Stor ilska på resebyrån TUI – Tiotusentals drabbade

2021 10 09

Tiotusentals kunder hos researrangören TUI har drabbats av problem och nu rasar kunderna.

Med anledning av stora och oväntade förändringar avseende flygtider har mängder av TUI:s kunder blivit drabbade av avbokningar- och ombokningar.

Många rosenrasande

Många resenärer är nu rosenrasande på TUI:s Facebooksida och det handlar inte minst om missnöje med låg eller obefintlig service enligt kunderna.

– Efter att ha provat ringa 83 ggr o 50 min i kö kom jag fram. Fick jag den hjälpen jag ville ha då ? Neeeeej, framhåller Angelika Skärm.

Anmäla till Konsumentverket

– Har nu i TRE VECKORS tid försökt att ringa till er utan att lyckas. Skrev då på messenger och efter ytterligare en vecka väntetid fick jag svaret: "Ring oss så löser vi det" Alltså är ni på allvar eller gör ni narr av folket? Jag kommer anmäla er till konsumentverket om jag inte kommer lyckas få tag på er och avboka hotellet som kostade över 3 000 sek. Idag har jag stått i kö som nummer 1 över en timme och står där fortfarande i skrivande stund, rasar Karol Starski.

Avbokad efter slutbetalning

– Min plats i kön är 1 och det har den nu varit i långt mer än en timme. Bokade resa i början på maj men ni avbokar den nästan direkt efter slutbetalning! Nu finns det väl inte en chans att få en resa på de dagar man fått beviljad semester. Som man längtat och så blir det såhär, framför Christer Danås.

Under all kritik

– Under all kritik som ni gör! Jag väntade 40 minuter, svarade kundservice, hon ville veta bokningsnummer, efter det fick jag tillbaka musiken, nu efter 1 timme slutade ni samtal! Leker ni med folk? Igår var jag också nästan 1 timme med kundservice. Hon lovade att ringa tillbaka idag, såklart ringde inte! Hur tänker ni det?

Ber om förlåt                     

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki till Aftonbladet.

– Vi gör massor av förändringar i vårt flygprogram. Pandemin har slängt om det, vilket gör att vi behöver ändra vart man kan flyga och när man kan flyga den kommande tiden säger han till tidningen.

TUI bekräftar att tiotusentals kunder har drabbats och det är framförallt Thailand och Mexiko som berörs.

Inte nära konkurs

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart, säger TUI:s kommunikationschef till Aftonbladet.

Flera kunder undrar om TUI:s dåliga service beror på att bolaget är nära att gå i konkurs vilket skulle kunna leda till att folks inbetalningar går upp i rök men det tillbakavisar kommunikationschefen. I stället hoppas han att kunderna ska kunna få kompensation.

Foto: TUI

[yop_poll id="746"]

18 november 2025

Bubbelvatten granskas – kan tas bort från affärer

2025 11 18

Ett populärt mineralvatten anklagas för att vilseleda kunder.

En fransk domstol ska besluta om det kolsyrade vattenmärket Perrier måste dra tillbaka sina flaskor från butik efter kritik om att vattnet inte är “naturligt mineralvatten” som påståtts, rapporterar Reuters.

Slår larm

Perrier, som även säljs i Sverige och finns i många svenska butiker, riskerar nu att tvingas ändra etiketten eller återkalla flaskor.

Detta efter att den franska konsumentorganisationen UFC-Que Choisir har begärt en akut prövning av Perriers märkning.

Organisationen vill att alla flaskor ska återkallas.

Organisationen hävdar att märket vilseleder konsumenter eftersom vattnet genomgått behandlingar som inte klassas som naturliga.

– Perrier-vatten som märks som “naturligt mineralvatten“ är inte naturligt. Nestlé har använt, och fortsätter att använda, olagliga behandlingar för denna kategori vatten, säger UFC-Que Choisir.

Bakgrunden till kritiken är att franska medier avslöjat att många mineralvattenproducenter tidigare behandlat sitt vatten för att förhindra kontaminering, något som enligt granskningen har dolts av staten.

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Nestlé försvarar sig

Nestlé, som äger Perrier, har sedan dess bytt metod till mikrofiltation, som de menar är säker och inte påverkar mineralinnehållet.

– Vi bestrider starkt alla påståenden från UFC Que Choisir, säger en talesperson för Nestlé Waters France inför domstolsbeslutet.

Företaget har även justerat mikrofiltret i fabriken i Vergeze efter önskemål från lokala myndigheter och väntar på formellt godkännande för fortsatt produktion.

Globalt och populärt märke

Perrier är känt för sina gröna, tårdroppliknande flaskor och har producerats från källvatten i södra Frankrike sedan 1800-talet.

Märket är en global ikon på bubbelvattenmarknaden och har ägts av Nestlés Waters-division sedan 1992.

I Sverige säljs Perrier i många livsmedelsbutiker och uppskattas av svenska konsumenter för sin karaktäristiska smak och stil.

Domstolens beslut väntas under dagen, och kan få konsekvenser för både försäljning och märkning av Perrier.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Congerdesign

Text: Redaktionen


JUST NU: Har blivit fel – Swedbank får 837 miljoner kronor

2025 11 18

Swedbank och dess styrelseordförande Göran Persson kan räkna hem en tidig julklapp.

Eller kanske rättare sagt 837 miljoner sådana.

Det är nämligen lika många kronor som storbanken plötsligt får tillbaka, meddelar Swedbank i ett pressutskick på tisdagen.

Återbetalningen kommer från Skatteverket efter att myndigheten svängt i hur mycket moms Swedbank egentligen ska betala.

Enligt beslut från Skatteverket har Swedbank betalat för mycket moms 2019, 2020, 2022 och 2023, skriver storbanken i en kommentar.

Godkänt ny metod

Den stora summan kommer till god nytta för Swedbank. Banken låter meddela att dess kostnader därmed minskar med samma belopp under årets sista kvartal.

Hela historien bottnar i att Skatteverket svängt.

Myndigheten har godkänt en ny metod för beräkning av det som kategoriseras som avdragsgill moms.

Och det kan mycket väl bli så att Swedbank får tillbaka än mer pengar. 

– Swedbank har tidigare i år mottagit momsåterföringar för 2016-2018, och även kommunicerat att banken ansökt om återföring för 2019-2023. Swedbank inväntar därmed beslut avseende 2021, informerar banken.

Slog förväntningarna

När Swedbank i oktober gav besked om årets tredje kvartal landade rörelseresultatet på 10.809 miljoner kronor.

De samlade intäkterna uppgick till 17.105 miljoner kronor. Det förväntade siffran låg inför delårsrapporten på 16.653 miljoner kronor enligt Privata Affärer.

– Swedbank levererar återigen ett starkt resultat i en osäker omvärld, framhöll Jens Eriksson, vd och koncernchef på Swedbank, i ett uttalande efteråt.

LÄS MER: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Fakta: Swedbank

Styrelseordförande: Göran Persson (sedan 2019)

Antal privatkunder i Sverige: 3,8 miljoner

Antal privatkunder i Estland, Lettland, Litauen: 3,5 miljoner

Antal företagskunder i Sverige: 250 000 

Antal företagskunder i Estland, Lettland, Litauen: 300 000

Antal kontor i Sverige: 142

Antal kontor i Estland, LEttland, Litauen: 69

Antal medarbetare: 16 444

Källa: Swedbank

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Johanna Ejemalm/Talarforum resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen