Det var Norrmejerier som stod för satsningen “Norrlogisk”, en ny mellanmjölk som skulle ge minst 25 procent lägre klimatavtryck än den genomsnittliga svenska mjölken.
Projektet gick bland annat ut på att bönderna använde gödsel med mindre klimatpåverkan och att djuren fick äta sojafritt foder och metanreducerande fodertillskott.
Läggs ned: kunderna ratade den
Mjölken rullades ut i hela Sverige hos såväl Ica och Willys i 1,5-litersförpackningar med en prislapp på 30 kronor, enligt Jordbruksaktuellt.
Även Coop har sålt mjölken.
Men nu läggs projektet och klimatvarumärket ned, rapporterar SR.
Anledningen är att kunderna har ratat produkten.
– Jag tycker det är synd när vi försöker bidra till ett mer hållbart klimat, att konsumenterna inte tycker det är bra, säger Göran Olofsson, ordförande för Norrmejerier, till radion.
"Ingen efterfrågan"
Enligt Göran Olofsson kan timingen vara en av förklaringarna till varför mjölken inte har lyft.
– Det fanns helt enkelt ingen efterfrågan, eller för låg efterfrågan. Konsumenten tyckte helt enkelt inte den var värd sitt pris, kanske var det fel läge.
Fodertillskottet som användes var det EU-godkända tillskotten bovaer, som skapat en del rubriker utomlands efter att ha blivit föremål för granskning i Danmark, enligt BBC.
Tillverkaren, DSM-Firmenich, har hävdat att tillsatsen dock är “bevisad, effektiv och säker”.
Det beskedet ger även Jordbruksverket i Sverige.
– Mjölk från kor som fått bovaer är säker att dricka. Bovaer får ges till mjölkkor i syfte att minska metanutsläppet från kornas våm, skriver myndigheten på sin hemsida.
LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas
Tio gårdar ingick
I projektet Norrlogisk ingick från början tio gårdar. Målet var att fler skulle följa efter.
Nu blir det inte så.
Efter att försäljningssuccén uteblivit läggs alltså satsningen ned knappt tre år efter lanseringen.
LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla
Foto: Mårten Ryner/Axfood
Text: Redaktionen