Stor ilska på resebyrån TUI – Tiotusentals drabbade

2021 10 09

Tiotusentals kunder hos researrangören TUI har drabbats av problem och nu rasar kunderna.

Med anledning av stora och oväntade förändringar avseende flygtider har mängder av TUI:s kunder blivit drabbade av avbokningar- och ombokningar.

Många rosenrasande

Många resenärer är nu rosenrasande på TUI:s Facebooksida och det handlar inte minst om missnöje med låg eller obefintlig service enligt kunderna.

– Efter att ha provat ringa 83 ggr o 50 min i kö kom jag fram. Fick jag den hjälpen jag ville ha då ? Neeeeej, framhåller Angelika Skärm.

Anmäla till Konsumentverket

– Har nu i TRE VECKORS tid försökt att ringa till er utan att lyckas. Skrev då på messenger och efter ytterligare en vecka väntetid fick jag svaret: "Ring oss så löser vi det" Alltså är ni på allvar eller gör ni narr av folket? Jag kommer anmäla er till konsumentverket om jag inte kommer lyckas få tag på er och avboka hotellet som kostade över 3 000 sek. Idag har jag stått i kö som nummer 1 över en timme och står där fortfarande i skrivande stund, rasar Karol Starski.

Avbokad efter slutbetalning

– Min plats i kön är 1 och det har den nu varit i långt mer än en timme. Bokade resa i början på maj men ni avbokar den nästan direkt efter slutbetalning! Nu finns det väl inte en chans att få en resa på de dagar man fått beviljad semester. Som man längtat och så blir det såhär, framför Christer Danås.

Under all kritik

– Under all kritik som ni gör! Jag väntade 40 minuter, svarade kundservice, hon ville veta bokningsnummer, efter det fick jag tillbaka musiken, nu efter 1 timme slutade ni samtal! Leker ni med folk? Igår var jag också nästan 1 timme med kundservice. Hon lovade att ringa tillbaka idag, såklart ringde inte! Hur tänker ni det?

Ber om förlåt                     

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki till Aftonbladet.

– Vi gör massor av förändringar i vårt flygprogram. Pandemin har slängt om det, vilket gör att vi behöver ändra vart man kan flyga och när man kan flyga den kommande tiden säger han till tidningen.

TUI bekräftar att tiotusentals kunder har drabbats och det är framförallt Thailand och Mexiko som berörs.

Inte nära konkurs

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart, säger TUI:s kommunikationschef till Aftonbladet.

Flera kunder undrar om TUI:s dåliga service beror på att bolaget är nära att gå i konkurs vilket skulle kunna leda till att folks inbetalningar går upp i rök men det tillbakavisar kommunikationschefen. I stället hoppas han att kunderna ska kunna få kompensation.

Foto: TUI

[yop_poll id="746"]

JUST NU: Putin ger riskzoner grönt ljus

2025 11 22

Säkerhetbedömningen för flygtrafiken i Ryssland är på väg att förändras.

Ryska myndigheter förbereder återöppning av ett dussin flygplatser som varit stängda på grund av säkerhetsrisker i landet, rapporterar Moscow Times.

Flygplatser redo

Enligt Rosaviatsia, den ryska civila luftfartsmyndigheten, stängdes ett flertal flygplatser i februari 2022 efter invasionen av Ukraina på grund av säkerhetsrisker i landet.

Nu sägs Ryssland vara redo att återuppta verksamheten i riskzonerna så fort Försvarsministeriet ger sitt slutgiltiga godkännande.

Totalt stängdes elva flygplatser i södra och centrala Ryssland, men tre har redan återöppnats.

– Vi är alltid i dialog med Försvarsministeriet. De återstående åtta flygplatserna är redo att öppna så snart vi får klartecken, säger Dmitry Yadrov, chef för Rosaviatsia.

LÄS MER: UPPGIFTER: Putin har tappat tålamodet – slår till mot anhängare

Förberedelser trots osäkerhet

Transportminister Andrei Nikitin sade tidigare i veckan att myndigheterna redan förbereder flygplatserna för återstart så fort federala säkerhetsbyråer utfärdar de nödvändiga tillstånd som krävs.

Rosaviatsia uppger att personalstyrkan vid tio av södra flygplatserna har hållits på ungefär 90 procent av nivåerna före 2022, och att Rosaviatsia förra året fick 11 miljarder rubel, cirka 139 miljoner dollar för att kompensera för förlusterna från stängningarna.

Flygstopp under invasionen

Flygstoppet infördes som en direkt följd av säkerhetsrisker när Vladimir Putin startade sin invasion med trupper in i Ukraina.

De stängda flygplatserna omfattar bland annat Belgorod, Bryansk, Kursk samt den ockuperade regionen Krym.

Än så länge har inte Försvarsministeriet kommenterat när de åtta resterande flygplatserna kan öppnas igen.

Internationella reaktioner

Det internationella läget förblir spänt, och flera länder följer noga utvecklingen i Ryssland och Ukraina.

Medan de ryska myndigheterna förbereder att återöppna flygplatser, uttrycker det internationella samfundet fortsatt oro över situationen i Ukraina och de potentiella konsekvenserna av att återuppta flygtrafik mitt under en pågående konflikt, uppger den italienska nyhetsbyrån Notizie.

LÄS MER: Putins besked till omvärlden – ”Vår främsta uppgift”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


“Vet inte att de har pengar som kan användas” – Powers besked till kunderna

2025 11 22

Butikskedjan Power meddelar att kunder har innestående pengar att använda.

Power har etablerat sig som ett starkt varumärke på den svenska marknaden när det kommer till hemelektronik.

Kedjan har gått ut med ett meddelande om att kunder har outnyttjade bonuspengar som kan användas.

Totalt rör det sig om nästan 68 miljoner kronor.

Powers meddelande

Svenska kunder har 68 miljoner kronor i outnyttjade bonuspengar hos Power.

– För 67 947 985 kronor kan man köpa rätt många TV-apparater eller robotdammsugare. Och det är faktiskt så mycket pengar som POWERs svenska kunder har innestående just nu, tack vare hemelektronikkedjans bonussystem MyPOWER, meddelar kedjan.

– POWER påminner i mail, nyhetsbrev och när kunderna handlar i butiken, men eftersom så mycket pengar ligger kvar är teorin att många kunder glömt att de har pengar som bara ligger och väntar på att komma till roligare användning. 

Om de inte använts på två år så försvinner bonuspengarna.

“Otroligt hög summa”

Eddie Hernandez, marknadschef på Power Sverige, kommenterar.

– 68 miljoner är ju en otroligt hög summa och vi vill få ut till så många kunder som möjligt att de gärna får komma och handla ny, kul hemelektronik för sina pengar, säger han i ett pressmeddelande.

– Det känns fel att de bara ligger hos oss och väntar. Särskilt nu inför Black Friday och julperioden vet vi att de här pengarna kan bli ett välkommet tillskott för många hushåll.

Läs mer: Har tiotusentals ägare – bolag kan försvinna från börsen

Mest pengar

Här är de butiker där kunderna har mest innestående pengar:

- Power Heron City: 2 418 031 kronor

- Power Barkarby: 2 873 372 kronor

- Power Högsbo: 2 320 341 kronor

- Power Helsingborg Väla: 2 303 004 kronor

- Power Norrköping: 2 219 391 kronor

Ny butik

Butikskedjan har i dagsläget 28 varuhus runt om i landet

Så sent som i oktober slog de upp dörrarna till den nya butiken i Heron City i Stockholm.

Läs mer: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen