Stora problem – flygplan beordras att stanna på marken

2023 02 15

Flygbolaget Luftahansas it-system ligger ner i hela världen.

Det har lett till stora problem och kaosartade scener på flygplatser över hela världen, rapporterar tyska Bild.

Enligt tidningen är det systemen för incheckning och ombordstigning som har påverkats.

It-störningen har orsakat omfattande förseningar och inställda flyg.

– För närvarande påverkas flygbolagen i Lufthansa Group av en it-störning. Detta orsakar flygförseningar och inställda flyg. Vi beklagar besväret detta orsakar våra passagerare, framhåller Lufthansas pressavdelning på Twitter.

Samtliga flygbolag som tillhör Luftahansa Group berörs.

Det handlar om följande bolag:

- Lufthansa and regional partners

- Eurowings

- Eurowings Discover

- SWISS and Edelweiss Air

- Austrian Airlines

- Brussels Airlines

- Lufthansa Cargo

”Stanna på marken”

Vid 11-tiden meddelar Lufthansa att inga plan tillåts att lyfta.

Samtliga flygplan beordras att stanna på marken eftersom it-haveriet fortfarande inte åtgärdats, rapporterar Bloomberg.

Inget besked

Det finns i nuläget inga uppgifter om när problemet kan vara löst.

Bilder och filmer från flera flygplatser visar kaosartade scener i avgångshallarna, uppger Bild.

Den tyske entreprenören Benjamin Rohé har publicerat en video där ett utrop på engelska från en flygplats kan höras.

– Vi har i nuläget ingen information om när problemet är åtgärdat, annonseras det från högtalarsystemet.

Krisgrupp

Enligt uppgifter till Bild arbetar en extrainsatt krisgrupp med att finna en lösning på problemet.

Hur it-störningen uppstod är i nuläget oklart.

Som en följd av problematiken har Lufthansas aktie sjunkit med 1,2 procent under onsdagen.

Fakta Lufthansa

- Lufthansa Group är en flygkoncern med verksamhet över hela världen.

- Med 105 290 anställda genererade Lufthansa-gruppen intäkter på 16 811 miljoner euro under 2021.

- Lufthansa-gruppen består av Network Airlines, Eurowings och Aviation Services. 

- Aviation Services omfattar flera olika element, bland annat Lufthansa AirPlus, Lufthansa Aviation Training och flera it-bolag.

Källa: Lufthansa Group

Foto: L.Filipe C.Sousa

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen