Nytt förbud för folk som kör för fort – införs överallt
Nya körkortsregler är på gång i Sverige och övriga EU.
Den som åker fast för fortkörning i sådana hastigheter att körkortet ryker får bara körförbud i det aktuella landet där brottet sker.
Nu ska det ändras.
EU är överens om att förbudet ska gälla överallt i alla medlemsländer, uppger tyska Adac, Europas största motororganisation.
Även vid rattfylleri
Den nya regeln ska gälla för körkort som dras in i minst tre månader. Förutom fortkörning ska åtgärden även kunna vidtas vid rattfylleri som leder till indraget körkort.
– Sådana körförbud gäller för närvarande endast i det land där trafikförseelsen inträffade, förklarar Adac.
Konkret innebär det att om en svensk medborgare skulle köra för fort i exempelvis Italien och få indraget körkort får personen fortfarande köra bil i Sverige.
Det är nämligen Transportstyrelsens ansvar.
– I framtiden kommer körförbud att gälla över gränserna i alla EU-länder, erfar den tyska motororganisationen.
LÄS MER: Många bilägare får oväntad faktura – betala inte
Välkomnar beskedet
Enligt Adac har ett formellt utkast nu antagits av EU.
Det förväntas dock ta minst tre år innan direktivet implementeras i samtliga medlemsländer.
Den tyska motorjätten välkomnar beskedet.
– En EU-omfattande påverkan på körkörtsåtgärder bidrar till att öka trafiksäkerheten, säger Berndt Gstatter, expert på internationell rätt vid Adaccs juridiska avdelning, i ett uttalande.
– Det faktum att allvarliga förseelser inte längre kommer att förbli ostraffade i hemlandet kan ha en trafikutbildande effekt.
LÄS MER: Ny åldersgräns för körkort inför i Sverige
Kan återkallas av nio skäl
I Sverige finns nio punkter som Transportstyrelsen kan hänvisa till för att återkalla ditt körkort.
Vanligast är att köra mellan 31 och 40 kilometer i timmen för fort, vilket dock enbart leder till körförbud i två månader. Om fortkörningen är allvarligare kan tiden dock förlängas.
Upprepade trafikbrott kan också leda till återkallat körkort även om brotten är av mindre förseelser.
– När vi beslutar om spärrtid gör vi alltid en helhetsbedömning i det enskilda ärendet. Vi utgår från praxis som innebär att vi också väger in både omständigheterna kring brottet och vissa personliga förhållanden som exempelvis behov av körkort i arbete, framhåller Transportstyrelsen.
LÄS MER: Biljätte stänger stor fabrik efter 64 år
Foto: Trafikverket
Text: Redaktionen