SVERIGE: Storbank går ut med löfte till bolånetagare

2023 09 27

En av Sveriges största banker avskaffar idag en kostnad för bolånetagare.

Sedan Riksbanken höjde räntan förra veckan har bolåneräntorna också höjts en efter en.

Först ut var Swedbank och så sent som idag, onsdag, höjer även SEB två av sina bolåneräntor.

För den senare gäller det den rörliga tremånadersräntan som dras upp 25 punkter till 5,99 procent och för de som binder räntan på två år gäller nu 4,94 procent – en höjning med fem punkter.

Går ut med löfte

Det är rimligt att anta att räntan även kommer att höjas hos en annan av Sveriges fem största banker: Handelsbanken.

Men idag kommer ett annat besked – ett löfte till såväl nya som befintliga bolånetagare.

Banken inför nämligen kostnadsfri ångerrätt på tvååriga bolån.

– Ränteskillnadsersättningen på bolån med två års löptid avskaffas från och med idag, lovar Handelsbanken i ett pressmeddelande.

"Valfrihet och trygghet"

Enligt Handelsbanken har kundernas behov av trygghet ökat i osäkrare tider.

Man pekar på ett tvåårigt bolån med ångerrätt fyller två funktioner – dels att kunden får veta vad bolånet kommer att kosta varje månad men också att man kan lösa bolånet i förtid utan kostnad.

– Vi vill ge kunderna valfrihet och trygghet genom att erbjuda ett bundet alternativ där det inte kostar något att avsluta lånet i förtid, säger Åsa Eriksson Hendesiö, privatmarknadschef på Handelsbanken Sverige, i samma utskick.

"Välkommet besked i hushållen"

Storbankens erfarenhet är att den längre bunden ränta ofta är önskvärt hos kunderna eftersom det innebär relativt stor säkerhet, men att man ändå avstår eftersom man vill ha flexibiliteten hos tremånaderslån.

– Vi har lyssnat på våra kunder. Jag är övertygad om att möjligheten att välja ett lån där banken lovar fast pris, men samtidigt ger möjlighet att ångra sig är ett välkommet besked i många hushåll, säger Åsa Eriksson Hedensiö

Handelsbanken försäkrar att alla bolånekunder omfattas av erbjudande – även de som sedan tidigare har två års bindningstid.

Fördjupad lågkonjunktur

Dagens besked från Handelsbanken kommer samtidigt som Konjunkturinstitutet förutspår en fördjupad lågkonjunktur under nästa år.

Först nästa höst börjar riksbanken sänka räntan och inte förrän 2026 kommer ekonomin hamna i “konjunkturell balans”, enligt myndigheten.

Foto: V. Quadros

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen