Stor framgång för Lidl

2023 09 25

Livsmedelskedjan Lidl växer så det knakar.

I dag, måndag den 25 september 2023, är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige.

Och på självaste jubileumsdagen kan Lidl nu konstatera att företagets utveckling i Sverige går som tåget.

Största ökningen

Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt framhåller matjätten.

Det handlar om en ökning med 18 procent jämfört med 6,8 procent för övriga marknaden enligt de senaste årssiffrorna.

– Det gör mig stolt att tänka på den resa som vi gjort.

Det säger Jakob Josefsson som är VD för svenska Lidl.

2022/23 hade Lidl den största omsättningsökningen på åtta år.

Många hushåll

Lidl som kommer från Tyskland har expanderat över hela Europa och har även etablerats i USA.

Att Lidl går så starkt i Sverige beror inte minst på att man har fokus på låga priser, anser företaget.

Detta samtidigt som Sverige drabbats av hög inflation och besvärlig ekonomi för många hushåll.

– Vi [har] bidragit till att ta ansvar för de svenska hushållens plånböcker i tuffa ekonomiska tider, säger vd:n.

Vill öka

I dag finns det 205 Lidlbutiker från Trelleborg i söder till Boden i norr och Lidl betonar att mer än 6 procent av svenska folket handlar regelbundet på Lidl.

Men Lidl vill öka ännu mer och gärna kapa åt sig allt fler kunder från butiker som Ica och Coop.

– Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent, uppger Lidl Sverige.

95 nya butiker

Målet ska uppnås genom att bland annat starta nya butiker i 91 olika städer de kommande åren.

Lidl vill öka från 205 till 300 butiker.

Lidl vill expandera i exempelvis Umeå, Östersund, Mora, Västerås, Uppsala, Bromma, Lidingö, Stockholm, Örebro och Eskilstuna.

Även södra Sverige

Nya butiker planeras också i Linköping, Norrköping, Strömstad, Stenungsund, Göteborg och Jönköping.

Även Kalmar, Färjestaden, Kungsbacka, Varberg, Laholm, Helsingborg, Lund, Simrishamn, Svedala, Vellinge, Höllviken och Malmö ingår i expansionsplanen.

Fördubblad omsättning

– Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.

Det understryker Lidl i ett pressmeddelande på sin 20-årsdag i dag.

Lidl har vuxit snabbare än andra aktörer på marknaden i sex år i följd.

Omsättningen har fördubblats på sju år.

Foto: S. Gemma

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk jättefabrik tvingas stänga – landets största

2025 11 17

En av Rysslands industrijättar tvingas att stänga sin fabrik.

Den ryska ekonomin slås tungt av situationen i landet och västvärldens sanktioner.

Flera industrijättar tvingas till minskningar av produktionen på grund av den bristande efterfrågan.

– Tidigare har minst tio ryska företag inom gruv-, transport- och verkstadssektorerna beslutat att förkorta arbetsveckan, uppger The Moscow Times.

– Detta för att minska kostnaderna i samband med de ekonomiska problemen, bristande inhemsk efterfrågan och fallande export.

Jättefabrik stänger

Idag kom beskedet att den gigantiska anläggningen Kremniy, som ligger i den ryska regionen Irkutsk, kommer att stoppa allt arbete från och med den 1 januari 2026.

– Företagets presstjänst gick ut och berättade att bristen på efterfrågan var orsaken, eftersom importerat kisel är mycket billigare än inhemskt kisel och leveranserna från utlandet ökar. Ryska produkter är inte heller efterfrågade på världsmarknaden, rapporterar tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Största i landet

Den stora fabriken är den största producenten av kisel i Ryssland och ägs av bolagsjätten Rusal.

Men Kremniv-anläggningen är inte den enda av företagets anläggningar som tvingas till åtgärder.

– En annan Rusal-anläggning, Silicon Ural, kommer att fortsätta att fungera med reducerad kapacitet, uppger företages presstjänst, enligt tidningen.

– Tidigare har företaget meddelat sina planer på att minska kiselproduktionen med 35 procent på grund av Kina. Förra året uppgick produktionen till drygt 53 tusen ton.

Rusals anläggningar är de enda tillverkarna av raffinerat kisel i Ryssland.

Oljan reas ut

De ryska kiselfabrikerna är inte ensamma om att ha det kämpigt med ekonomin.

Förra veckan kom rapporter om att landets oljeexport också stannat av kraftigt den senaste tiden, vilket har tvingat Ryssland till kraftigt rabatterade priser för att få oljan såld.

– Rabatterna på rysk olja har ökat kraftigt i samband med USA:s sanktioner mot Rysslands två största oljebolag, Rosneft och Lukoil, uppger The Moscow Times.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Text: Redaktionen


17nov2025

”Sålde slut förra året” – Elgiganten avslöjar Black Friday-favoriten

2025 11 17

Black Friday står för dörren.

En av årets stora shoppingtillfällen är snart här och anses av många som startskottet på julhandeln.

På Elgiganten väntar man sig en kraftig anstormning av kunder.

– Vi väntar oss upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg, uppger företaget i ett uttalande.

Och elektronikkedjan hävdar att det finns en tydlig anledning bakom de ökande försäljningsvolymerna under Black Friday.

– Svenska konsumenter planerar sina inköp mer strategiskt och investerar i teknik som gör vardagen enklare och hemmet smartare.

Succé förra året

Förra året var det särskilt en produkt som stack ut och sålde slut, en trend som kan hålla i sig.

– Robotdammsugaren har blivit en självklar del av det smarta hemmet. Förra året sålde flera modeller slut redan innan veckan var över och den trenden ser ut att fortsätta, uppger Elgiganten.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Letar inte efter det billigaste

Enligt Elgigantens prognos kommer också de stora skärmarna att dominera försäljningen under årets Black Friday.

– Kunderna letar inte längre efter de billigaste produkterna, utan efter det bästa priset på det de verkligen vill ha. Många väntar med sina större inköp till just Black Friday, säger kedjans vd Niclas Eriksson, i ett uttalande.

– En espressomaskin i premiummodell eller en stor tv till halva priset lockar mer än en mindre rabatt på en enklare modell. Samtidigt ser vi att intresset för smart teknik, som träningsklockor och AI-datorer, fortsätter att växa.

Elgigantens trendspaning

Elgiganten har 170 butiker i Sverige.

Elektronikkedjan är en del av en koncern som har butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna.

Inför Black Friday 2025 tror företaget lite extra på följande produkter.

- Datorer med inbyggda AI-funktioner

- TV med skärmar är en av årets mest växande trender

- Smarta hemprodukter, exempelvis robotdammsugare

- AI-drivna kameramobiler

- Brusreducerande hörlurar

- Nintendo Switch 2 toppar många önskelistor

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen