Stor ilska på resebyrån TUI – Tiotusentals drabbade

2021 10 09

Tiotusentals kunder hos researrangören TUI har drabbats av problem och nu rasar kunderna.

Med anledning av stora och oväntade förändringar avseende flygtider har mängder av TUI:s kunder blivit drabbade av avbokningar- och ombokningar.

Många rosenrasande

Många resenärer är nu rosenrasande på TUI:s Facebooksida och det handlar inte minst om missnöje med låg eller obefintlig service enligt kunderna.

– Efter att ha provat ringa 83 ggr o 50 min i kö kom jag fram. Fick jag den hjälpen jag ville ha då ? Neeeeej, framhåller Angelika Skärm.

Anmäla till Konsumentverket

– Har nu i TRE VECKORS tid försökt att ringa till er utan att lyckas. Skrev då på messenger och efter ytterligare en vecka väntetid fick jag svaret: "Ring oss så löser vi det" Alltså är ni på allvar eller gör ni narr av folket? Jag kommer anmäla er till konsumentverket om jag inte kommer lyckas få tag på er och avboka hotellet som kostade över 3 000 sek. Idag har jag stått i kö som nummer 1 över en timme och står där fortfarande i skrivande stund, rasar Karol Starski.

Avbokad efter slutbetalning

– Min plats i kön är 1 och det har den nu varit i långt mer än en timme. Bokade resa i början på maj men ni avbokar den nästan direkt efter slutbetalning! Nu finns det väl inte en chans att få en resa på de dagar man fått beviljad semester. Som man längtat och så blir det såhär, framför Christer Danås.

Under all kritik

– Under all kritik som ni gör! Jag väntade 40 minuter, svarade kundservice, hon ville veta bokningsnummer, efter det fick jag tillbaka musiken, nu efter 1 timme slutade ni samtal! Leker ni med folk? Igår var jag också nästan 1 timme med kundservice. Hon lovade att ringa tillbaka idag, såklart ringde inte! Hur tänker ni det?

Ber om förlåt                     

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki till Aftonbladet.

– Vi gör massor av förändringar i vårt flygprogram. Pandemin har slängt om det, vilket gör att vi behöver ändra vart man kan flyga och när man kan flyga den kommande tiden säger han till tidningen.

TUI bekräftar att tiotusentals kunder har drabbats och det är framförallt Thailand och Mexiko som berörs.

Inte nära konkurs

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart, säger TUI:s kommunikationschef till Aftonbladet.

Flera kunder undrar om TUI:s dåliga service beror på att bolaget är nära att gå i konkurs vilket skulle kunna leda till att folks inbetalningar går upp i rök men det tillbakavisar kommunikationschefen. I stället hoppas han att kunderna ska kunna få kompensation.

Foto: TUI

[yop_poll id="746"]

20nov25

JUST NU: ”Chock” väntar ryssarna – inte hänt på åtta år

2025 11 20

Det ryska folket kan drabbas av ännu en ”chock”.

Den ryska ekonomin har drabbats hårt av kriget i Ukraina och de hårda sanktionerna från väst.

Industrin i landet kämpar för att hålla igång produktionen och exporten.

Kreml kämpar med att finansiera sitt krig i Ukraina och situationen för det ryska folket blir alltmer ansträngd.

Och värre verkar det bli.

– Ryska konsumenter förbereder sig för en ny våg av accelererande prisökningar på grund av skattehöjningar, som kommer att börja 2026, uppger The Moscow Times.

”Inflationschock”

Samtidigt ökar rädslan för den ökande inflationen bland den ryska befolkningen.

– Det finns förväntningar om en framtida inflationschock, uppger en analytiker från Gazprombank, rapporterar tidningen.

Samtidigt finns det flera tecken på att ryssarna får det allt svårare ekonomiskt.

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas 

Lägsta på åtta år

Andelen ryska invånare som har besparingar i någon omfattning har också minskat kraftigt den senaste tiden, visar en färsk undersökning från Public Opinion Foundation.

Enligt undersökningen saknar över två tredjedelar av ryssarna ekonomiska besparingar.

Det är den lägsta siffran på åtta år.

– Detta resultat är ett av de sämsta i historien och den lägsta noterade siffran sedan december 2017, uppger The Moscow Times.

Fredsförslag tar form

Den tuffa rapporten om den ryska ekonomin kommer samtidigt som USA återigen driver på för en överenskommelse om vapenvila och fred i Ukraina.

Vad det nya förslaget innehåller är inte offentligt, men har kritiserats från ukrainskt håll.

– Planen speglar Moskvas maximalistiska krav, uppger en ukrainsk tjänsteman, rapporterar Kyiv Independent.

Förslaget ska enligt uppgifter innehålla krav på att Ukraina ska ge upp territorium, minska sin militär och begränsa sina allianser.

– Ukraina har bekräftat att president Volodymyr Zelensky officiellt har mottagit förslaget. Presidenten kommer nu att föra diskussioner med Trump om de olika diplomatiska alternativen, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: USA har skickat bombplan 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sämsta” bilmärket enligt svenska folket

2025 11 20

Nu framgår vilket bilmärke svenskarna är mest – och minst – nöjda med.

Att välja bil är inte det lättaste uppdraget.

Den som funderar behöver överväga en rad olika faktorer, däribland kostnad, storlek, funktion och komfort.

Nu visar en ny sammanställning vilket bilmärke svenska folket är mest – och minst nöjda med.

“Sämsta” bilmärket

Det är Kvdbil som har genomfört undersökningen.

Där framgår att 81 procent av svenska bilägare generellt är nöjda med sin bil.

Men annat är det när det kommer till Citroen – där bara 54 procent av ägarna är nöjda.

Strax över Citroen finns märken som Opel med 63 procent nöjda ägare och Dacia med 65 procent, rapporterar Teknikens värld.

Mest nöjda

År 2025 är det Audi-ägarna som är mest nöjda med sina bilar – där nöjdhetssiffran ligger på hela 93 procent.

– Det är bara att gratulera Audi. Årets resultat visar att förtroendet är starkare än någonsin, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Även märken som Mercedes, Subaru och Hyundai får bra betyg.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Senaste siffrorna

Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

“Inte ett trendbrott”

I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. 

Samtidigt har nyregistreringarna hittills i år ökat med 4 procent, främst drivet av en förbättrad privatmarknad.

– Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken, framhåller branschorganisationen.

– Förhandlingarna mellan USA och Kina har mynnat ut i ett tillfälligt avtal som ser ut att gynna även Europa. Kina står för majoriteten av den globala produktionen av sällsynta jordartsmetaller, batterier och vissa halvledare.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: E. Witsoe

Text: Redaktionen