SVERIGE: Stora problem hos telekomjätte

2022 12 14

Telekomjätten Telenor har drabbats av omfattande problem.

Mängder med kunder har hört av sig för att rapportera om kraftiga tekniska svårigheter, rapporterar Aftonbladet.

Telenors användare menar nämligen att de varken kan ringa eller skicka sms.

Det går inte heller att surfa på internet och på så sätt ta kontakt med sina vänner eller uppdatera sig på vad som händer i världen.

– Vi har en driftstörning som drabbar webbåtkomst och Telenor Stream, uppger telejättens presstjänst.

– Det dök upp alldeles nyligen, vi är på väg ut med driftinformation.

"Vad händer?!"

Det är många kunder till Telenor som nu upplever enorm frustration över besvären.

– Vad händer hos er? Inget wifi, ingen fungerande hemsida, inget fungerande telefonnummer?! beklagar sig en användare på Twitter.

Hos Telenor vädjar man om förståelse och tålamod.

– Vi har just nu en störning som påverkar flera av våra tjänster. Vi jobbar med att lösa det och ber om ursäkt för det inträffade, framhåller företaget på samma plattform.

Även tv-kunder drabbade

Även abonnenter med Telenors tv har drabbats av problem. För dem handlade det om ett stopp på drygt 30 minuter.

– Vi fick problem klockan 17.24 men strax före 18 var allting igång igen, säger Boel Bengtsson på Telenors pressavdelning till Dagens Nyheter.

Vet inte omfattningen

Man vet ännu inte omfattningen av driftstörningen, men Telenor försäkrar att man arbetar för att lösa problemen så fort möjligt även om ingen prognos finns i nuläget.

– Vi försöker förstå omfattningen, säger Pia Rosin på Telenor till SVT.

Enligt Telenor upptäckte man själva problemet innan kunder började höra av sig.

Över fyra miljoner kunder

Telenor har sitt ursprung i Norge där det ett av landets största börsnoterade bolag med en årsomsättning på över 100 miljarder norska kronor och 35 000 anställda.

I Sverige har företaget funnits sedan 2001 och enligt Telenor själva täcker man 99,9 procent av landets befolkning. 

– Vi har 2,7 miljoner mobilkunder, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och knappt en halv miljon tv-kunder, framhåller företaget på sin hemsida.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen