligare en statschef blir historisk på samma sätt som Trump. Om Mexikos president Claudia Sheinbaum kommer att sitta på läktaren när Mexiko ikväll möter Sydafrika är högst osäkert.

Presidenten har tidigare gett beskedet att hon gett bort sin biljett till en yngre supporter. Det har också spekulerats i att de vilda protesterna i landet avskräckt Sheinbaum från att dyka upp.

"Anmärkningsvärt"

Den amerikanska tidningen Politico konstaterar att det är "anmärkningsvärt" att Trump inte dyker upp.

Beslutet kommer samtidigt som administrationen navigerar en rad diplomatiska och logistiska utmaningar kopplade till turneringen, inklusive visumfrågor som påverkar vissa deltagande länder och delegationer, skriver tidningen.

Trump var inte heller på plats när årets Super Bowl gick av stapeln. Även den matchen spelades i Los Angeles. Förklaringen var även då att det var för långt att åka, samt missnöjet med att artisten Bad Bunny skulle stå för halvtidsshowen.

För några dagar sedan buades Trump ut när han fångades på bild under en basketmatch i New York.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen