SVERIGE: Stora problem hos telekomjätte

2022 12 14

Telekomjätten Telenor har drabbats av omfattande problem.

Mängder med kunder har hört av sig för att rapportera om kraftiga tekniska svårigheter, rapporterar Aftonbladet.

Telenors användare menar nämligen att de varken kan ringa eller skicka sms.

Det går inte heller att surfa på internet och på så sätt ta kontakt med sina vänner eller uppdatera sig på vad som händer i världen.

– Vi har en driftstörning som drabbar webbåtkomst och Telenor Stream, uppger telejättens presstjänst.

– Det dök upp alldeles nyligen, vi är på väg ut med driftinformation.

"Vad händer?!"

Det är många kunder till Telenor som nu upplever enorm frustration över besvären.

– Vad händer hos er? Inget wifi, ingen fungerande hemsida, inget fungerande telefonnummer?! beklagar sig en användare på Twitter.

Hos Telenor vädjar man om förståelse och tålamod.

– Vi har just nu en störning som påverkar flera av våra tjänster. Vi jobbar med att lösa det och ber om ursäkt för det inträffade, framhåller företaget på samma plattform.

Även tv-kunder drabbade

Även abonnenter med Telenors tv har drabbats av problem. För dem handlade det om ett stopp på drygt 30 minuter.

– Vi fick problem klockan 17.24 men strax före 18 var allting igång igen, säger Boel Bengtsson på Telenors pressavdelning till Dagens Nyheter.

Vet inte omfattningen

Man vet ännu inte omfattningen av driftstörningen, men Telenor försäkrar att man arbetar för att lösa problemen så fort möjligt även om ingen prognos finns i nuläget.

– Vi försöker förstå omfattningen, säger Pia Rosin på Telenor till SVT.

Enligt Telenor upptäckte man själva problemet innan kunder började höra av sig.

Över fyra miljoner kunder

Telenor har sitt ursprung i Norge där det ett av landets största börsnoterade bolag med en årsomsättning på över 100 miljarder norska kronor och 35 000 anställda.

I Sverige har företaget funnits sedan 2001 och enligt Telenor själva täcker man 99,9 procent av landets befolkning. 

– Vi har 2,7 miljoner mobilkunder, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och knappt en halv miljon tv-kunder, framhåller företaget på sin hemsida.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


24nov2025

JUST NU: ”Madyars fåglar” slår till mot rysk jättefabrik

2025 11 24

Ukraina har genomfört storskaliga attacker mot flera stora anläggningar på ockuperade Krym.

Under helgen har Ukraina slagit till med attacker på flera håll i Ryssland och i de ockuperade delarna av landet.

Också i ockuperade Krym har attacker utförts.

– Ukraina genomförde attacker mot en stor kemisk fabrik och en högspänningsstation i den ryskockuperade staden Krasnoperekopsk i norra Krym under helgen, uppger den ukrainske befälhavare Robert Brovdi, rapporterar Kyiv Post.

”Madyars fåglar”

Robert Brovdi är grundare och befälhavare för en ukrainsk drönarspaningsgrupp.

Han går under smeknamnet ”Madyars”, och hans grupp kallas därför för ”Madyars fåglar”.

– "Madyars fåglar" har attackerat den kemiska anläggningen Perekop Bromine, en stor industrianläggning som producerar brombaserade kemikalier som används inom flera sektorer, inklusive Rysslands militärindustri, uppger tidningen, med hänvisning till ett inlägg av Robert Brovdi på sociala medier.

Anläggningen är en av de största i sitt slag och den enda producenten av bromföreningar i Östeuropa.

Slog till mot huvudkraftstation

Utöver attacken mot den kemiska fabriken slog också drönarenheten till mot en stor kraftstation i Krasnoperekopsk, under natten till måndag.

Den beskrivs som en nyckelstation i Kryms elnät.

Flera energianläggningar i ockuperade områden ska ha drabbats av avbrott till följd av attacken, uppger Robert Brovdi i inlägget på sociala medier.

– Ett artighetsbesök har genomförts av Madyars fåglar, uppger han, rapporterar tidningen.

– Attackerna var en del av en bredare ukrainsk insats för att undergräva rysk bränsle- och energiinfrastruktur.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Legat bakom flera attacker

"Madyars fåglar" har den senaste tiden genomfört flera drönaroperationer på Krym.

Den 13 november förstörde gruppen en rysk drönarbas.

I september sköt jaktplan från samma brigad ner en ryska Oriondrönare under en attack.

– I början av november varnade Robert Brovdi för att Ryssland riskerar återkommande strömavbrott när ukrainska styrkor förbereder vedergällningsaktioner, uppger tidningen.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Ny efterlängtad funktion i Swish – två storbanker först ut

2025 11 24

Från och med nu kan många kunder ta del av en ny och efterfrågad funktion i Swish.

Användare kommer att kunna samla prenumerationer, medlemskap och andra återkommande betalningar direkt i Swishappen.

Det beskrivs som en “efterlängtad” funktion som ska göra det enkelt för folk att planera och genomföra regelbundna utgifter.

Tjänsten liknar klassiska autogirobetalningar och Handelsbanken och SEB blir först ut av storbankerna att lansera funktionen.

Swish beskriver nyheten som “en milstolpe”.

Detta är en viktig milstolpe för Swish och för den svenska betalningsinfrastrukturen. Återkommande betalningar med Swish är något som många svenskar har efterfrågat, och lanseringen av Handelsbanken och SEB möjliggör nu det i större skala, säger Urban Höglund, vd för Swish, i ett uttalande.

"Efterfrågad"

De som vill använda sig av den nya funktionen kommer att registrera ett medgivande via mobilt Bank-id. Därefter kan företaget som ska ta emot betalningen genomföra den via Swish.

All översikt kommer att finnas i Swishappen.

Våra privatkunder har efterfrågat möjligheten att planera återkommande betalningar av exempelvis medlemsavgifter och prenumerationer även med Swish. Våra företagskunder ser stora fördelar med att kunna ta emot regelbundna betalningar på ett smidigt sätt, säger Lena Gredenhag, Head of Payments på Handelsbanken, i en kommentar.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Blir enklare

Även SEB hyllar den nya lanseringen. Storbanken ser återkommande betlaningar via Swish som “ett tydligt exempel på hur vi kan driva utvecklingen mot mer sömlösa och kundorienterade betalningar”.

– För våra kunder innebär det ett enklare sätt att hantera prenumerationer och andra återkommande utgifter – men också ett steg mot en modernare betalningsinfrastruktur i Sverige för både företag och privatpersoner, säger Kamilla Asp, chef för Betalningar & Konton på SEB.

Sedan tidigare har Danske Bank och Klarna erbjudit funktionen.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-id

Foto: Swish

Text: Redaktionen