Stort larm om populär kafékedja

2025 06 27

En av Sveriges populäraste kafékedjor har problem med skadedjur.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt som expanderat snabbt de senaste åren. I dag har kedjan 27 kaféer i Sverige och ambitionen är att växa ytterligare.

Nu står dock Bröd & Salt inför ett potentiellt bakslag.

Flera anställda vittnar om att kedjan har omfattande problem med skadedjur i kaféerna, rapporterar SvD.

Råttor har setts springa runt i lokalerna, enligt två tidigare anställda. Dessutom har kedjan haft problem med både bananflugor och myror som flockats kring bakverken.

– Jag kollar mot kylarna och ser en råtta som springer där under. Jag är inte rädd för djur men tyckte det var äckligt, för det är ju skadedjur liksom, säger en av källorna till tidningen.

På ett annat kafé berättar en tidigare anställd att hon upptäckte flera råttor under kassadisken. Vid ett annat tillfälle såg hon myror springa på bakplåtspappret precis innan bullarna såldes till kunder. Enligt henne fick personalen inte slänga bullarna.

Inspektioner visar förekomst av råttor

Enligt tidningens granskning hittade Stockholms miljöförvaltning vid minst ett tillfälle råttspillning i kedjans lokaler under en inspektion i januari 2025.

Miljöförvaltningen har också fått in kundklagomål om insekter i flera av kedjans kaféer.

LÄS MER: Populärt livsmedel kan bli bristvara

Bröd & Salt svarar

Bröd & Salt har uttalat sig om problemen.

Enligt kedjan har 31 anmälningar kommit in under 2024 och 2025, men endast har kunnat kopplas direkt till verksamheten.

– Vi har alltid haft rutiner för livsmedelssäkerhet, men den här tillsynen har visat att vi kan och ska bli ännu bättre. Vi är tacksamma för den genomlysning som gjorts och tar till oss av den respons vi fått, säger Michel Mourad, vd för Bröd & Salt, i ett uttalande.

På sin hemsida skriver Bröd & Salt att samtliga medarbetare i produktionen ska genomgå fördjupad utbildning i hygien och livsmedelshantering.

– Samtidigt som vi ser över ansvarsfördelning och kontroller i hela kedjan. Vår ambition är att skapa en trygg, hållbar och ansvarsfull verksamhet där säkerheten alltid kommer först.

LÄS MER: Unik svensk produkt skyddas – läggs i kaffe

”Dras till människor”

Råttor räknas som skadedjur och kan vara direkt farliga för människor. Via sin urin och avföring kan gnagarna sprida sjukdomar och parasiter som exempelvis salmonella, bandmask, stafylokocker.

– Tyvärr dras råttor till människor, samtidigt som det är av yttersta vikt att vi håller dem borta från miljöer där de krockar med oss, säger Magnus Rosenholm, skadedjursexpert på Anticimex, i ett uttalande.

– Därför handlar vårt arbete inte bara om att fånga råttorna, utan också om att förebygga problemen långsiktigt. 

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen