JUST NU: Stora störningar påverkar tågresenärer

2022 12 07

Pendeltågstrafiken i Stockholm upplever stora störningar på grund av personalbrist.

– När det blir personalbrist måste vi sätta in ersättningstrafik och då blir det bekymmer för resenärerna, säger Andreas Strömberg, presstalesperson på SL till SVT.

Avgångarna mellan Västerhaninge och Nynäshamn samt mellan Upplands Väsby och Märsta är inställda.

Sträckorna kommer att ersättas av bussar och prognosen är att problemen kan pågå till cirka 21.45 uppger SL.

Övriga avgångar som påverkas är Uppsala-Södertälje, Märsta-Södertälje, Märsta-Nynäshamn, Bålsta-Nynäshamn och Bro-Tumba.

Nedskärning av tågvärdar

MTR pendeltåg som kör tågen betonar att störningarna i tågtrafiken handlar om nedskärningen av tågvärdar som tillfälligt stoppades i måndags .

– Vi ersätter tågvärdarna med en ny teknik på pendeltågen och enligt plan skulle vi ha gått i gång med det på ett visst antal tåg i måndags.

– Men vi fattade beslut om att gå ner i omfattning eftersom Trafikverket ska presentera ett nytt planeringssystem, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR pendeltågen.

Oro för störningar i jultrafiken

Tidigare har Trafikverket rapporterat om att de kommer att börja använda nya IT-system för järnvägstrafiken i mitten på december.

Tågbolagen har uttryckt en oro eftersom de ansett att systemen inte varit tillräckligt testade och att detta därmed skulle kunna bidra till tågstörningar under julen.

– Hur stora störningarna kan bli är svårt att svara på, sa då Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Presschef på Trafikverket, Bengt Olsson, kommenterade också risken för störningar i tågtrafiken.

– Det kan så klart uppstå saker. Men störningar i tågtrafiken är vi förberedda för varje dag. Vi känner oss trygga i att det här ska rulla.

SJ:s sajt kraschade

Det är inte bara i själva tågtrafiken som det har inträffat störningar som drabbat tågresenärer.

När SJ i början av november släppte sina julbiljetter kraschade hemsidan.

Ett dygn efteråt var sidan fortsatt drabbad av tekniska problem.

– Det har varit mycket större tryck än vi räknat med, sa då Lina Edström som arbetar på SJ:s pressjour till DN.

SJ hade 46 500 besök under den första timmen i sin app och även på SJ.se, något som kan jämföras med 6 500 besök vid motsvarande tid förra året.

Trots att SJ hade förstärkt servrarna så klarade de alltså inte trycket.

SJ har sagt att de kommer att kompensera de personer som drabbades av störningarna.

Foto: A. Mihai

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen