Stora problem för IKEA – Kunder upprörda och besvikna

2021 09 09

Så många som 1 000 produkter hos Ikea saknas på hyllorna och kunderna är upprörda och besvikna.

Det gapar tomt på många av Ikeas hyllor just nu och möbeljättens personal får lägga en hel del tid på att hantera besvikelse hos kunderna i varuhusen rapporterar Sveriges Radio.

När kommer det bli bättre?

– Den vanligaste frågan är ”när kommer det bli bättre” och det är jättesvårt eftersom det här är ett problem som vi har i hela världen, säger Ikeas varuhuschef i Jönköping Miki Tabakovic till SR.

När kunderna kommer till affären har de ofta sett fram emot att köpa och få med sig ett antal varor hem till sin bostad men möts i stället av tomma hyllor och långa leveranstider.

En rad orsaker

Det gäller allt från möbler till porslin, glas och plastvaror enligt SR. Boven i dramat är följande:

▪Störningar i den internationella sjöfrakten

▪Råvarubrist som gör att vissa underleverantörers fabriker inte kan gå för fullt

Hyr in extra fartyg

Ikea kämpar nu på för att hantera problemen på egen han så gott det går.

– Vi har köpt egna containrar och hyrt in extra fartyg, säger Miki Tabakovic.

ANALYS
Flera sammanfallande faktorer bidrar nu till råvarubrist i en rad olika branscher. Packaging Europe listar följande orsaker:

▪Brister på fraktcontainrar

▪Extremväder i USA har stört landets leveranskedjor och utbud

▪Snabbt ökad efterfrågan när pandemin avtar

▪Höjda priser

Foto: R. Novantino

[yop_poll id="601"]

Nytt besked till volvoägare – gäller från februari

2025 11 09

Volvo ger kunder möjligheten att spara pengar.

Volvo tar ett oväntat steg för att locka fler svenskar till elbilar.

Biljätten erbjuder ett års gratis hemmaladdning vid köp eller leasing av en elbil från och med nästa år, rapporterar Autoweek.

Samarbete med Vattenfall

Initiativet sker i samarbete med energibolaget Vattenfall och startar i februari 2026.

Programmet omfattar upp till motsvarande 2 500 mils laddning under det första året.

– Vi lyssnar på våra kunder och vill skapa mervärde för dem. Genom att erbjuda fri laddning hoppas vi kunna bidra till en smartare och grönare framtid, säger Alejandro Castro Pérez, vice vd för energilösningar på Volvo Cars.

LÄS MER: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Gäller nya köp

Erbjudandet gäller alla privatkunder, oavsett om de köper eller leasar en ny elbil, och under förutsättning att kunden är eller blir elhandelskund hos Vattenfall med ett valfritt elavtal för hemmet.

Kunderna får upp till 5 150 kWh, vilket motsvarar ungefär 2 500 mils laddning med fossilfri el under ett helt år.

Laddningen hanteras via Volvo Cars-appen och elkostnaden kommer att beräknas och dras av från den månatliga Vattenfallräkningen.

Volvo och Vattenfall har tidigare samarbetat, bland annat vid lanseringen av V60 Plug-in Hybrid 2012 och i arbetet med att förse Volvos anläggning i Torslanda med fossilfri el.

Ny modell på väg

Volvo har i dag fem helt eldrivna modeller på vägarna och en ny modell, EX60 kommer att lanseras i januari 2026. 

– Vi välkomnar varmt det här initiativet från Volvo Cars för att driva på en framtid där alla kan välja fossilfria sätt att resa. Genom att Volvo erbjuder kostnadsfri hemladdning vid köpet av en ny elbil, kan övergången till eldrivet bli både enklare och mer tillgänglig, säger Branislav Slavic, chef för Customers & Solutions på Vattenfall.

Det nya laddprogrammet ses som en strategisk satsning i konkurrensen med både kinesiska och europeiska tillverkare som pressar priserna på elbilar.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: A Cai

Text: Redaktionen


Viktigt meddelande till svenska bostadsägare

2025 11 09

Bostadsägare varnas för otydlig information.

De allra flesta svenska bostadsägare har bolån, men många brev från bankerna förklarar inte tydligt vad kunderna själva måste göra för att behålla sina ränterabatter.

Nu varnar Finansinspektionen för att bankernas otydliga information kan göra att kunder missar att förnya sina ränterabatter och därmed riskerar högre ränta, rapporterar SR.

Bankerna måste informera

Från och med den 1 juli 2025 gäller nya riktlinjer från Finansinspektionen.

Bankerna ska skriftligt informera sina kunder minst en månad innan en boränterabatt på bolånet löper ut.

Trots det rapporterar Ekonomiekot att flera banker, bland annat Handelsbanken, Swedbank och SEB, brister i tydlighet.

Informationen förklarar inte alltid för kunden att de själva måste agera för att behålla rabatten.

I vissa fall övergår bolånet automatiskt till ett rörligt lån med tre månaders bindningstid – med en ny, ofta sämre, rabatt – utan att det är tydligt för kunden.

– Jag är inte helt förvånad när jag hör det här och vi har ju en historik där bankerna kanske inte har utmärkt sig för att vara ett under av tydlighet i andra situationer, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på Finansinspektionen, till SR.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Risk för högre ränta

Om kunderna inte agerar kan räntan på bolånet höjas när rabatten löper ut.

– Det kan leda till att stora grupper av kunder får bankens listränta eller en högre ränta än om de hade förhandlat med sin bank, meddelar Finansinspektionen.

För lån på flera miljoner kronor kan även en mindre höjning innebära betydande kostnader över året.

– Vi tog fram de här allmänna råden för att det skulle förenkla för bolånetagarna. Det skulle bli tydligare och rättvisare villkor. Är det så att det fortfarande finns brister i tydligheten kan vi agera, säger Moa Langemark.

Hon betonar även att ”det inte kan uteslutas” att Finansinspektionen får återkomma i frågan.

Så här kan bolånekunder skydda sig

  • Kontrollera alltid bankens brev och e‑post noggrant.
  • Sätt påminnelser i kalendern för när rabatten löper ut.
  • Kontakta banken och fråga specifikt vad som gäller för att behålla rabatten.
  • Spara dokumentation från banken som rör lån, rabatter och räntor.

LÄS MER: Småsparare varnas: Kan förlora 230 000 kronor

Foto: Efraimstochter

Text: Redaktionen