Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen


4-åring har tvingats in i tvättmaskin

2025 12 05

En förälder har tvingat in sin son i en tvättmaskin.

En pappa i Timrå har stoppat in sin 4-årige son i en tvättmaskin.

Sonen berättar att han fick ”jätteont” – men pappan döms ändå inte för misshandel.

Vägrade tvätta händerna

Händelsen inträffade i Timrå i april 2023, men domen kom idag, rapporterar SVT.

Pappan ska ha tvingat in den 4-årige sonen i tvättmaskinen – efter att sonen hade vägrat tvätta händerna.

I förhör berättar sonen att han tvingades ligga i tvättmaskinen i ungefär en minut.

Pappan nekar till uppgifterna.

Ett vittne på 4-åringens förskola vittnar dock om att pojken hade blåmärken på benet efter händelsen.

Dessutom uppger pojkens bror att han hade ett sår på armen.

Pappan döms emellertid inte för misshandel.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Domen mot pappan

Pappan döms till böter för ofredande, uppger kanalen.

Men det finns inte tillräckliga bevis för att det rör sig om en misshandel, enligt tingsrätten.

De menar att uppgifterna om skador inte är tillräckligt tydliga.

Pappan har även anklagats för andra fall av misstänkt misshandel mot sina barn, vilket SR har rapporterat.

Han har bland annat misstänkts för att ha slagit barnen upprepade gånger med ett bälte, enligt radiokanalen.

Tingsrätten har dock frikänt pappan eftersom det inte gått att fastställa när och hur detta har hänt.

Även pojkens mamma har dömts för ofredande efter att ha nypt sonen.

Barnen har placerats i familjehem.

Grovt rån i Solna

Samtidigt har det under fredagskvällen skett andra polisnyheter runt om i landet.

Polisen har bland annat gripit två män i Huvudsta, Solna. Männen är misstänkta för grovt rån.

Enligt polisen misstänks de två männen ha hotat en restaurangägare och hans anställda då de lastade varor in i restaurangen. De misstänkta ska även ha viftat med kniv.

De fick med sig ett rånbyte bestående av varor från restaurangen, men kunde gripas efter att ett vittne kunnat peka ut deras flyktväg.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu - hela listan

Text: Redaktionen


5 december 2025

Power rear ut tusentals varor – för 329 kronor

2025 12 05

Power har gjort en blunder som nu gynnar kunderna.

– Vi har gjort ett misstag, skriver butikskedjan Power på Instagram.

Nu säljs tusentals produkter till priset av 329 kronor.

– I linje med vår affärsidé om låga priser kommer vi inte att justera detta, tillägger Power, som förnekar att det handlar om en PR-kupp.

”Gäller – oavsett tidigare pris”

Power uppger att tusentals produkter har felmärkts som ”NÄSTRIMMER 329 KR”.

Det handlar om en rad olika produkter som har felmärkts – alltifrån hörlurar och gamingutrustning till köksmaskiner, enligt kedjan.

Och Power tänker alltså inte rätta till misstaget.

– Nästrimmer-priset gäller därför på alla felmärkta produkter i våra varuhus. Oavsett tidigare pris, uppger kedjan i inlägget.

LÄS OCKSÅ: Här är banken med högst ränta just nu – hela listan

Uppmaning till kunderna

Power uppmanar också kunder att kontrollera sitt kvitto om de har handlat på kedjan.

– Om du har köpt en produkt hos oss och kvittot felaktigt visar NÄSTRIMMER, behöver kvittot korrigeras så att rätt garanti och villkor gäller, förklarar Power.

Men priset förblir detsamma.

– Nästrimmer-priset påverkas inte utan förblir oförändrat, meddelar kedjan.

Man kan lätt få intryck av att det rör sig om en PR-kupp från Powers sida.

Även vissa i kommentarsfältet på Powers Instagramkonto tycks vara inne på den linjen.

– Varför skulle ni inte rätta till priserna för varor som är kvar i varuhuset? Och vilken medarbetare skulle inte reagera på att sälja en köksmaskin som ”nästrimmers”. Låter väldigt konstigt, skriver en följare på Instagram.

Förnekar PR-kupp

Men kedjan förnekar att det rör sig om en PR-kupp.

– Vi står för låga priser och i den perioden vi är just nu kände vi att vi ville göra det enkelt och generöst för våra kunder, säger Powers marknadschef Eddie Hernandez till Expressen.

Han medger dock att kedjan tror att de kommer att tjäna på felmärkningen.

– I det stora hela tror jag att vi kommer att vinna mer än vad det här kostar långsiktigt, säger han.

Totalt handlar det om runt 2 000 varor som har felmärkts, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: Vindkraft stoppas plötsligt

Foto: Noel Edling Power

Text: Redaktionen