Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen


18 november 2025

Bubbelvatten granskas – kan tas bort från affärer

2025 11 18

Ett populärt mineralvatten anklagas för att vilseleda kunder.

En fransk domstol ska besluta om det kolsyrade vattenmärket Perrier måste dra tillbaka sina flaskor från butik efter kritik om att vattnet inte är “naturligt mineralvatten” som påståtts, rapporterar Reuters.

Slår larm

Perrier, som även säljs i Sverige och finns i många svenska butiker, riskerar nu att tvingas ändra etiketten eller återkalla flaskor.

Detta efter att den franska konsumentorganisationen UFC-Que Choisir har begärt en akut prövning av Perriers märkning.

Organisationen vill att alla flaskor ska återkallas.

Organisationen hävdar att märket vilseleder konsumenter eftersom vattnet genomgått behandlingar som inte klassas som naturliga.

– Perrier-vatten som märks som “naturligt mineralvatten“ är inte naturligt. Nestlé har använt, och fortsätter att använda, olagliga behandlingar för denna kategori vatten, säger UFC-Que Choisir.

Bakgrunden till kritiken är att franska medier avslöjat att många mineralvattenproducenter tidigare behandlat sitt vatten för att förhindra kontaminering, något som enligt granskningen har dolts av staten.

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Nestlé försvarar sig

Nestlé, som äger Perrier, har sedan dess bytt metod till mikrofiltation, som de menar är säker och inte påverkar mineralinnehållet.

– Vi bestrider starkt alla påståenden från UFC Que Choisir, säger en talesperson för Nestlé Waters France inför domstolsbeslutet.

Företaget har även justerat mikrofiltret i fabriken i Vergeze efter önskemål från lokala myndigheter och väntar på formellt godkännande för fortsatt produktion.

Globalt och populärt märke

Perrier är känt för sina gröna, tårdroppliknande flaskor och har producerats från källvatten i södra Frankrike sedan 1800-talet.

Märket är en global ikon på bubbelvattenmarknaden och har ägts av Nestlés Waters-division sedan 1992.

I Sverige säljs Perrier i många livsmedelsbutiker och uppskattas av svenska konsumenter för sin karaktäristiska smak och stil.

Domstolens beslut väntas under dagen, och kan få konsekvenser för både försäljning och märkning av Perrier.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Congerdesign

Text: Redaktionen


Har blivit fel – Swedbank får 837 miljoner kronor

2025 11 18

Swedbank och dess styrelseordförande Göran Persson kan räkna hem en tidig julklapp.

Eller kanske rättare sagt 837 miljoner sådana.

Det är nämligen lika många kronor som storbanken plötsligt får tillbaka, meddelar Swedbank i ett pressutskick på tisdagen.

Återbetalningen kommer från Skatteverket efter att myndigheten svängt i hur mycket moms Swedbank egentligen ska betala.

Enligt beslut från Skatteverket har Swedbank betalat för mycket moms 2019, 2020, 2022 och 2023, skriver storbanken i en kommentar.

Godkänt ny metod

Den stora summan kommer till god nytta för Swedbank. Banken låter meddela att dess kostnader därmed minskar med samma belopp under årets sista kvartal.

Hela historien bottnar i att Skatteverket svängt.

Myndigheten har godkänt en ny metod för beräkning av det som kategoriseras som avdragsgill moms.

Och det kan mycket väl bli så att Swedbank får tillbaka än mer pengar. 

– Swedbank har tidigare i år mottagit momsåterföringar för 2016-2018, och även kommunicerat att banken ansökt om återföring för 2019-2023. Swedbank inväntar därmed beslut avseende 2021, informerar banken.

Slog förväntningarna

När Swedbank i oktober gav besked om årets tredje kvartal landade rörelseresultatet på 10.809 miljoner kronor.

De samlade intäkterna uppgick till 17.105 miljoner kronor. Det förväntade siffran låg inför delårsrapporten på 16.653 miljoner kronor enligt Privata Affärer.

– Swedbank levererar återigen ett starkt resultat i en osäker omvärld, framhöll Jens Eriksson, vd och koncernchef på Swedbank, i ett uttalande efteråt.

LÄS MER: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Fakta: Swedbank

Styrelseordförande: Göran Persson (sedan 2019)

Antal privatkunder i Sverige: 3,8 miljoner

Antal privatkunder i Estland, Lettland, Litauen: 3,5 miljoner

Antal företagskunder i Sverige: 250 000 

Antal företagskunder i Estland, Lettland, Litauen: 300 000

Antal kontor i Sverige: 142

Antal kontor i Estland, LEttland, Litauen: 69

Antal medarbetare: 16 444

Källa: Swedbank

LÄS MER: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Johanna Ejemalm/Talarforum resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen