23 oktober 2025

Storm rör sig mot Sverige

2023 08 29

En våldsam storm chockade den spanska turistön Mallorca på söndagen.

Som högst uppmätte de kraftiga vindarna 34 meter per sekund.

Stormen orsakade stora skador både på land och ute till havs.

Det brittiska  kryssningsfartyget Britannia kolliderade med ett fraktfartyg på grund av ovädret.

Flydde för livet 

61-åriga Emma Abrahamsson från Löddeköpinge upplevde stormen.  Hon är på semester i Port de Andratx som ligger i den sydvästra delen av ön.

När hon var ute och promenerade drog stormen in över semesterparadiset.

– Vi såg att det var en mörk horisont och sa att ”nu får vi vända om”, för vi hade en kvarts promenad hem. Men vi hann inte mer än två minuter så kom stolar flygande, min man fick en stor blomkruka i ryggen. Vi flydde för livet, det gick knappt att stå upp, berättar hon för Aftonbladet.

Rör sig mot Sverige

Nu rör sig det spanska lågtrycket mot Sverige.

Det uppger SVT:s meteorolog Nils Holmqvist.

Prognosen ser dock betydligt bättre ut för Sverige.

De kraftiga vindarna väntas avta när stormen rör sig norrut.

Sverige kommer troligtvis att få uppleva lågtrycket i försvagad form, men ostadigare väder väntas.

Det betonar Nils Holmqvist.  

– Bortåt mitten av veckan kommer det här lågtrycket vandra in till oss, så det kommer fortsatt vara ostadigt väder säger meteorologen till SVT.

Räkna med kyligare väder

SMHI räknar även med att lågtrycket når Sverige i mitten av veckan.

– På onsdag kommer ett nytt lågtryck in över Östersjön söderifrån. Framförallt under natten till onsdag kan det bli en del regn över Götaland och östra Svealand, möjligen med åska. Onsdagen i övrigt bjuder på mycket moln och lokala skurar, framhåller väderinstitutet på sin hemsida.

Vidare uppger SMHI att prognosen för torsdagen är något osäkrare.

– Troligtvis rör sig lågtrycket med tillhörande regnområde in över östra delar av Norrland, samtidigt som ett annat område med regn rör sig in västerifrån över Götaland.

Foto: N. Sharafutdinov

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen