JUST NU: Stor rusning till IKEA – 70 procent rabatt på allt

2023 05 21

Möbeljätten Ikea rear i dag ut allt för bara 30 procent av ordinarie pris och rusningen är påtaglig.

Intresset är minst sagt på topp och folk har vallfärdat från stora delar av Sverige för att shoppa loss till tidernas lågpris.

För allt vad tygen håller

Reapriserna avser nästan hela sortimentet – men bara på Ikeas varuhus i Kållered mellan Göteborg och Kungsbacka.

– Det är helt galet underbart!  

– Fantastiska priser som man aldrig varit med om förut, säger Maria Svensson som handlar för allt vad tygen håller.

– Lampor, tvålar, dammtrasor, sängkläder, mattor, godis – jag köper allt jag kommer åt, säger hon.

Öppet även i morgon måndag

Bakgrunden till den otroliga rean är att Ikea i Kållered öppnar ett nytt varuhus på torsdag.

– Men medan vi väntar på flyttfesten har vi på Ikea Kållered öppet precis som vanligt, uppger varuhuset på Ikeas webbsida.

Undantagen är tisdag och onsdag kommande vecka.

Men de som fortfarande vill shoppa loss är välkomna nu i helgen eller i morgon måndag.

– Passa på, framhåller Ikea.

– Utforska vårt sortiment och ta del av pågående försäljning.

– Gäller hela sortimentet inklusive alla skyltexemplar och fyndvaror.

70 procents rabatt

Rean följer en slags trappa och bli bara större och större för varje dag i stort sett.

I onsdags och torsdags var rean på 30 procent. I fredags och igår lördag på 50 procent.

Och idag söndag och i morgon måndag reas Ikeas varor ut med hela 70 procents rabatt jämfört med det vanliga priset.

De enda varorna som inte ingår i rean är utställningskök, beställningsvaror och servicetjänster.

Rejält urplockat

Bilder från Ikea Kållereds parkering visar att köerna är jättelånga nu på söndagen.

– Det gick snabbt för jag var tidigt ute, säger Maria Andersson.

Andra var lite mer ansträngda.

– Vi har nog stått i en timme och 20 minuter. Solen skiner och det är varmt och skönt men hade det gått lite snabbare hade det varit trevligt, säger Eva Fredriksson till GP.

Hon är orolig för att det ska vara rejält urplockat när hon hinner in i butiken.

Tredje störst

På torsdag 25 maj öppnar nya Ikea Kållered som med sina 42 000 kvadratmeter blir tredje störst i Sverige.

– Det kommer att bli en helt ny upplevelse som besökare.

Det säger varuhuschefen Anna Bryngelsson till Bohuslänningen.

Bland annat ska stora öppna ytor skapa en mer avslappnad och behaglig miljö för kunderna.

Foto: Ikea Pressbild

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen